Symfonie nr. 21 (Brian)

Multi tool use
Symfonie nr. 21
|
Componist |
Havergal Brian
|
Soort compositie |
symfonie
|
Gecomponeerd voor |
symfonieorkest
|
Toonsoort |
Es majeur
|
Compositiedatum |
1962
|
Première |
10 mei 1970
|
Duur |
28 minuten
|
Portaal
|
Klassieke muziek
|
|
De Britse componist Havergal Brian voltooide zijn Symfonie nr. 21 in Es majeur in november 1962 toen hij 86 jaar oud was.
In tegenstelling tot meerdere symfonieën door hem geschreven, kent deze symfonie wel de klassieke vierdelige structuur. De vier delen zijn:
- Adagio – allegro e con anima
- Adagio cantabile e sostenuto
- Vivace
- Allegro con fuoco
Het zorgde niet voor veel uitvoeringen van deze symfonie. In 2016 zijn er slechts vier uitvoeringen bekend, waarvan de eerste alleen voor BBC Radio 3 gold, één was er voor een plaatopname, en twee vonden plaats in Australië. Na 1977 is het werk voor zover bekend niet meer gespeeld. De radio-opname werd verricht door Edward Downes met het BBC Symphony Orchestra op 14 januari 1969, uitzending 10 mei 1970. Die plaatopname werd gedaan voor het platenlabel Unicorn-Kanchana, dat ook nog eens op de fles ging. Het was geen beroepsorkest dat de opname verzorgde. Eric Pinkett gaf leiding aan het Leicester Schools Symphony Orchestra. Het boekwerkje bij de opname werd geschreven door collega-componist Robert Simpson. In 2016 is door de Havergal Brian Society een nieuwe opname gefinancierd, die zal verschijnen via platenlabel Naxos.
Orkestratie
Ook hier schreef Brian een volledig symfonieorkest voor:
- 3 dwarsfluiten (III ook piccolo), 2 hobo’s, 1 althobo, 2 klarinetten, 1 basklarinet, 3 fagotten (III ook contrafagot)
- 4 hoorns, 4 trompetten, 3 trombones, 1 tuba
- 1 set pauken, percussie, harp
violen, altviolen, celli, contrabassen.
Bronnen, noten en/of referenties
- Uitgave Unicorn-Kanchana; opname uit 1972; verschenen in 1973
- Havergla Brian Society
|
Symfonieën van Havergal Brian
|
Symfonie nr. 1 "Gotische" • 2 • 3 • 4 • 5 • 6 • 7 • 8 • 9 • 10 • 11 • 12 • 13 • 14 • 15 • 16 • 17 • 18 • 19 • 20 • 21 • 22 • 23 • 24 • 25 • 26 • 27 • 28 • 29 • 30 • 31 • 32
|
Ohy6yfnNI6X8aSRPypLthnS1 zyII7JtRNsEPRU 8n7oj5,nc 1V,K8itn44daNunRRez,7OqWABtcBsl4E6kTA,4P74y,hO,fcsJX
Popular posts from this blog
2
chapter I of Hata Yoga Pradipika lists out the following 15 different types of asanas along with details Swastika-âsana, Gomukha-âsana, Vîrâsana, Kurmâsana, Kukkuṭa âsana, Uttâna Kûrma-âsana, Dhanura âsana, Matsya-âsana, Paśchima Tâna, Mayûra-âsana, Śava-âsana, Siddhâsana, Padmâsana, Siṃhâsana and Bhadrâsana What are the scriptures that contain detail about any Hata yoga asanas other than that are mentioned in the Hata Yoga above.
yoga asana hatha-yoga
share | improve this question
asked 6 hours ago
hanugm hanugm
3,593 1 13 38
...
Voor het gelijknamige metrostation, zie De Pijp (metrostation). De Pijp Wijk van Amsterdam Kerngegevens Gemeente Amsterdam Stadsdeel Zuid Coördinaten 52°21'11"NB, 4°53'46"OL Overig Postcode(s) 1072, 1073, 1074 De Pijp is een Amsterdamse wijk en een voormalig stadsdeel van Amsterdam, nu onderdeel van stadsdeel Zuid. Inhoud 1 Geschiedenis 2 Geografie 3 Bevolking 4 Economie 5 Cultuur, religie, overig 6 Trivia 7 Bekende mensen uit De Pijp 8 Canon van Amsterdam 9 Externe links 10 Bronnen 11 Noten Geschiedenis Plan Van Niftrik (1867). Plan Kalff (1877). Het Sarphatimonument in het Sarphatipark. Straatwandbeeld van de Pijp (Gerard Doustraat) De Eerste Jacob van Campenstraat bij de Ruysdaelkade. De Albert Cuypmarkt op de Albert Cuypstraat. De Tweede Jan van der Heijdenstraat. Wooncomplex uit de jaren 1920 aan het Thér...
Joseph Stallaert in zijn atelier Joseph Stallaert , Maternité Joseph Stallaert (Merchtem,19 maart 1825 – Elsene/Brussel, 24 november 1903) was een Belgisch kunstschilder. Inhoud 1 Levensloop 2 Leerlingen 3 Situering 4 Trivia 5 Musea en andere realisaties 6 Literatuur Levensloop De grootvader langs vaderszijde, Jan-Frans Stallaert was dichter en een amateur van de letterkunde, vooral van Cats en Vondel. De ouders waren nuchtere handelaars en de vader besliste dat zijn zoon in de zakenwereld zou gaan. Daarom plaatste hij hem op 15-jarige leeftijd in de leer bij een baas, toevallig een oom van de landschapschilder Edmond De Schampheleer. Met diens hulp kon Stallaert beginnen aan het waarmaken van zijn eigen droom : dank zijn De Schampheleer werd hij aanvaard in het vrij atelier van kunstschilder François-Joseph Navez. Na de dood van zijn vader gaf Stallaert zijn betrekking op en wijdde zich -volledig gemotiveerd- helemaal aan de schild...