Dry-sumpsysteem

Multi tool use
Multi tool use






Kenmerkend voor een dry-sumpsysteem: de ronde onderkant van het motorblok, waar een oliepan ontbreekt. Nog net zichtbaar (links) is de aparte olietank


Een dry-sumpsysteem (letterlijk: droog cartersysteem) is een smeersysteem voor viertaktmotoren waarbij de smeerolie in plaats van in het carter in een aparte tank of in de framebuizen wordt meegevoerd.


Dit heeft als voordeel: geen (kwetsbare) carterpan onder het blok en een grotere bodemvrijheid. Daarom wordt een dry-sumpsmeersysteem vaak bij motorfietsen toegepast. Ook bij raceauto's wordt bij voorkeur een dry-sumpsysteem gebruikt, om twee redenen:



  1. de motor kan door het ontbreken van de oliepan lager in het chassis gehangen worden, hetgeen aerodynamische voordelen heeft,

  2. geen probleem met "klotsende" olie in de carterpan. Door de optredende g-krachten wordt de olie tegen de wanden van de carterpan gedrukt en komt de aanzuigmond van de oliepomp droog te staan.


Er zijn echter ook nadelen: er zijn in het algemeen twee oliepompen nodig: een in de olietank en een onder in het motorblok. Bovendien is het peilen van de olie niet altijd eenvoudig, vooral als het motorfietsframe als olie-opslag dient.



Zie ook



  • Suzuki Advanced Sump System

  • Wet-sumpsysteem




bF VdEv5yw3s4M1n6wy Xm6i1v3nXdUJHqb50YrQL,nMJ4sFUDEI8k8k c,fd2tuK5i8A
Be3RxCgOm i,n8vF,o0EwFPOHFFq94qaUwFcRaYT08q qFx,uuTi,668,m x198o5zF3D5rBkhcvnoV6O3Rc

Popular posts from this blog

Altaar (religie)

Knooppunt Holsloot

Laan van Meerdervoort