Symfonie nr. 8 (Brian)

Multi tool use
Symfonie nr. 8
|
Componist |
Havergal Brian
|
Soort compositie |
symfonie
|
Gecomponeerd voor |
symfonieorkest
|
Toonsoort |
bes mineur
|
Compositiedatum |
1949
|
Duur |
23 minuten
|
Portaal
|
Klassieke muziek
|
|
Havergal Brian voltooide zijn Symfonie nr. 8 in bes mineur in mei 1949. Hij begon er aan, direct na de voltooiing van Symfonie nr. 7.
Hij was met deze symfonie bezig vanaf 25 januari 1949, aldus de Havergal Brain Society, die het werk van deze Brit onder de aandacht probeert te brengen. In 1971 schreef hij er nog een partij voor het orgel bij. Het bracht niet een verbetering, die het werk vaker op de lessenaar zou brengen. Het werk werd voor zover bekend nog nooit als werk tijdens een concert uitgevoerd. Alle tot nu bekende uitvoeringen betreffen uitvoeringen in geluidsstudio’s, voor radioprogramma’s (Maida Vale studio voor BBC) en Abbey Road Studios (voor EMI Group). Er zijn van dit werk twee opnamen bekend, een uit 1971 en een uit 1977. Het betreft een eendelige symfonie met de tempo-aandudingen:
Moderato – Andante moderato sempre cantabile- Allegro moderato – Lento e molto teneramente – Passacaglia I – Passacaglia II.
Orkestratie
Ook nu weer schreef Brian een uitgebreid symfonieorkest voor:
- 3 dwarsfluiten (III ook piccolo), 2 hobo’s, 1 althobo, 2 klarinetten, 1 basklarinet, 3 fagotten (III ook contrafagot)
- 4 hoorns, 3 trompetten, 3 trombones, 1 tuba, 1 eufonium
percussie (kleine troms tot glockenspiel), harp, piano
violen, altviolen, celli, contrabassen.
Bronnen, noten en/of referenties
- Uitgave EMI Group: Charles Groves met het Royal Liverpool Philharmonic Orchestra in een opname van 1977
- Havergal Brian Society
- Uitvoeringen en opnamen, gegevens 15 november 2016.
|
Symfonieën van Havergal Brian
|
Symfonie nr. 1 "Gotische" • 2 • 3 • 4 • 5 • 6 • 7 • 8 • 9 • 10 • 11 • 12 • 13 • 14 • 15 • 16 • 17 • 18 • 19 • 20 • 21 • 22 • 23 • 24 • 25 • 26 • 27 • 28 • 29 • 30 • 31 • 32
|
4,pR zDG7akg67OzIdlYgR82EIuLsa5ro2A yBj2 9 6MaHEOvWoMfjJk 4zLflOPjX3 01TXQ2S0O cbrbiC0
Popular posts from this blog
2
chapter I of Hata Yoga Pradipika lists out the following 15 different types of asanas along with details Swastika-âsana, Gomukha-âsana, Vîrâsana, Kurmâsana, Kukkuṭa âsana, Uttâna Kûrma-âsana, Dhanura âsana, Matsya-âsana, Paśchima Tâna, Mayûra-âsana, Śava-âsana, Siddhâsana, Padmâsana, Siṃhâsana and Bhadrâsana What are the scriptures that contain detail about any Hata yoga asanas other than that are mentioned in the Hata Yoga above.
yoga asana hatha-yoga
share | improve this question
asked 6 hours ago
hanugm hanugm
3,593 1 13 38
...
Voor het gelijknamige metrostation, zie De Pijp (metrostation). De Pijp Wijk van Amsterdam Kerngegevens Gemeente Amsterdam Stadsdeel Zuid Coördinaten 52°21'11"NB, 4°53'46"OL Overig Postcode(s) 1072, 1073, 1074 De Pijp is een Amsterdamse wijk en een voormalig stadsdeel van Amsterdam, nu onderdeel van stadsdeel Zuid. Inhoud 1 Geschiedenis 2 Geografie 3 Bevolking 4 Economie 5 Cultuur, religie, overig 6 Trivia 7 Bekende mensen uit De Pijp 8 Canon van Amsterdam 9 Externe links 10 Bronnen 11 Noten Geschiedenis Plan Van Niftrik (1867). Plan Kalff (1877). Het Sarphatimonument in het Sarphatipark. Straatwandbeeld van de Pijp (Gerard Doustraat) De Eerste Jacob van Campenstraat bij de Ruysdaelkade. De Albert Cuypmarkt op de Albert Cuypstraat. De Tweede Jan van der Heijdenstraat. Wooncomplex uit de jaren 1920 aan het Thér...
Joseph Stallaert in zijn atelier Joseph Stallaert , Maternité Joseph Stallaert (Merchtem,19 maart 1825 – Elsene/Brussel, 24 november 1903) was een Belgisch kunstschilder. Inhoud 1 Levensloop 2 Leerlingen 3 Situering 4 Trivia 5 Musea en andere realisaties 6 Literatuur Levensloop De grootvader langs vaderszijde, Jan-Frans Stallaert was dichter en een amateur van de letterkunde, vooral van Cats en Vondel. De ouders waren nuchtere handelaars en de vader besliste dat zijn zoon in de zakenwereld zou gaan. Daarom plaatste hij hem op 15-jarige leeftijd in de leer bij een baas, toevallig een oom van de landschapschilder Edmond De Schampheleer. Met diens hulp kon Stallaert beginnen aan het waarmaken van zijn eigen droom : dank zijn De Schampheleer werd hij aanvaard in het vrij atelier van kunstschilder François-Joseph Navez. Na de dood van zijn vader gaf Stallaert zijn betrekking op en wijdde zich -volledig gemotiveerd- helemaal aan de schild...