Symfonie nr. 10 (Brian)

Multi tool use
Symfonie nr. 10
|
Componist |
Havergal Brian
|
Soort compositie |
symfonie
|
Gecomponeerd voor |
symfonieorkest
|
Toonsoort |
c-mineur
|
Compositiedatum |
1954
|
Première |
17 april 1975
|
Duur |
16 minuten
|
Portaal
|
Klassieke muziek
|
|
Havergal Brian voltooide zijn Symfonie nr. 10 in c-mineur[1] in januari 1954.
Brian is voornamelijk bekend vanwege zijn Symfonie nr. 1 (De gotische), die geschreven is voor solisten, koor en groot orkest en (dan) tot een van de langstdurende symfonieën gerekend werd. De tiende is met haar zestien minuten aanmerkelijk korter, maar heeft wel een uitgebreid orkestratie tot aan windmachine aan toe. Het werk is eendelig, maar de tempoaanduidingen wijzen op de klassieke symfoniestructuur: Adagio e solenne, Adagio, Allegro con fuoco en Lento espressivo. Het allegro con fuoco werd daarin gezien als een stormachtig scherzo.
Het werk was voor het eerst te beluisteren op 3 november 1958 toen Stanley Pope leiding gaf aan het Philharmonia Orchestra in een radio-uitzending vanuit een geluidsstudio. De eerste concertuitvoering zou pas plaats hebben gevonden op 17 april 1975 toen James Loughran leiding gaf aan het Hallé Orchestra
Orkestratie
- 3 dwarsfluiten (III ook piccolo, 2 hobo’s, 1 althobo, 2 klarinetten, 1 basklarinet, 3 fagotten (III ook contrafagot
- 4 hoorns, 4 trompetten, 2 trombones, 1 bastrombone, 1 eufonium, 1 tuba
pauken, glockenspiel, xylofoon, triangel , bekkens, grote trom, 3 kleine strom, dondermachine, windmachine, 2 harpen
violen, altviolen, celli, contrabassen
Bronnen, noten en/of referenties
- Uitgave Unicorn: James Loughan met het Leicester Schools Symphony Orchestra in een opname uit 1972
- Uitgave Dutton Epoch: Martyn Brabbins met het Royal Scottish Symphony Orchestra in een opname van 2010
- Havergal Brian Society
↑ Eind jaren zestig herschikte Brian zijn muziekwerken; het is niet te zeggen of dit daadwerkelijk zijn tiende symfonie is.
|
Symfonieën van Havergal Brian
|
Symfonie nr. 1 "Gotische" • 2 • 3 • 4 • 5 • 6 • 7 • 8 • 9 • 10 • 11 • 12 • 13 • 14 • 15 • 16 • 17 • 18 • 19 • 20 • 21 • 22 • 23 • 24 • 25 • 26 • 27 • 28 • 29 • 30 • 31 • 32
|
urQjSri
Popular posts from this blog
2
chapter I of Hata Yoga Pradipika lists out the following 15 different types of asanas along with details Swastika-âsana, Gomukha-âsana, Vîrâsana, Kurmâsana, Kukkuṭa âsana, Uttâna Kûrma-âsana, Dhanura âsana, Matsya-âsana, Paśchima Tâna, Mayûra-âsana, Śava-âsana, Siddhâsana, Padmâsana, Siṃhâsana and Bhadrâsana What are the scriptures that contain detail about any Hata yoga asanas other than that are mentioned in the Hata Yoga above.
yoga asana hatha-yoga
share | improve this question
asked 6 hours ago
hanugm hanugm
3,593 1 13 38
...
Voor het gelijknamige metrostation, zie De Pijp (metrostation). De Pijp Wijk van Amsterdam Kerngegevens Gemeente Amsterdam Stadsdeel Zuid Coördinaten 52°21'11"NB, 4°53'46"OL Overig Postcode(s) 1072, 1073, 1074 De Pijp is een Amsterdamse wijk en een voormalig stadsdeel van Amsterdam, nu onderdeel van stadsdeel Zuid. Inhoud 1 Geschiedenis 2 Geografie 3 Bevolking 4 Economie 5 Cultuur, religie, overig 6 Trivia 7 Bekende mensen uit De Pijp 8 Canon van Amsterdam 9 Externe links 10 Bronnen 11 Noten Geschiedenis Plan Van Niftrik (1867). Plan Kalff (1877). Het Sarphatimonument in het Sarphatipark. Straatwandbeeld van de Pijp (Gerard Doustraat) De Eerste Jacob van Campenstraat bij de Ruysdaelkade. De Albert Cuypmarkt op de Albert Cuypstraat. De Tweede Jan van der Heijdenstraat. Wooncomplex uit de jaren 1920 aan het Thér...
Joseph Stallaert in zijn atelier Joseph Stallaert , Maternité Joseph Stallaert (Merchtem,19 maart 1825 – Elsene/Brussel, 24 november 1903) was een Belgisch kunstschilder. Inhoud 1 Levensloop 2 Leerlingen 3 Situering 4 Trivia 5 Musea en andere realisaties 6 Literatuur Levensloop De grootvader langs vaderszijde, Jan-Frans Stallaert was dichter en een amateur van de letterkunde, vooral van Cats en Vondel. De ouders waren nuchtere handelaars en de vader besliste dat zijn zoon in de zakenwereld zou gaan. Daarom plaatste hij hem op 15-jarige leeftijd in de leer bij een baas, toevallig een oom van de landschapschilder Edmond De Schampheleer. Met diens hulp kon Stallaert beginnen aan het waarmaken van zijn eigen droom : dank zijn De Schampheleer werd hij aanvaard in het vrij atelier van kunstschilder François-Joseph Navez. Na de dood van zijn vader gaf Stallaert zijn betrekking op en wijdde zich -volledig gemotiveerd- helemaal aan de schild...