Metrolijn 1 (Boekarest)

Multi tool use
Metrolijn 1
|
Opening
|
1979
|
Lengte
|
31,8 km
|
Stations
|
22
|
Vanaf
|
Dristor 2
|
Naar
|
Pantelimon1
|
1:Reguliere dienst tot Republica
|
Andere lijnen
|
M2
|
M3
|
M4
|
Metrolijn 1 werd in 1979 in gebruik genomen als eerste metrolijn in Boekarest. De op kaarten met rood aangegeven lijn telt 22 stations en heeft een lengte van 31,8 km, waarmee het de langste lijn van het net is. Lijn 1 begint in station Dristor 2, vormt een ring om het centrum en buigt vervolgens af naar het noordoosten tot station Republica; station Dristor wordt daarbij een tweede maal aangedaan. Tussen de stations Republica en Pantelimon bestaat een pendeldienst.
Overstapmogelijkheden binnen het metronet bestaan op de stations Piața Victoriei (M2), Gara de Nord (M4), Basarab (M4), Eroilor (M3) en Piața Unirii (M2). Op de stations Gara de Nord en Republica kan worden overgestapt op de spoorwegen.
De treinen op de M1 rijden overdag met een frequentie van tien minuten, in de spits rijdt er iedere acht minuten een trein. Na zeven uur 's avonds wordt een twaalfminutendienst onderhouden.
Geschiedenis
Op 16 november 1979 opende de lijn tussen Semănătoarea en Timpuri Noi. Van 1981 tot 1989 werd het oorspronkelijke traject in beide richtingen verlengd, waardoor uiteindelijk een b-vormige lijn met een aftakking naar het zuidwesten ontstond. De M1 bediende aanvankelijk beide takken van de lijn, maar tegenwoordig wordt alleen het traject Dristor 2 - Republica door M1 bereden; de zuidwestelijke tak van Eroilor naar Industriilor is nu een zelfstandige lijn (M3).
Het onderstaande schema toont de openingsdata van de trajecten die tot de huidige M1 behoren.
Traject/station |
Openingsdatum |
Lengte |
Stations
|
Semănătoarea - Timpuri Noi
|
16 november 1979 |
8,63 km |
6
|
Timpuri Noi - Republica
|
28 december 1981 |
10,1 km |
6
|
Crângași - Semănătoarea |
22 december 1984 |
0,97 km |
1
|
Gara de Nord - Crângași |
25 december 1987 |
2,83 km |
1
|
Dristor 2 - Gara de Nord |
17 augustus 1989 |
7,8 km |
6
|
Republica - Pantelimon
|
15 januari 1990 |
1,43 km |
1
|
Basarab (toegevoegd aan bestaand traject)
|
1992 |
n.v.t. |
1
|

Route van M1 van 1989 tot nu
Toekomst
Momenteel is een oostelijke tak van de lijn in aanbouw vanaf station Nicolae Grigorescu. Deze aftakking heeft een lengte van 4,7 kilometer en telt drie nieuwe stations: 1 Decembrie 1918, Policolor en Linia de Centura. Wanneer het nieuwe tracé in gebruik genomen wordt (mogelijk eind 2006) zal M1 het traject Pantelimon - Industriilor gaan berijden.
Zie ook
Metrostations van Lijn 1 (Boekarest)
|
Van Dristor 2 tot Pantelimon:
Dristor 2 · Piața Muncii · Iancului · Obor · Ştefan cel Mare · Piața Victoriei · Gara de Nord 1 · Basarab · Crângaşi · Semănătoarea · Grozăveşti · Eroilor · Izvor · Piaţa Unirii · Timpuri Noi · Mihai Bravu · Dristor 1 · Nicolae Grigorescu 1 · Titan · Costin Georgian · Republica · Pantelimon
|
5sR7b9SS9Bs5w9mIXTZ,4,Npx
Popular posts from this blog
Deel van de serie over kerkelijk gerei waaronder paramenten en liturgisch vaatwerk gebruikt in de liturgie Liturgisch vaatwerk Vasa sacra Miskelk · Pateen Kelklepeltje Ciborie · Monstrans Pyxis · Custodiale Vasa non sacra Ampullen · Wijwatervat Olievaatje Wierookvat · Ablutievat Paramenten Amict · Albe · Baarkleed · Cingel Tuniek · Dalmatiek · Fanon Kazuifel · Manipel · Stola Gremiale · Benedictievelum Mijter Koorkledij Rochet · Superplie Koorkap · Cappa magna Kovel Kelkgerei Bursa · Kelkvelum Ciborievelum Kerklinnen Corporale · Kelkdoekje Lavabodoekje · Palla Altaardwaal Kerkinterieur Altaar · Ambo Biechtstoel · Communiebank Doksaal · Doopvont Faldistorium Godslamp · Hoogaltaar Heilig Kruisaltaar Katheder · Preekstoel Sedilia Tabernakel · Volksaltaar Liturgische boeken Altaarmissaal Benedictionale · Brevier Evangeliarium · Evangelistarium Graduale · Kyriale Lectionarium Psalter · Rituaal Sacramentarium · Volksmissaal Overige Flambou...
Knooppunt Holsloot Kenmerken Wegen A37 × N34 Type knooppunt klaverblad Portaal Verkeer & Vervoer Knooppunt Holsloot is een verkeersknooppunt op de kruising van de autosnelweg A37 en de N34 in Drenthe, tussen Emmen en Coevorden. Oorspronkelijk was deze aansluiting een afritconstructie van het type Haarlemmermeeraansluiting, zoals bij Knooppunt Hooipolder. Sinds 2002 is het knooppunt omgebouwd tot een volledig klaverblad. Als noviteit werd hier voor het eerst gebruikgemaakt van dimbare verlichting in plaats van de normale vaste tijden waarop de verlichting aan en uit gaat, wat een grote kostenbesparing opleverde. [1] Dat Holsloot als volwaardig knooppunt is uitgevoerd, waarbij alle verkeersstromen en afbuigingen ononderbroken kunnen doorgaan, is uitzonderlijk. Het betreft hier namelijk een aansluiting tussen een autosnelweg en niet-snelweg. Een vergelijkbare situatie treft men nabij Hoensbroek bij het knooppunt Ten Esschen. Aa...
Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort bij de kruising met de Zoutmanstraat, gezien vanuit de toren van het Haganum Geografische informatie Locatie Den Haag, Nederland Lengte 6 km Algemene informatie Aangelegd in 1875-1960 Bebouwing woningen Opvallende gebouwen 20 rijksmonumenten Openbaar vervoer tram Portaal: Nederland De Chinese Muur en het einde van de Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort in Den Haag is met een lengte van 5800 meter [1] de langste laan (maar niet de langste straat of weg) van Nederland. Aan de kant van de lage huisnummers zet de Laan van Meerdervoort zich voort in de Javastraat en vervolgens de Wassenaarseweg, wat de totale lengte op 8,5 km brengt. De Laan van Meerdervoort, voorheen 'Dekkerslaantje', is naar een oude boerderij buiten de Haagse grachtengordel genoemd. Daar bevindt zich thans de buurt Willemspark. De boerderij lag ongeveer ter hoogte van het huidig...