Kopstation
Een kopstation is een spoorwegstation met uitsluitend kopsporen, waar treinen niet verder meer kunnen rijden. Treinen die dit type station binnenrijden, kunnen het station alleen in de tegenovergestelde richting weer verlaten (dus in de richting waar de trein vandaan kwam). In spoorwegjargon spreekt men van kopmaken. Bij getrokken treinen moet aan de achterkant een andere locomotief gekoppeld worden of de locomotief omgereden worden naar de andere kant van de trein, wat het oponthoud beduidend verlengt. Bij treinstellen of trek-duwtreinen is dit niet nodig.
Een kopstation is niet per definitie een eindstation. Zo werd Antwerpen-Centraal, toen het voor de treinen van en naar Nederland een kopstation was, in het weekend bediend door de doorgaande Beneluxtrein Amsterdam – Brussel, die dan vanuit Centraal terugkeerde en een spoorlijn om de stad heen volgde, en kende tot 13 december 2008 Den Haag Centraal een doorgaande nachtnet-verbinding.
Kopstations ontstonden, behalve in kustplaatsen, vooral in grote steden. Vaak was het vanwege de dichte bebouwing niet mogelijk spoorlijnen door het stedelijke centrum aan te leggen. Daarom vormden zich kopstations aan de rand van het centrum. In een enkel geval, zoals in Brussel, werd later alsnog een doorgaande verbinding aangelegd. Soms werden ook de verschillende stations door een ringspoorbaan om de stad met elkaar verbonden. Vaak worden onder de kopstations in de grote steden ondergrondse stations gebouwd, waar de voorstadstreinen wel kunnen doorrijden. Bekende voorbeelden zijn Gare du Nord en Gare de Lyon in Parijs.
In veel steden is deze verbinding er echter niet. Bekende voorbeelden zijn Parijs, Londen en Moskou. Hier dient men met de metro naar een kopstation aan de andere kant van de stad reizen om de treinreis voort te zetten. In andere steden, bijvoorbeeld in München, lopen de spoorlijnen uit alle richtingen naar hetzelfde kopstation, zodat men niet naar een ander station hoeft te reizen.
Inhoud
1 Dubbel kopstation
2 Ongevallen
3 Lijst van kopstations
3.1 België
3.1.1 Gedeeltelijke kopstations
3.1.2 Voormalige kopstations
3.2 Denemarken
3.3 Duitsland
3.4 Frankrijk
3.5 Hongarije
3.6 Ierland
3.7 Italië
3.8 Nederland
3.8.1 Gedeeltelijke kopstations
3.8.2 Voormalige kopstations
3.9 Noorwegen
3.10 Portugal
3.11 Roemenië
3.12 Spanje
3.13 Tsjechië
3.14 Verenigd Koninkrijk
3.14.1 Schotland
3.14.2 Engeland
3.14.2.1 Voormalige kopstations
3.14.3 Wales
3.14.4 Noord-Ierland
3.15 Turkije
3.16 Zweden
3.17 Zwitserland
3.18 Enkele kopstations buiten Europa
3.18.1 Oceanië
3.18.2 Noord- Amerika
3.18.3 Afrika
Dubbel kopstation
Stations die uit twee richtingen bereikt kunnen worden, maar waar geen (regulier) doorgaand treinverkeer kan plaatsvinden, worden ook aangeduid als dubbel kopstation. Sinds de heropening van de lijn Enschede - Gronau in 2001 is bijvoorbeeld Enschede een dubbel kopstation, aangezien er geen doorgaand treinverkeer mogelijk is van de richting Hengelo naar de richting Gronau.
Een station waarop wel doorgaand treinverkeer mogelijk is, maar waar geen doorgaand (reizigers)verkeer plaatsvindt, worden ook aangeduid als dubbel kopstation, uit de huidige praktijk bijvoorbeeld de stations Groningen, Leeuwarden, Tiel en Winterswijk. Een voorbeeld uit het verleden is het Amsterdamse Centraal Station. Hoewel er op alle perrons doorlopend spoor was, van treinen uit het westen en noorden, moest er worden overgestapt van het westelijke gedeelte naar het oostelijke gedeelte voor treinen naar het zuiden en oosten. Inmiddels zijn er wél doorgaande oost/westverbindingen, o.m. Zwolle-Den Haag Centraal v.v. Het station Zwolle werd in de 19e eeuw lange tijd samen met station Zwolle NCS en station Zwolle Veerallee als kopstation geëxploiteerd.
Ongevallen
Er zijn verschillende gevallen bekend waarin een trein niet op tijd wist te stoppen bij nadering van een kopstation, in Nederland is dit voorgekomen in Den Haag Centraal, Rhenen, Groningen, Vlissingen, Maastricht en Stavoren. Een bekend soortgelijk ongeval vond in 1895 plaats op Gare Montparnasse in Parijs, waarbij de trein door de voorgevel van het station reed en een verdieping lager op het stationsplein terechtkwam.
Lijst van kopstations
(incompleet)
Stations die het einde vorm(d)en van de treindienst, maar waar de sporen na het station doorlopen, zijn strikt genomen geen kopstations en zijn daarom niet in de lijst opgenomen. Bij sommige kopstations zijn er ondergrondse stations waar lokale treinen wel kunnen doorrijden. Deze ondergrondse stations worden niet met het kopstation meegerekend.
* stationsgebouw staat loodrecht op de sporen
** kopstation sinds opbraak doorgaande spoorlijn
*** dubbel kopstation
België
Binche **
Blankenberge *- Couvin
De Panne **
Eeklo **- Genk
Knokke *- Louvain-la-Neuve-Université
Oostende *
Poperinge **
Quiévrain **
Ronse **
Spa-Géronstère **
Turnhout **
Gedeeltelijke kopstations
Antwerpen Centraal * (alleen niveau -2 heeft vier doorgaande sporen)
Voormalige kopstations
- Eisden
- Laneffe
- Maaseik
- Nieuwkerke
- Nieuwpoort-Bad
Denemarken
- Frederikssund
- Kalundborg
- Køge Vest
- Mern
- Nykøbing Sjælland
- Tisvildeleje
Duitsland
- Bad Harzburg
- Bad Münstereifel
- Bergisch Gladbach
Bocholt **- Brocken
Borken (Westf) **
Cuxhaven *- Dalheim
Frankfurt (Main) Hbf (niet voor S-Bahn)
Hamburg-Altona (niet voor S-bahn)- Harzgerode
- Hattingen (Ruhr) Mitte
Heidelberg Hbf (1844-1955)- Heimbach
- Heinsberg
- Hellenthal
Kassel Hbf (niet voor Regio Tram)
Kempten (Allgäu) Hbf (1852-1969)- Kiel Hbf
Kleve **
Leipzig Hbf (niet voor S-Bahn)- Lindau Hbf
München Hbf (niet voor S-bahn)- Neuenrade
- Stolberg Altstadt
Stuttgart Hbf (niet voor S-Bahn)- Traben-Trarbach
Vetschau ** (eindpunt Nederlandse museumspoorlijn ZLSM)- Westerland (Sylt)
- Wiesbaden Hbf
Wilhelmshaven Hbf *
Winterberg (Westf) **
Frankrijk
Brest*- Dunkerque
Lille Flandres*
Orléans*
Marseille Saint Charles*- Nice CP
- Paris Bercy
- Paris Gare de la Bastille
Paris Gare du Nord*
Paris Gare de Bercy*
Paris Gare de l'Est*
Paris Gare Montparnasse*
Paris Gare de Lyon*
Paris Gare d'Austerlitz*
Paris Saint-Lazare*- Saint-Malo
Tours*
Hongarije
- Budapest-Déli pályaudvar
- Budapest-Keleti pályaudvar
- Budapest-Nyugati pályaudvar
Ierland
- Cobh
- Dublin Docklands
Dublin Heuston*- Galway
- Howth
- Kilkenny
- Killarney
- Limerick Colbert
Station Midleton **- Rosslare Europort
- Sligo
Italië
- Milaan Centraal
Florence S.M.N. *
Napels Centraal *
Palermo Centrale *
Rome Termini *
Siracusa **- Tirano
Trapani *- Turijn Porta Nuova
Station Venezia Santa Lucia*
Nederland
Boekelo ** (museumstation)
Enkhuizen *
Enschede ***
Den Haag Centraal * - grootste kopstation van Nederland- Eemshaven
Haaksbergen** (museumstation)- Harlingen Haven
Den Helder *- Kampen
Medemblik (museumstation)
Rhenen */** (sinds 1945)- Delfzijl
- Stavoren
Utrecht Maliebaan/Het Spoorwegmuseum ** (sinds 2012)
Veendam (sinds 1 mei 2011)
Vlissingen *
Zandvoort *
Emmen (sinds 1972)
Gedeeltelijke kopstations
Station Groningen spoor 7 en 8 zijn de enige doorgaande sporen, waarvan alleen spoor 7 een perronspoor is.
Voormalige kopstations
Aalsmeer (tot 1972)
Amsterdam RAI (1981-1993)
Amsterdam Weesperpoort (tot 1939)
Amsterdam Willemspark (museumstation EMA)
Amsterdam Willemspoort (tot 1889)
Amsterdam Zuid (1978-1981)
Baarn Buurtstation (tot 1948)
Dinxperlo (tot 1942)
Hoek van Holland Strand (tot 2017)
Houten Castellum (Tot verbouwing spoorlijn 2007) (heropening 2009)
Leiden Heerensingel (tot 1972)
Roodeschool (tot 2018)
Rotterdam Delftsche Poort (1847-1877)
Rotterdam Hofplein (tot 2010)
Rotterdam Maas (tot 1953)
Scheveningen (tot 1953)
Schiphol (1978-1981)
Ter Apel Rijksgrens (tot 1926)
Terneuzen (buiten gebruik)
Utrecht Buurtstation (tot 1937)
Zeist (tot 1941)
Hellendoorn (tot 1935)
Noorwegen
- Åndalsnes
- Bergen
- Bodø
- Flåm
- Kristiansand
- Narvik
Oslo Sentralstasjon (1854-1980)
Oslo Vestbanen (1872-1989)
Spikkestad ** (1973)- Stavanger
Sylling (1904-1937)
Tønsberg (1881-1915)
Portugal
- Cascais
Coimbra A
Lissabon Cais do Sodre- Lissabon Rossio
- Lissabon Santa Apolonia
- Station São Bento
- Sintra
Roemenië
- București Nord
Spanje
Parla (ondergronds)
Tsjechië
- Praag Masarykovo nádraží
Verenigd Koninkrijk
Schotland
- Fort William
Glasgow Central*
Glasgow Queen Street*
Inverness*- Kyle of Lochalsh
- Mallaig
Thurso*- Wick
Engeland
- Liverpool Lime Street
- London Charing Cross
- London King's Cross
- London St. Pancras
- Londen Euston
- London Victoria
- London Waterloo
- London Liverpool Street
- St. Ives
- Looe
Penzance *
Voormalige kopstations
Liverpool Central (1874-1972)
Liverpool Exchange (1850-1977)
Wales
- Holyhead
Noord-Ierland
- Bangor
- Belfast Great Victoria Street
- Larne Harbour
Turkije
- Sirkeci Terminal Istanbul
Zweden
- Göteborg Centraal Station
Göteborg Västgöta Station (1896-1932)- Kalmar
- Karlskrona
Kiruna ** (2012-)
Malmö Central (1876-2010)- Simrishamn
- Strömstad
Stockholms östra station ** (1932-)
Ystad (1866-1874) vanaf Eslöv
Zwitserland
- Arosa
Bern RBS (alleen smalspoorlijnen)
Brig (alleen smalspoorlijnen tot december 2007)- Le Châble
- Chambrelien
- Combe-Tabeillon
- Engelberg
Interlaken Ost (alleen smalspoorlijnen)
Laupen **
Langenthal (alleen smalspoorlijnen)- Lenk
- Luzern
- Locarno
- Linthal
Meiringen (1903-1926)- Melchnau
Montreux (alleen smalspoorlijnen)
Niederbipp ** (1943-2012) (alleen smalspoorlijnen)- Orsières
- St. Moritz
- Schwarzenburg
- Scuol-Tarasp
Solothurn (alleen smalspoorlijnen)- Uetliberg
Vevey (alleen smalspoorlijn)- Worb Dorf (RBS)
Unterzollikofen RBS ** (1984-)- Zermatt
- Zweisimmen
Zürich Hauptbahnhof (1847-1991)
Zürich Selnau (1875-1990)
Enkele kopstations buiten Europa
Oceanië
- Darwin
- Canberra
Sydney Central *
Adelaide (Hoofdstation)
Wellington *
Noord- Amerika
Halifax *
Montreal (ondergronds kopstation)
Vancouver (Pacific Central Station) *
Afrika
- Marrakesh