Rhätische Bahn
































Rhätische Bahn


spoorwegnet Rhätische Bahn

spoorwegnet Rhätische Bahn


Algemene informatie
Land
Vlag van Zwitserland Zwitserland/Vlag van Italië Italië
Hoofdvestiging
Chur
Actief 1895 - nu
Website
http://www.rhb.ch

Beheer
Trajecten diverse zie tekst





Portaal: 

Openbaar vervoer





























Rhätische Bahn in het Albula / Bernina landschap


Werelderfgoed cultuur

MapRhaetischeBahn.svg
Land
Vlag van Italië Italië Vlag van Zwitserland Zwitserland
UNESCO-regio Europa en Noord-Amerika
Criteria ii, iv

Inschrijvingsverloop
UNESCO-volgnr.
1276
Inschrijving 2008 (32e sessie)

UNESCO-werelderfgoedlijst








Traject Davos – Filisur
Totale lengte 20 km

Verklaring van de tekens






















































































































































BSicon .svgSTRBSicon .svg

< Landquart–Davos-Bahn

BSicon .svgBHFBSicon .svg
49.98

Davos Platz
1540 m

BSicon .svgeHSTBSicon .svg
51.56
Davos Islen
1516 m

BSicon .svgBHFBSicon .svg
53.29
Davos Frauenkirch
1505 m

BSicon .svgBHFBSicon .svg
56.32
Davos Glaris
1454 m

BSicon .svgTUNNEL2BSicon .svg

Teverna tunnel
319 m

BSicon .svgTUNNEL2BSicon .svg

Rotschtobel tunnel
200 m

BSicon .svgBHFBSicon .svg
60.14
Davos Monstein
1347 m

BSicon .svgTUNNEL2BSicon .svg

Eistöbeli tunnel
241 m

BSicon .svgTUNNEL1BSicon .svg

Silberberg tunnel
964 m

BSicon .svgTUNNEL2BSicon .svg

Brombenz I tunnel
113 m

BSicon .svgTUNNEL2BSicon .svg

Brombenz II tunnel
232 m

BSicon .svgTUNNEL1BSicon .svg

Bärentritt tunnel
969 m

BSicon .svgTUNNEL2BSicon .svg

Wiessen I tunnel
450 m

BSicon .svgTUNNEL2BSicon .svg

Wiessen II tunnel
96 m

BSicon .svgBHFBSicon .svg
64.64

Davos Wiesen
1197 m

BSicon .svghKRZWaeBSicon .svg


Wiesenerviaduct
 m

BSicon .svgTUNNEL2BSicon .svg

Mädje tunnel
250 m

BSicon .svgTUNNEL2BSicon .svg

Cavia I tunnel
24 m

BSicon .svgTUNNEL2BSicon .svg

Cavia II tunnel
66 m

BSicon .svgTUNNEL2BSicon .svg

Schönboden tunnel
235 m

BSicon .svgTUNNEL2BSicon .svg

Büel tunnel
52 m

BSicon .svgABZg+rBSicon .svg


Albulabahn van Chur–Thusis

BSicon .svgBHFBSicon .svg
69.28

Filisur
1080 m

BSicon .svgSTRBSicon .svg


Albulabahn naar St. Moritz









Traject Landquart – Chur – Thusis
Totale lengte 41.26 km











































































































































































































BSicon .svgSTRBSicon .svg


van Sargans

BSicon .svgSTRSTR+l


van Davos en Kloosters

BSicon .svghKRZWaehKRZWae


brug over Landquart

BSicon .svgBHF-LBHF-R
0.00

Landquart
523 m

BSicon .svgSTReABZgl+l


RhB hoofdwerkplaats

BSicon .svgSTRHST
1.29
Landquart Ried
522 m

BSicon .svgSTRBHF
2.22

Igis
523 m

exSTR+leABZgrBHF
3.99

Zizers
531 m

exSTRSTR2uSTR3

< kruising SBB traject Sargans–Chur

exSTRSTR+1STR+4u



exABZglreABZg+rSTR


SBB en RhB industrieterrein Untervaz (drie railig)

exENDEeBHFSTR
5.82

Untervaz-Trimmis
537 m

BSicon .svgSTRSTR


RhB traject drie railig

BSicon .svgeABZgrSTR


<< einde drie railig traject

BSicon .svgeHSTSTR
7.17

Trimmis
541 m

BSicon .svgBHFSTR
10.96

Haldenstein
562 m

BSicon .svgBHFSTR
??.??
Chur Wiesental
 ?m

BSicon .svgABZglKRZ

Verbinding naar Chur–Arosa-Bahn

BSicon .svgBHF-LBHF-R
13.68

Chur
584 m

BSicon .svgeABZg+lexSTRr


begin drie railig traject

BSicon .svgHSTBSicon .svg
15.17
Chur West
578 m

BSicon .svgBHFBSicon .svg
17.71

Felsberg
569 m

BSicon .svgBHFBSicon .svg
20.15

Domat/Ems
581 m

BSicon .svgeABZglexSTR+r


einde drie railig traject

BSicon .svgHSTexSTR
22.02
Ems Werk
597 m

BSicon .svgSTRexSTRl


Ems Werk

BSicon .svgBHFBSicon .svg
23.57

Reichenau-Tamins
604 m

BSicon .svghKRZWaeBSicon .svg

Hinterrhein 151 m

BSicon .svgABZgrBSicon .svg

traject naar Disentis/Mustér

BSicon .svgBHFBSicon .svg
27.44

Bonaduz
659 m

BSicon .svgBHFBSicon .svg
28.69

Rhäzüns
654 m

BSicon .svgBHFBSicon .svg
32.81

Rothenbrunnen
622 m

BSicon .svgBHFBSicon .svg
36.59

Rodels-Realta
640 m

BSicon .svgBHFBSicon .svg
38.49

Cazis
658 m

BSicon .svgBHFBSicon .svg
41.26

Thusis
697 m

BSicon .svgSTRBSicon .svg

voortzetting als Albulabahn









Reichenau-Tamins – Disentis/Mustér
Totale lengte 49.31 km



































































































































































































BSicon .svgKMWBSicon .svg
0.0

punt ligt in Landquart

BSicon .svgBHFBSicon .svg
23.57

Reichenau-Tamins
604 m

BSicon .svghKRZWaeBSicon .svg

Hinterrhein
151 m

BSicon .svgABZglBSicon .svg

traject naar Thusis–Albula

BSicon .svghKRZWaeBSicon .svg

Farsch (Vorderrhein)
84 m

BSicon .svghKRZWaeBSicon .svg

Lehne Wackenau (Maliesbachbrücke)

BSicon .svgTUNNEL1BSicon .svg

Dabi
299 m

BSicon .svgBHFBSicon .svg
28.26

Trin
609 m

BSicon .svgTUNNEL1BSicon .svg

Ransum tunnel
423 m

BSicon .svghKRZWaeBSicon .svg

Isla Bella (Vorderrhein)
61 m

BSicon .svgTUNNEL2BSicon .svg

Krummwag tunnel
83 m

BSicon .svgBHFBSicon .svg
32.73

Versam-Safien
635 m

BSicon .svgeABZglexSTR+r



BSicon .svghKRZWaeexhKRZWae
35.66
Carrerabachbrücke (Vorderrhein)
42 m

BSicon .svgeABZg+lexSTRr



BSicon .svgBHFBSicon .svg
36.86

Valendas-Sagogn
669 m

BSicon .svgBHFBSicon .svg
40.74

Castrisch
705 m

BSicon .svgBHFBSicon .svg
42.91

Ilanz
698 m

BSicon .svghKRZWaeBSicon .svg

Ilanz(Vorderrhein)
56 m

BSicon .svgBHFBSicon .svg
47.96


Rueun

BSicon .svghKRZWaeBSicon .svg

Rueun (Vorderrhein)
61 m

BSicon .svgBHFBSicon .svg
50.07

Waltensburg/Vuorz
744 m

BSicon .svghSTRaeBSicon .svg

Tscharbach
95 m

BSicon .svgBHFBSicon .svg
54.87

Tavanasa-Breil/Brigels
788 m

BSicon .svghKRZWaeBSicon .svg

Tavanasa (Vorderrhein)
89 m

BSicon .svgTUNNEL1BSicon .svg


Val Plaunca
110 m

BSicon .svgTUNNEL1BSicon .svg


Tiraun
227 m

BSicon .svgBHFBSicon .svg
60.82

Trun
852 m

BSicon .svgBHFBSicon .svg
64.00

Rabius-Surrein
928 m

BSicon .svgBHFBSicon .svg
66.25

Sumvitg-Cumpadials
982 m

BSicon .svghKRZWaeBSicon .svg


Val-Russein-Viadukt
89 m

BSicon .svgBHFBSicon .svg
72.88

Disentis/Mustér
1130 m

BSicon .svgSTRBSicon .svg


voortzetting als FO / MGB naar Andermatt–Brig


De Rhätische Bahn (Italiaans: Ferrovia Retica, Retoromaans: Viafier Retica, afgekort RhB), ook wel die "Kleine Rote" genoemd[1], is een Zwitserse spoorwegmaatschappij in het kanton Graubünden. De spoorwegmaatschappij komt voort uit de door de Nederlander Willem-Jan Holsboer in 1888 opgerichte Schmalspurbahn Landquart–Davos AG, die in 1895 de naam veranderde naar Rhätische Bahn.


De RhB is een van de vele private spoorwegmaatschappijen van Zwitserland. Deze private maatschappijen exploiteren meestal regionale spoorlijnen. “Privaat” moet overigens met een korrel zout worden genomen, aangezien de meeste maatschappijen geheel of gedeeltelijk in handen van de regionale overheden zijn. Zo ook de RhB, die bijna geheel het eigendom is van het kanton Graubünden.


In 2008 werden twee spoorlijnen van de RhB door UNESCO op de Werelderfgoedlijst geplaatst: de Albulabahn en de Berninabahn.




Inhoud






  • 1 Geschiedenis


  • 2 Gefuseerde maatschappijen


  • 3 Trajecten


  • 4 Lijnennet


  • 5 Techniek


  • 6 Spoorlijnen


  • 7 Elektrische tractie


  • 8 Foto's


  • 9 Literatuur


  • 10 Zie ook


  • 11 Externe link





Geschiedenis


Tot laat in de negentiende eeuw was Graubünden een afgelegen en geïsoleerd deel van Zwitserland. Rond deze tijd kwam het toerisme naar de Alpen op gang, mede vanwege de vermeende heilzame werking van de berglucht. Het dorp Davos groeide uit tot een van de eerste vakantieoorden van de streek; toen natuurlijk alleen nog bedoeld voor de zeer welgestelden, die zich vakantiereizen konden veroorloven. Pionier op dit gebied was de Nederlander Willem-Jan Holsboer uit Zutphen, die enkele hotels in Davos begon. Een groot probleem bij de ontwikkeling van het dorp was het feit dat het moeilijk te bereiken was. Holsboer bedacht dat een spoorlijn het toerisme zou kunnen stimuleren en richtte de ‘Schmalspurbahn Landquart – Davos’ op. In 1889 was het eerste gedeelte gereed, van Landquart in het Rijndal naar Klosters. Een jaar later was het mogelijk om Davos per trein te bereiken.


De door hem gerealiseerde spoorlijn tussen Landquart en Davos is het begin van het huidige RhB-net. Holsboer heeft in 1890 een uitgewerkte studie en planning gereed voor de bouw van de Scalettabahn, waarmee hij de spoorlijn vanuit Davos met het Engadin en zelfs verder naar Chiavenna in Italië wilde verbinden. De plannen werden door de bevolking in Graubünden in een referendum verworpen ten gunste van de Albulabahn. Als sportief verliezer zette Holsboer zich daarna in voor de bouw van de Albulabahn. De voltooiing ervan heeft hij niet meer meebeleefd; hij stierf voor het gereedkomen van de Albulabahn aan een hartaanval. De plannen voor de Scalettabahn zijn bewaard gebleven, maar de leesbaarheid is niet altijd even goed.


De spoorlijn zou aansluiten op de reeds in 1889 in gebruik genomen spoorlijn Landquart – Davos. Vanuit Davos had men de mogelijkheid om door twee dalen te gaan. Het kortere Dischmadal en het langere Sertigdal. Het Dischmadal was echter wat lawines betreft gevaarlijker. Uit de plannen blijkt niet welke van de dalen zou zijn gekozen, echter uit het spoorbaanprofiel blijkt dat is uitgegaan van de variant via het Sertigdal. De stijging vanuit Davos tot aan het tunnelportaal bedroeg ongeveer 45‰. Er hoefden niet, zoals bij de Albulabaan, allerlei klim- en keertunnels gebouwd te worden, dit omdat men in het Sertigdal de normale landschapsvorm en de natuurlijke stijging van het dal kon gebruiken voor de spoorlijn.


De Scaletta-tunnel zou ruim 7,5 kilometer lang worden en in het Val Susauna weer in de buitenlucht tevoorschijn te komen. Door het Val Susauna daalt de lijn naar het Engadin wederom met 45‰. In het station Capella bereikt de spoorlijn de plaats waar tegenwoordig de spoorlijn naar Scuol ligt.


Holsboer wilde meer en begon een project voor de aanleg van een lijn van Chur, de hoofdstad van het kanton, naar Thusis. De aanleg van de lijn begon in 1894. In hetzelfde jaar werd een lijn door het vlakke Rijndal aangelegd die Landquart met Chur verbond.


In 1895 werd de spoorwegmaatschappij hernoemd in Rhätische Bahn. Er kwamen plannen voor meer lijnen: van Reichenau (op de lijn Chur – Thusis) naar Ilanz (geopend in 1903) en de Albula-lijn van Thusis naar St. Moritz in het Engadin-dal (geopend in 1903 t/m Celerina en in 1904 t/m St. Moritz). Met name Thusis – St. Moritz was een lastige lijn om aan te leggen vanwege de grote hoogteverschillen. De lijnen Chur – Thusis en Thusis – St. Moritz vormen samen de hoofdverbinding van de RhB en worden aangeduid met Albulabahn.


Later werd een korte lijn aangelegd die Davos verbond met Filisur op de Albulabahn. Ook werd de lijn naar Ilanz verlengd tot Disentis.


Er kwamen ook plannen voor een lijn van St. Moritz naar Oostenrijk, maar deze lijn is nooit verder aangelegd dan de Zwitserse plaats Scuol.


De jongste lijn van de RhB is de Vereinalijn tussen Klosters (op de lijn Landquart – Davos) naar Sagliains. Het grootste gedeelte van de lijn, die in 1999 geopend is, ligt in de negentien kilometer lange Vereinatunnel.



Gefuseerde maatschappijen


Een aantal lijnen is aangelegd door andere maatschappijen:




  • Ferrovia Bellinzona-Mesocco, er waren plannen voor een spoorlijn van Bellinzona (kanton Ticino) naar Thusis. Een eerste gedeelte hiervan, Bellinzona – Messocco werd geopend in 1907. De exploitant hiervan fuseerde met de RhB in 1942, het passagiersvervoer op deze lijn verdween in 1979 en het goederen vervoer tot 2003.


  • Bernina-Bahn (BB), St. Moritz – Tirano (Italië) deze is geopend in 1910 en fuseerde met de RhB in 1950. Deze lijn bereikt het hoogste punt van de RhB bij de Berninapas op 2253 meter.


  • Chur–Arosa-Bahn (ChA), Chur – Arosa deze werd geopend in 1914 en fuseerde in 1950 met de RhB.



Trajecten


Deze kaarten zijn te zien via hun oorspronkelijke bedrijven.



  • Thusis – St. Moritz

  • Landquart – Davos

  • Chur – Arosa

  • St. Moritz – Tirano

  • Pontresina – Scuol-Tarasp

  • Bellinzona – Mesocco

  • Vereinatunnel



Lijnennet


Hoewel de spoorlijnen een regionaal karakter hebben is de RhB van groot belang voor de ontsluiting van deze onherbergzame regio: veel bergwegen zijn gesloten in de winter en sneeuw maakt autorijden vaak lastig. Daarnaast speelt de RhB een belangrijke rol in het vervoer van toeristen naar populaire bestemmingen zoals Davos en St. Moritz. De RhB is hierbij niet alleen vervoermiddel maar is zelf ook een toeristenattractie: de maatschappij exploiteert verschillende “sightseeing”-treinen met panoramarijtuigen zoals de beroemde Glacier Express St. Moritz – Zermatt, die samen met de Matterhorn Gotthard Bahn (MGB) wordt geëxploiteerd.


Ook het vervoer van goederen naar afgelegen plaatsen is een belangrijke bron van inkomsten voor de spoorwegmaatschappij. Ten slotte vervoert de RhB ook auto’s op de autotreinen door de Vereina- en Albulatunnel.


De RhB exploiteert vandaag de dag de volgende reguliere treinseries:



  • Regionalexpress Chur – St. Moritz

  • Regionalexpress Disentis/Mustér – Chur – Klosters – Scuol-Tarasp door de Vereinatunnel

  • Regionalexpress Landquart – Klosters – Davos Platz

  • Stoptrein Chur – Arosa

  • Stoptrein Scuol-Tarasp – Samedan – Pontresina

  • Stoptrein St. Moritz – Tirano (Italië)

  • Stoptrein Davos Platz – Filisur

  • Stoptrein Thusis – Rhäzüns – Chur

  • Stoptrein Rhäzüns – Chur – Landquart – Schiers



Techniek


In bergachtig gebied kennen de spoorlijnen talloze bogen, tunnels en bruggen. Om de aanleg zo goedkoop mogelijk te houden worden de spoorstaven minder ver uit elkaar gelegd dan normaal: de spoorwijdte is 1000 mm (smalspoor) in plaats van de gebruikelijke 1435 mm (normaalspoor). Het voordeel daarvan is dat er kleinere boogstralen mogelijk zijn, waardoor het landschap beter kan worden gevolgd en op die manier kosten voor tunnels en bruggen kunnen worden vermeden.



Spoorlijnen


Smalspoor is te vinden bij vele berglijnen in Zwitserland, waaronder ook de Matterhorn Gotthard Bahn (MGB). Deze maatschappij sluit in Disentis aan op het netwerk van de RhB, waardoor treinen door kunnen rijden op beide netwerken.


In tegenstelling tot andere berglijnen is op de RhB geen tandrad te vinden, waardoor het hellingpercentage beperkt moet blijven. Dit betekent dat er geleidelijk gestegen moet worden. In de Albulabahn zijn daarom verschillende keertunnels te vinden, waarin de trein in de berg een stijgende cirkel beschrijft.


De Bernina-Bahn kent van oudsher niet alleen een ander voltage, maar ook steilere hellingen en kleinere boogstralen dan de rest van het netwerk, het zogenaamde Stamnetz. Hierdoor kan veel materieel van het Stamnetz niet op de Bernina-Bahn rijden. De Bernina-Bahn kent geen keertunnels, maar wel een bovengronds keerviaduct bij Brusio.


De meeste treinen bestaan uit een elektrische locomotief met goederenwagens of personenrijtuigen. De stoptreinen Thusis – Chur – Schiers bestaan uit treinstellen en de Bernina-Bahn wordt hoofdzakelijk met motorrijtuigen (dit zijn eendelige treinstellen) geëxploiteerd. Motorrijtuigen kunnen ook goederenwagens meevoeren, wat op deze lijn vaak voorkomt.


Zowel de Arosabahn als de Bernina-Bahn kennen diverse stukken straatspoor, waarbij de trein als een tram door de straten rijdt. Deze lijnen hebben dan ook meer het karakter van een lokaalspoorlijn.



Elektrische tractie


Het zogenaamde Stamnetz is tussen 1913 en 1922 geëlektrificeerd met 11.000 volt, 16 2/3 Hz wisselspanning. Door de toepassing van deze spanning kon men de Engadin locomotieven voorzien van luchtgekoelde transformatoren in plaats van de bij 15.000 volt noodzakelijke zwaardere oliegekoelde transformatoren. Deze zouden het gewicht van een locomotief behoorlijk hoger maken dan tot dusverre gebruikelijk was.


De Ferrovia Bellinzona-Mesocco had vanaf het begin in 1907 elektrische tractie met 1500 volt gelijkspanning.


De Bernina-Bahn had vanaf het begin in 1910 elektrische tractie met 750 volt gelijkspanning; in het jaar 1935 is deze verhoogd tot 1000 volt gelijkspanning.


De Arosabahn had vanaf het begin in 1914 elektrische tractie met 2400 volt gelijkspanning. In 1997 is dit veranderd in 11.000 volt wisselspanning, 16 2/3 Hz.



Foto's




Literatuur



  • Eisenbahnatlas Schweiz. Schweers + Wall, Aachen 2004, ISBN 3-89494-122-7.


Zie ook



  • Albulabahn

  • Arosabahn

  • Bernina-Bahn

  • Engadiner Bahn

  • Landquart – Davos

  • Ferrovia Bellinzona-Mesocco

  • Vereinatunnel

  • Lijst van beroemde spoorlijnen en treinen

  • Zwitserse Spoorwegen

  • Lijst van Zwitserse spoorwegmaatschappijen

  • Spoorlijnen op de Werelderfgoedlijst



Externe link



  • (de) Officiële site van de RhB






























Spoorwegondernemingen voor reizigers- en/of goederenvervoer per spoor in Europa
















Albanië:
Hekurudhe e Shqiperise (HSH)
Armenië:
Harawkowkasjan Jerkatughi (HJ)
Azerbeidzjan:
Azərbaycan Dəmir Yolları (ADY)






































































































































België:
CrossRail Benelux · Lineas · NMBS · Thalys
Bosnië en Herzegovina:
Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine (ŽFBH) · Željeznice Republice Srpske (ŽRS)
Bulgarije:
Bulgarski Durzhavni Zheleznitsi (BDŽ) · Bulmarket (BM) · DB Schenker Rail Bulgaria (DB)
Denemarken:
Arriva Danmark · CFL Cargo · Danske Statsbaner (DSB) · DSB S-tog · DB Schenker Rail Danmark Services (DB) · Hovedstadens Lokalbaner · Lokalbanen · Midtjyske Jernbaner · Nordjyske Jernbaner · Regionstog · Varde-Nørre Nebel Jernbane
Duitsland:
Abellio Rail NRW · Abellio Rail Mitteldeutschland · Abellio Rail Baden-Württemberg · AKN Eisenbahn (AKN) · agilis · Bayerische Zugspitzbahn · Bayerische Oberlandbahn (BOB) · Bayerische Regiobahn (BRB) · BeNEX · Berchtesgadener Land Bahn (BLB) · Borkumer Kleinbahn · cantus · Deutsche Bahn (DB): DB Fernverkehr, DB Regio, DB Cargo · Die Länderbahn (alex · oberpfalzbahn · trilex · vogtlandbahn · waldbahn) · enno · erixx · Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (EVB) · eurobahn · Harzer Schmalspurbahnen (HSB) · Hessische Landesbahn (HLB) · Keolis · Meridian · metronom · Mitteldeutsche Regiobahn (MRB) · National Express · Netinera · NiedersachsenBahn · nordbahn · Norddeutsche Eisenbahngesellschaft Niebüll (neg) · NordWestBahn · Ostdeutsche Eisenbahn (ODEG) · Osthannoversche Eisenbahnen (OHE) · Rail4chem · Regentalbahn · Rheinisch-Bergische Eisenbahn-Gesellschaft (RBE) · Rurtalbahn · Süd-Thüringen-Bahn · Transdev Sachsen-Anhalt (HEX) · trans regio · Usedomer Bäderbahn (UBB) · VIAS · vlexx · Westfalenbahn · Württembergische Eisenbahn-Gesellschaft (WEG)
Estland:
CoalTerminalTrans (CTT) · Edelaraudtee · Eesti Raudtee (EVR) · Elron · GoRail
Finland:
VR-Yhtymä (VR)
Frankrijk:
Chemins de fer de Provence (CP) · Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP) · Société nationale des chemins de fer français (SNCF)
Georgië:
Sakartuelos Rkinigsa (SR)
Griekenland:
Organismos Sidirodromon Ellados (OSE)
Hongarije:
Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GySEV) · Budapesti Helyiérdekű Vasút (BHÉV) · Magyar Államvasutak (MÁV)
Ierland:
Dublin Area Rapid Transit (DART) · Iarnród Éireann (IÉ)
Italië:
Arenaways · Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV) · Societá Automobilistica Dolomiti (SAD) · Ferrovie dello Stato Italiane (FS) · Trenitalia
Kazachstan:
Kazakstan Temir Zholy (KTZ)
Kosovo: Trainkos










































































































































Kroatië:
Hrvatske Željeznice (HŽ)
Letland:
Baltijas Ekspresis (BE) · Baltijas Tranzita Serviss (BTS) · Latvijas Dzelzcels (LDZ) · SIA "Gulbenes - Alūksnes bānītis"
Litouwen:
Lietuvos Geležinkeliai (LG)
Luxemburg:
Chemins de fer luxembourgeois (CFL) · CFL Cargo
Macedonië:
Makedonski Zeleznici (MZ)
Moldavië:
Calea Ferata din Moldova (CFM)
Montenegro:
Zeljeznica Crne Gore a.d. Podgorica (ZCG)
Nederland:
Arriva · Breng · Connexxion · DB Cargo (DB) · ERS Railways · Keolis · Nederlandse Spoorwegen (NS) · NS International · HSL Logistik · Syntus
Noorwegen:
Norges Statsbaner (NSB) · CargoNet · Malmtrafikk (MTAB) / (MTAS) · Flytoget
Oekraïne:
Ukrzaliznytsia/Укрзалізниця (UZ)/(УЗ)
Oostenrijk:
Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) · Graz-Köflacher Eisenbahn (GKE) · Steiermärkische Landesbahnen (StLB) · Westbahn · Wiener Lokalbahnen (WLB)
Polen:
Polskie Koleje Państwowe (PKP) · Koleje Mazowieckie (KM) · Przewozy Regionalne (PR) · Szybka Kolej Miejska w Trójmieście (SKM) · Szybka Kolej Miejska w Warszawie (SKM) · Koleje Dolnośląskie
Portugal:
Comboios de Portugal (CP) · Fertagus · Takargo (TK)
Roemenië:
Căile Ferate Române (CFR) · DB Schenker Rail Romania (DB) · Transferoviar Călători (TFC)
Rusland:
Rossiejskieje zjeleznye dorogi (RŽjD)
Servië:
Železnice Srbije (ŽS) · Termo Elektrana Nikola Tesla (TENT) · Kombinovani Prevoz (KP)
Slovenië:
Slovenske železnice (SŽ)


































Slowakije:
Železnice Slovenskej Republiky (ŽSR)
Spanje:
Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles (RENFE) · EuskoTren · Ferrocarriles de Vía Estrecha · Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana · Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
Tsjechië:
České Dráhy (ČD) · LEO Express · RegioJet (RJ)
Turkije:
Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD)
Verenigd Koninkrijk:
Arriva Trains Wales · c2c · Chiltern Railways · DB Schenker Rail (DB) · Eurostar · First Capital Connect · First Great Western · First ScotRail · Freightliner · Gatwick Express · London Midland · London Overground · Merseyrail · National Express East Coast · National Express East Anglia · New Southern Railway · Northern Rail · Southeastern · South West Trains · TransPennine Express · Virgin Trains
Wit-Rusland:
Belaroeskaja Tsjyhoenka/Беларуская Чыгунка (BTsj)/(БЧ)
Zweden:
Statens Järnvägar (SJ) · Green Cargo · Malmtrafikk (MTAB) / (MTAS) · Hector Rail · Storstockholms Lokaltrafik (SL) · Tågåkeriet i Bergslagen · Tågkompaniet · Värmlandstrafik
Zwitserland:
Appenzeller Bahnen (AB) · BLS AG (BLS) · Crossrail · Matterhorn Gotthard Bahn (MGB) · Montreux-Berner Oberland-Bahn (MOB) · Rhätische Bahn (RhB) · Zwitserse federale spoorwegen (SBB/CFF/FFS) · Südostbahn (SOB) · Thurbo · Treni Regionali Ticino Lombardia (TILO) · Zentralbahn (ZB)





















Popular posts from this blog

Knooppunt Holsloot

Altaar (religie)

Gregoriusmis