Symfonie nr. 31 (Brian)

Multi tool use
Symfonie nr. 31
|
Componist |
Havergal Brian
|
Soort compositie |
symfonie
|
Gecomponeerd voor |
symfonieorkest
|
Compositiedatum |
1968
|
Première |
9 januari 1979
|
Duur |
13 minuten
|
Portaal
|
Klassieke muziek
|
|
Havergal Brian voltooide zijn Symfonie nr. 31 op 16 april 1968.
Ook met deze op een na laatste symfonie had Brian geen succes. Het werk kent wel een vierdelige opzet, maar is slechts eendelig met een tijdsduur van ongeveer dertien minuten. Ook dit werk moest meer dan tien jaar wachten op haar eerste uitvoering. Charles Mackerras gaf toen leiding aan het Philharmonia Orchestra in de Henry Wood Hall, anderhalve maand later was het op de radio te beluisteren. Het is wel een van de weinige werken van Brian, die de overkant van de Atlantische oceaan wist te bereiken, er is een uitvoering aldaar uit 1979 bekend. Voor de rest bleef het stil rond dit werk. In 1987 nam diezelfde Mackkeras het op met het Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, maar daarna is geen uitvoering meer bekend van dit werk (gegevens 2016). Wel werd het werk nog een keer opgenomen voor budgetplatenlabel Naxos, dat spreekt van een fantasie met een hoofdmotief van een dalende notenreeks van vier tonen.
Orkestratie
Brian verlangde opnieuw een volledig bezet symfonieorkest voor dit werk:
- 3 dwarsfluiten (III ook piccolo), 2 hobo’s, 1 althobo, 2 klarinetten, 1 basklarinet, 3 fagotten (III ook contrafagot)
- 4 hoorns, 3 trompetten, 3 trombones, 1 tuba
pauken, percussie (glockenspiel, xylofoon, bekkens, grote trom, 3 kleine troms, triangel, buisklokken), 1 harp
violen, altviolen, celli, contrabassen
Bronnen, noten en/of referenties
- Uitgave EMI Group: Mackerras met het RLPO in een opname uit 1987; uitgegeven in 1988; heruitgave in 2002
- Uitgave Naxos: Alexander Walker met het Nieuw Russisch Staatssymfonieorkest in een opname uit 2014, uitgebracht in 2016
- Havergal Brian Society
|
Symfonieën van Havergal Brian
|
Symfonie nr. 1 "Gotische" • 2 • 3 • 4 • 5 • 6 • 7 • 8 • 9 • 10 • 11 • 12 • 13 • 14 • 15 • 16 • 17 • 18 • 19 • 20 • 21 • 22 • 23 • 24 • 25 • 26 • 27 • 28 • 29 • 30 • 31 • 32
|
g,uNC,mDk0phIhwFWuCLxlpFXT6CHeWzzYYZez0,W1XFMeOuW,xk,1Z x,ogJ,7g
Popular posts from this blog
2
chapter I of Hata Yoga Pradipika lists out the following 15 different types of asanas along with details Swastika-âsana, Gomukha-âsana, Vîrâsana, Kurmâsana, Kukkuṭa âsana, Uttâna Kûrma-âsana, Dhanura âsana, Matsya-âsana, Paśchima Tâna, Mayûra-âsana, Śava-âsana, Siddhâsana, Padmâsana, Siṃhâsana and Bhadrâsana What are the scriptures that contain detail about any Hata yoga asanas other than that are mentioned in the Hata Yoga above.
yoga asana hatha-yoga
share | improve this question
asked 6 hours ago
hanugm hanugm
3,593 1 13 38
...
Voor het gelijknamige metrostation, zie De Pijp (metrostation). De Pijp Wijk van Amsterdam Kerngegevens Gemeente Amsterdam Stadsdeel Zuid Coördinaten 52°21'11"NB, 4°53'46"OL Overig Postcode(s) 1072, 1073, 1074 De Pijp is een Amsterdamse wijk en een voormalig stadsdeel van Amsterdam, nu onderdeel van stadsdeel Zuid. Inhoud 1 Geschiedenis 2 Geografie 3 Bevolking 4 Economie 5 Cultuur, religie, overig 6 Trivia 7 Bekende mensen uit De Pijp 8 Canon van Amsterdam 9 Externe links 10 Bronnen 11 Noten Geschiedenis Plan Van Niftrik (1867). Plan Kalff (1877). Het Sarphatimonument in het Sarphatipark. Straatwandbeeld van de Pijp (Gerard Doustraat) De Eerste Jacob van Campenstraat bij de Ruysdaelkade. De Albert Cuypmarkt op de Albert Cuypstraat. De Tweede Jan van der Heijdenstraat. Wooncomplex uit de jaren 1920 aan het Thér...
Joseph Stallaert in zijn atelier Joseph Stallaert , Maternité Joseph Stallaert (Merchtem,19 maart 1825 – Elsene/Brussel, 24 november 1903) was een Belgisch kunstschilder. Inhoud 1 Levensloop 2 Leerlingen 3 Situering 4 Trivia 5 Musea en andere realisaties 6 Literatuur Levensloop De grootvader langs vaderszijde, Jan-Frans Stallaert was dichter en een amateur van de letterkunde, vooral van Cats en Vondel. De ouders waren nuchtere handelaars en de vader besliste dat zijn zoon in de zakenwereld zou gaan. Daarom plaatste hij hem op 15-jarige leeftijd in de leer bij een baas, toevallig een oom van de landschapschilder Edmond De Schampheleer. Met diens hulp kon Stallaert beginnen aan het waarmaken van zijn eigen droom : dank zijn De Schampheleer werd hij aanvaard in het vrij atelier van kunstschilder François-Joseph Navez. Na de dood van zijn vader gaf Stallaert zijn betrekking op en wijdde zich -volledig gemotiveerd- helemaal aan de schild...