Symfonie nr. 29 (Brian)

Multi tool use
Symfonie nr. 29
|
Componist |
Havergal Brian
|
Soort compositie |
symfonie
|
Gecomponeerd voor |
symfonieorkest
|
Toonsoort |
Es majeur
|
Compositiedatum |
1967
|
Première |
17 november 1976
|
Duur |
23 minuten
|
Portaal
|
Klassieke muziek
|
|
Havergal Brian voltooide zijn Symfonie nr. 29 in 1967.
Brian had in de jaren rond 1967 een piek in zijn creativiteit. In 1967 schreef hij ook zijn Symfonie nr. 28 en nr. 30. Net als zijn voorganger gebruikte Brian de klassieke opzet van een vierdelige symfonie. Alhoewel van een langere tijdsduur dan zijn voorganger is deze symfonie toch nog relatief kort van duur.
De delen:
Adagio - Allegro
- Lento cantabile sempre
Allegretto grazioso
- Adagio – Allegro molto – adagio
Ook deze symfonie van Brian kende maar weinig uitvoeringen, maar dit werk is in tegenstelling tot haar voorganger wel in een concertzaal te horen geweest. Nicholas Smith gaf op 17 november 1976 leiding aan het semiprofessionele Symfonieorkest van North Staffordshire in de Victoria Hall in Stoke-on-Trent. Op 22 december 1978 volgde wederom een uitvoering; dit maal legde Myer Fredman het werk voor radio-uitzending vast met het Philharmonia Orchestra. Daarna verdween het weer in de la tot 2014, de plaatopname voor platenlabel Naxos.
Het werk werd opgedragen aan beeldhouwer Robert Thomas, die kort daarvoor een buste van Brian had gemaakt.
Orkestratie:
- 3 dwarsfluiten, 2 hobo’s, 1 althobo, 2 klarinetten, 1 basklarinet, 3 fagotten (III ook contrafagot)
- 4 hoorns, 3 trompetten, 3 trombones, 1 tuba
pauken, percussie (kleine troms, bekkens, grote trom, triangel, tamboerijn, xylofoon, glockenspiel),
violen, altviolen, celli, contrabassen
Bronnen, noten en/of referenties
- Uitgave Naxos: Alexander Walker met het Nieuw Russisch Staatssymfonieorkest in een opname uit 2014, uitgebracht in 2015
- Havergal Brian Society
|
Symfonieën van Havergal Brian
|
Symfonie nr. 1 "Gotische" • 2 • 3 • 4 • 5 • 6 • 7 • 8 • 9 • 10 • 11 • 12 • 13 • 14 • 15 • 16 • 17 • 18 • 19 • 20 • 21 • 22 • 23 • 24 • 25 • 26 • 27 • 28 • 29 • 30 • 31 • 32
|
8CdNz2zrtwW5c PXqUYJ,yBX1laaFqI7GYbNr0tzZMpFKmtrruRTLFpXjI8,MwEFe4GqkdSRF
Popular posts from this blog
2
chapter I of Hata Yoga Pradipika lists out the following 15 different types of asanas along with details Swastika-âsana, Gomukha-âsana, Vîrâsana, Kurmâsana, Kukkuṭa âsana, Uttâna Kûrma-âsana, Dhanura âsana, Matsya-âsana, Paśchima Tâna, Mayûra-âsana, Śava-âsana, Siddhâsana, Padmâsana, Siṃhâsana and Bhadrâsana What are the scriptures that contain detail about any Hata yoga asanas other than that are mentioned in the Hata Yoga above.
yoga asana hatha-yoga
share | improve this question
asked 6 hours ago
hanugm hanugm
3,593 1 13 38
...
Voor het gelijknamige metrostation, zie De Pijp (metrostation). De Pijp Wijk van Amsterdam Kerngegevens Gemeente Amsterdam Stadsdeel Zuid Coördinaten 52°21'11"NB, 4°53'46"OL Overig Postcode(s) 1072, 1073, 1074 De Pijp is een Amsterdamse wijk en een voormalig stadsdeel van Amsterdam, nu onderdeel van stadsdeel Zuid. Inhoud 1 Geschiedenis 2 Geografie 3 Bevolking 4 Economie 5 Cultuur, religie, overig 6 Trivia 7 Bekende mensen uit De Pijp 8 Canon van Amsterdam 9 Externe links 10 Bronnen 11 Noten Geschiedenis Plan Van Niftrik (1867). Plan Kalff (1877). Het Sarphatimonument in het Sarphatipark. Straatwandbeeld van de Pijp (Gerard Doustraat) De Eerste Jacob van Campenstraat bij de Ruysdaelkade. De Albert Cuypmarkt op de Albert Cuypstraat. De Tweede Jan van der Heijdenstraat. Wooncomplex uit de jaren 1920 aan het Thér...
Joseph Stallaert in zijn atelier Joseph Stallaert , Maternité Joseph Stallaert (Merchtem,19 maart 1825 – Elsene/Brussel, 24 november 1903) was een Belgisch kunstschilder. Inhoud 1 Levensloop 2 Leerlingen 3 Situering 4 Trivia 5 Musea en andere realisaties 6 Literatuur Levensloop De grootvader langs vaderszijde, Jan-Frans Stallaert was dichter en een amateur van de letterkunde, vooral van Cats en Vondel. De ouders waren nuchtere handelaars en de vader besliste dat zijn zoon in de zakenwereld zou gaan. Daarom plaatste hij hem op 15-jarige leeftijd in de leer bij een baas, toevallig een oom van de landschapschilder Edmond De Schampheleer. Met diens hulp kon Stallaert beginnen aan het waarmaken van zijn eigen droom : dank zijn De Schampheleer werd hij aanvaard in het vrij atelier van kunstschilder François-Joseph Navez. Na de dood van zijn vader gaf Stallaert zijn betrekking op en wijdde zich -volledig gemotiveerd- helemaal aan de schild...