Symfonie nr. 20 (Brian)

Multi tool use
Symfonie nr. 20
|
Componist |
Havergal Brian
|
Soort compositie |
symfonie
|
Gecomponeerd voor |
symfonieorkest
|
Toonsoort |
cis-mineur
|
Compositiedatum |
1962
|
Opgedragen aan |
Elfreda Brian
|
Duur |
26 minuten
|
Portaal
|
Klassieke muziek
|
|
Havergal Brian componeerde zijn Symfonie nr. 20 in cis-mineur in de periode maart-mei 1962. Hij droeg het werk op aan dochter Elfreda Brian en haar man.
Brian was toen bezig met een symfoniereeks. Het schrijven van Symfonie nr. 13 tot en met nr. 21 werd alleen onderbroken door ouverture The jolly miller. Het maakt samen met nr. 18 en nr. 19 deel uit van een serie van drie, waarin Brian koos voor een driedelige structuur:
- Adagio – Allegro agitato
- Adagio ma non troppo, cantabile e sostenuto
- Allegro.
Uitvoeringen
Ook deze symfonie werd niet populair. Er zijn slechts twee uitvoeringen bekend[1], waarvan er een onder Vernon Handley op 5 oktober 1976, die uiteindelijk diende tot een radio-uitzending. De ander uitvoering diende tot de plaatopname.
Orkestratie
Brian schreef weer een uitgebreid symfonieorkest voor:
- 3 dwarsfluiten (III ook piccolo), 2 hobo’s, 1 althobo, 2 klarinetten, 1 esklarinet, 1 basklarinet, 3 fagotten (III ook contrafagot)
- 4 hoorns, 3 trompetten, 3 trombones, 1 tuba, 1 eufonium
- 1 set pauken, percussie van grote trom tot tamboerijn, harp
violen, altviolen, celli, contrabassen.
Bronnen, noten en/of referenties
- Uitgave Naxos/ Marco Polo: Andrew Penny met het Nationaal Symfonieorkest van Oekraïne in een opname uit 1994.
- Havergal Brian Society
↑ Gegevens 29 november 2016
|
Symfonieën van Havergal Brian
|
Symfonie nr. 1 "Gotische" • 2 • 3 • 4 • 5 • 6 • 7 • 8 • 9 • 10 • 11 • 12 • 13 • 14 • 15 • 16 • 17 • 18 • 19 • 20 • 21 • 22 • 23 • 24 • 25 • 26 • 27 • 28 • 29 • 30 • 31 • 32
|
6YQmlyTvbCG564QXFQQj
Popular posts from this blog
2
chapter I of Hata Yoga Pradipika lists out the following 15 different types of asanas along with details Swastika-âsana, Gomukha-âsana, Vîrâsana, Kurmâsana, Kukkuṭa âsana, Uttâna Kûrma-âsana, Dhanura âsana, Matsya-âsana, Paśchima Tâna, Mayûra-âsana, Śava-âsana, Siddhâsana, Padmâsana, Siṃhâsana and Bhadrâsana What are the scriptures that contain detail about any Hata yoga asanas other than that are mentioned in the Hata Yoga above.
yoga asana hatha-yoga
share | improve this question
asked 6 hours ago
hanugm hanugm
3,593 1 13 38
...
Voor het gelijknamige metrostation, zie De Pijp (metrostation). De Pijp Wijk van Amsterdam Kerngegevens Gemeente Amsterdam Stadsdeel Zuid Coördinaten 52°21'11"NB, 4°53'46"OL Overig Postcode(s) 1072, 1073, 1074 De Pijp is een Amsterdamse wijk en een voormalig stadsdeel van Amsterdam, nu onderdeel van stadsdeel Zuid. Inhoud 1 Geschiedenis 2 Geografie 3 Bevolking 4 Economie 5 Cultuur, religie, overig 6 Trivia 7 Bekende mensen uit De Pijp 8 Canon van Amsterdam 9 Externe links 10 Bronnen 11 Noten Geschiedenis Plan Van Niftrik (1867). Plan Kalff (1877). Het Sarphatimonument in het Sarphatipark. Straatwandbeeld van de Pijp (Gerard Doustraat) De Eerste Jacob van Campenstraat bij de Ruysdaelkade. De Albert Cuypmarkt op de Albert Cuypstraat. De Tweede Jan van der Heijdenstraat. Wooncomplex uit de jaren 1920 aan het Thér...
Joseph Stallaert in zijn atelier Joseph Stallaert , Maternité Joseph Stallaert (Merchtem,19 maart 1825 – Elsene/Brussel, 24 november 1903) was een Belgisch kunstschilder. Inhoud 1 Levensloop 2 Leerlingen 3 Situering 4 Trivia 5 Musea en andere realisaties 6 Literatuur Levensloop De grootvader langs vaderszijde, Jan-Frans Stallaert was dichter en een amateur van de letterkunde, vooral van Cats en Vondel. De ouders waren nuchtere handelaars en de vader besliste dat zijn zoon in de zakenwereld zou gaan. Daarom plaatste hij hem op 15-jarige leeftijd in de leer bij een baas, toevallig een oom van de landschapschilder Edmond De Schampheleer. Met diens hulp kon Stallaert beginnen aan het waarmaken van zijn eigen droom : dank zijn De Schampheleer werd hij aanvaard in het vrij atelier van kunstschilder François-Joseph Navez. Na de dood van zijn vader gaf Stallaert zijn betrekking op en wijdde zich -volledig gemotiveerd- helemaal aan de schild...