Super Formula

Multi tool use
Super Formula | ||||
Super Formula, 2015 | ||||
Categorie | Eénzitters |
|||
Eerste maal | 1973 |
|||
Regio | Japan |
|||
Aantal coureurs | 18 |
|||
Aantal teams | 12 |
|||
Motorfabrikanten | Toyota, Honda |
|||
Kampioen coureurs | ![]() |
|||
Kampioen constructeurs | Orientalbio Kondō |
|||
Huidig seizoen | ![]() |
|||
www.superformula.net | ||||
|
De Super Formula, voorheen Formule Nippon, is een Japanse autoraceklasse. Het kampioenschap werd opgericht in 1996 en is de opvolger van de Japanse Formule 3000, dat weer de opvolger was van de Japanse Formule 2.
Inhoud
1 Auto
1.1 1e Generatie
1.2 2e Generatie
1.2.1 2014 - heden
2 Kampioenen
3 Externe link
Auto
1e Generatie

Een Toyota RV8J motor uit het jaar 2006.
In het begin van de raceklasse deden er Formule 3000 auto's van de merken Reynard en Lola mee. Deze auto's werden verder ontwikkeld maar compleet nieuwe auto's kwamen er niet. Toen Reynard in 2002 failliet ging, zorgde alleen Lola voor de auto's. In 2006 ontwikkelde Lola een geheel nieuw chassis, de FN06. In deze nieuwe auto zijn nieuwe materialen toegepast, en ook het aerodynamische pakket is aangepast. Er kwamen ook nieuwe motoren, de teams hebben nu de keuze uit Toyota en Honda, voorheen alleen Mugen-Honda. De motor is een 3-Liter V8 met een vermogen van 550pk. Het is mogelijk om de motor te laten tunen door privé bedrijven zoals Judd, TOM's en Mugen. Elk team moet gedurende drie jaar dezelfde motor fabrikant houden. Bridgestone verzorgt de banden voor dit kampioenschap. Voorheen deed Yokohama dat ook, maar om de kosten te drukken werd overgegaan naar één bandenmerk voor het hele kampioenschap.
2e Generatie
Swift Engineering ontwikkelde een nieuw chassis voor het seizoen 2009, de FN09. Die nieuwe auto is hoger, breder en langer. Hierbij is hij ook zwaarder, van 660kg naar 670kg. De tank heeft een inhoud van 115L, en de auto is voorzien van koolstof remmen. De motor heeft een inhoud van 3,5L en levert 600 pk.
2014 - heden
Vanaf het seizoen 2014 zal gereden worden met een nieuw chassis, de Dallara SF14. Deze auto zal voorzien zijn van een LED-scherm aan de zijkant van de auto. Dallara onhulde deze auto in Tokyo op 25 Maart 2013. De auto zal worden aangedreven door een 2.0 liter Turbo motor. Toyota en Honda hebben deze ontwikkeld en er zal ruimte zijn om deze door te ontwikkelen.
Kampioenen
Japanse Formule 2000 | ||
---|---|---|
Jaar | Coureur | Team |
1973 |
![]() |
|
1974 |
![]() |
|
1975 |
![]() |
|
1976 |
![]() |
|
1977 |
![]() |
|
Japanse Formule 2 | ||
1978 |
![]() |
|
1979 |
![]() |
|
1980 |
![]() |
|
1981 |
![]() |
|
1982 |
![]() |
|
1983 |
![]() |
John Player Special Team Ikuzawa |
1984 |
![]() |
Heroes Racing |
1985 |
![]() |
Heroes Racing With Nakajima |
1986 |
![]() |
Heroes Racing With Nakajima |
Japanse Formule 3000 | ||
1987 |
![]() |
Hoshino Racing |
1988 |
![]() |
Footwork Sports Racing Team |
1989 |
![]() |
Auto Beaurex Motorsport |
1990 |
![]() |
Cabin Racing Team With Impul |
1991 |
![]() |
Cabin Racing |
1992 |
![]() |
Team Nova |
1993 |
![]() |
Impul |
1994 |
![]() |
Dome |
1995 |
![]() |
Hoshino Racing |
Formule Nippon | ||
1996 |
![]() |
X Japan Team Le Mans |
1997 |
![]() |
Shionogi Team Nova |
1998 |
![]() |
Lemoned Racing Team Le Mans |
1999 |
![]() |
Piaa Nakajima Racing |
2000 |
![]() |
Nakajima Racing |
2001 |
![]() |
Team Impul |
2002 |
![]() |
Nakajima Racing |
2003 |
![]() |
Team Impul |
2004 |
![]() |
Dandelion Racing |
2005 |
![]() |
Team Impul |
2006 |
![]() |
Team Mobilecast Impul |
2007 |
![]() |
Team Mobilecast Impul |
2008 |
![]() |
Team Mobilecast Impul |
2009 |
![]() |
Nakajima Racing |
2010 |
![]() |
Team Impul |
2011 |
![]() |
Petronas Team TOM's |
2012 |
![]() |
Docomo Team Dandelion Racing |
Super Formula | ||
2013 |
![]() |
Team Mugen |
2014 |
![]() |
Petronas Team TOM's |
2015 |
![]() |
P.mu/cerumo・INGING |
2016 |
![]() |
P.mu/cerumo・INGING |
2017 |
![]() |
P.mu/cerumo・INGING |
2018 |
![]() |
Team Mugen |
Externe link
- Formula Nippon Officiële site
5Ozq Ddzt,z k yg,eYQg3TzPd812xmWLV7mZbN4d0AgGt B2TH1mywzxWf,8kTuA62kV61