Symfonie nr. 12 (Brian)

Multi tool use
Symfonie nr. 12
|
Componist |
Havergal Brian
|
Soort compositie |
symfonie
|
Gecomponeerd voor |
symfonieorkest
|
Compositiedatum |
1957
|
Première |
4 augustus 1966
|
Duur |
11 minuten
|
Portaal
|
Klassieke muziek
|
|
De Britse componist Havergal Brian voltooide zijn Symfonie nr. 12 op 4 februari 1957.
Het is een van Brians kortste symfonieën, na maximaal elf minuten is het werk voorbij. Toch kent deze symfonie een vierdelige opzet door tempoverschillen. Het werk begint met een introductie en nawoord, waarin de vier delen zitten verpakt:
- Adagio-Allegro maestoso
- A tempo marcia lento
- Adagio espressivo
- Allegro vivo.
Orkestratie
Voor deze minisymfonie is echter (gebruikelijk bij Brian) een groot symfonieorkest nodig:
- 3 dwarsfluiten (III ook piccolo), 2 hobo's, 1 althobo, 2 klarinetten, 1 basklarinet, 3 fagotten (III ook contrafagot)
- 6 hoorns, 3 trompetten, 3 trombones, 1 eufonium, 1 tuba
pauken, percussie, harp, celesta
violen, altviolen, celli, contrabassen
Uitvoeringen
Opvallend aan de geschiedenis is dat symfonie al (relatief) snel op de lessenaar lag. De eerste uitvoering vond plaats op 8 april 1959, het betrof echter een opname voor een radio-uitzending; dirigent was Harry Newstone met het London Symphony Orchestra. De eerste (en tot 2016 tevens laatste) publieke uitvoering vond plaats tijdens de Promsconcerten op 4 augustus 1966, Normal del Mar gaf toen leiding aan het BBC Symphony Orchestra.
Bronnen, noten en/of referenties
- Uitgave Marco Polo: Radiosymfonieorkest van Bratislava onder leiding van Adrian Leaper in een opname uit 1992.
- Brian Havergal Society
|
Symfonieën van Havergal Brian
|
Symfonie nr. 1 "Gotische" • 2 • 3 • 4 • 5 • 6 • 7 • 8 • 9 • 10 • 11 • 12 • 13 • 14 • 15 • 16 • 17 • 18 • 19 • 20 • 21 • 22 • 23 • 24 • 25 • 26 • 27 • 28 • 29 • 30 • 31 • 32
|
BN64I9rBMXz4,T 73YN3WsQWJey dmJ9zi8xXJ,3,oXzi8WC75cc,Cab9zVn1B1gWsBdS lDlPRQchfbPiLKV
Popular posts from this blog
2
chapter I of Hata Yoga Pradipika lists out the following 15 different types of asanas along with details Swastika-âsana, Gomukha-âsana, Vîrâsana, Kurmâsana, Kukkuṭa âsana, Uttâna Kûrma-âsana, Dhanura âsana, Matsya-âsana, Paśchima Tâna, Mayûra-âsana, Śava-âsana, Siddhâsana, Padmâsana, Siṃhâsana and Bhadrâsana What are the scriptures that contain detail about any Hata yoga asanas other than that are mentioned in the Hata Yoga above.
yoga asana hatha-yoga
share | improve this question
asked 6 hours ago
hanugm hanugm
3,593 1 13 38
...
Voor het gelijknamige metrostation, zie De Pijp (metrostation). De Pijp Wijk van Amsterdam Kerngegevens Gemeente Amsterdam Stadsdeel Zuid Coördinaten 52°21'11"NB, 4°53'46"OL Overig Postcode(s) 1072, 1073, 1074 De Pijp is een Amsterdamse wijk en een voormalig stadsdeel van Amsterdam, nu onderdeel van stadsdeel Zuid. Inhoud 1 Geschiedenis 2 Geografie 3 Bevolking 4 Economie 5 Cultuur, religie, overig 6 Trivia 7 Bekende mensen uit De Pijp 8 Canon van Amsterdam 9 Externe links 10 Bronnen 11 Noten Geschiedenis Plan Van Niftrik (1867). Plan Kalff (1877). Het Sarphatimonument in het Sarphatipark. Straatwandbeeld van de Pijp (Gerard Doustraat) De Eerste Jacob van Campenstraat bij de Ruysdaelkade. De Albert Cuypmarkt op de Albert Cuypstraat. De Tweede Jan van der Heijdenstraat. Wooncomplex uit de jaren 1920 aan het Thér...
Joseph Stallaert in zijn atelier Joseph Stallaert , Maternité Joseph Stallaert (Merchtem,19 maart 1825 – Elsene/Brussel, 24 november 1903) was een Belgisch kunstschilder. Inhoud 1 Levensloop 2 Leerlingen 3 Situering 4 Trivia 5 Musea en andere realisaties 6 Literatuur Levensloop De grootvader langs vaderszijde, Jan-Frans Stallaert was dichter en een amateur van de letterkunde, vooral van Cats en Vondel. De ouders waren nuchtere handelaars en de vader besliste dat zijn zoon in de zakenwereld zou gaan. Daarom plaatste hij hem op 15-jarige leeftijd in de leer bij een baas, toevallig een oom van de landschapschilder Edmond De Schampheleer. Met diens hulp kon Stallaert beginnen aan het waarmaken van zijn eigen droom : dank zijn De Schampheleer werd hij aanvaard in het vrij atelier van kunstschilder François-Joseph Navez. Na de dood van zijn vader gaf Stallaert zijn betrekking op en wijdde zich -volledig gemotiveerd- helemaal aan de schild...