Rijksweg 73





























Rijksweg 73

A73 bij op- en afrit 18 nabij Reuver - Beesel


A73 bij op- en afrit 18 nabij Reuver - Beesel

Rijksweg 73


Rijksweg 73


Land
Nederland
Provincie
Gelderland, Noord-Brabant, Limburg
Lengte 106[1] km

A73 op autosnelwegen.net

Rijkswegen in Nederland





Portaal  Portaalicoon  

Verkeer & Vervoer
Nederland




Traject
















































































































































































































van/naar Druten N322

Knooppunt van wegen

Ewijk A50E31N322


Begin trajectdeel E31

Afrit autosnelweg1

Beuningen N847

Knooppunt van wegen

Neerbosch (RW783)

Brug over het water

Nieuwe Wetering

Afrit autosnelweg1a

Wijchen N326

Afrit autosnelweg2

Nijmegen-Dukenburg

Afrit autosnelweg3

Malden N271N846

Brug over het water

Maas

Brug over het water

Kraaijenbergse Plassen

Afrit autosnelweg4

Cuijk N321

Afrit autosnelweg5

Haps N264

Tankstation

Lokkant Pfeil unten.svg

Tankstation

Hondsiep Pfeil oben.svg

Knooppunt van wegen

Rijkevoort A77 E31


Einde trajectdeel E31

Afrit autosnelweg6

Boxmeer N272

Afrit autosnelweg7

Vierlingsbeek

Brug over het water

Afleidingskanaal

Afrit autosnelweg8

Venray-Noord

Afrit autosnelweg9
Venray N270

Brug over het water

Oostrumse Beek

TankstationRestaurant

De Wuust Pfeil unten.svg

TankstationRestaurant

Romeinse Put Pfeil oben.svg

Brug over het water

Lollebeek

Afrit autosnelweg10

Horst-Noord

Brug over het water

Kabroeksebeek

Afrit autosnelweg11
Horst N556

Brug over het water

Groote Molenbeek

Afrit autosnelweg12

Grubbenvorst N295

Knooppunt van wegen

Zaarderheiken A67 E34

Afrit autosnelweg13

Venlo-West N556

Afrit autosnelweg14

Maasbree N273 N275

Afrit autosnelweg15

Hout-Blerick Pfeil oben.svg

Brug over het water

Maas

Afrit autosnelweg16
Venlo-Zuid N271

Knooppunt van wegen

Tiglia Pfeil unten.svgA74 (BAB 61)

Afrit autosnelweg17

Belfeld

Afrit autosnelweg18

Beesel

Tunnel

Swalmentunnel

Brug over het water

Swalm

Afrit autosnelweg19

Roermond N280 (BAB 52)

Tankstation

Hoogvonderen Pfeil unten.svg

Parkeerplaats

Spik Pfeil oben.svg(tankstation gepland)

Afrit autosnelweg20
Roermond-Oost N293N570

Tunnel

Roertunnel

Afrit autosnelweg21

Linne

Brug over het water

Vlootbeek

Afrit autosnelweg22

Maasbracht Pfeil unten.svgN276(A2)

Knooppunt van wegen

Het Vonderen A2 E25


Rijksweg 73 is een Nederlandse autosnelweg en loopt van het knooppunt Ewijk tot aan de aansluiting met de Rijksweg 2 bij Echt.


De bijnaam van de A73 is de ruggengraat van Limburg. Hij wordt zo genoemd omdat hij Noord- en Zuid-Limburg met elkaar verbindt.


Vanaf knooppunt Ewijk langs Nijmegen tot aan het knooppunt Rijkevoort bij Boxmeer volgt de E31 de A73. Hier gaat de E31 verder als A77 tot de grens bij Gennep en als BAB57 verder naar het Ruhrgebied. Bij Venlo heeft de A73 een aansluiting met de A74, die ten westen van Kaldenkirchen overgaat in de BAB61 richting Mönchengladbach. Daarna loopt de weg oostelijk van de Maas langs Roermond om bij Echt te eindigen op de A2.




Inhoud






  • 1 Geschiedenis


    • 1.1 A73-Noord: Nijmegen-Venlo


    • 1.2 A73-Zuid: Venlo-Echt


      • 1.2.1 Controverse over tracé


      • 1.2.2 Bouw






  • 2 Activiteiten rondom de openstelling zuidelijk tracé


  • 3 Aantal rijstroken


  • 4 Toekomst


  • 5 Foto's


  • 6 Kunstobjecten langs de A73


  • 7 Zie ook


  • 8 Externe links





Geschiedenis


Rijksweg 73 is een weg met een lange voorgeschiedenis: de 106 kilometer die de weg lang is, zijn globaal in ongeveer 25-30 jaar aangelegd, waarvan de laatste 42 kilometer tussen 2003 en 2008. Al in de jaren zestig van de twintigste eeuw werd er gesproken over een snelwegverbinding langs de steden Nijmegen, Venlo en Roermond. Deze zogenoemde ruggengraat van Limburg moest voor een snelle noord-zuidverbinding gaan zorgen en de bestaande doorgaande wegen ontlasten.



A73-Noord: Nijmegen-Venlo


De A73-Noord loopt van knooppunt Ewijk bij Nijmegen tot aan knooppunt Zaarderheiken bij Venlo en is zo'n 70 kilometer lang. Afgezien van een kort traject nabij Grubbenvorst en aan de westkant van Nijmegen openden substantiële delen van de A73 pas in 1986: Nijmegen-Lindenholt - Knooppunt Rijkevoort. Aan de totstandkoming van dat deel zijn lange discussies voorafgegaan In 1993 werd de weg tot aan Venray verlengd en drie jaar later kon de weg tot Venlo worden geopend. Het traject Nijmegen-Venlo bestond nu over de gehele lengte uit 2x2 rijstroken.



A73-Zuid: Venlo-Echt



Controverse over tracé


De geschiedenis van het zuidtracé loopt nog verder door. Jarenlang werd er vergaderd over de beste ligging van de weg: op de oost- of op de westoever van de Maas. Beide oevers kenden hun voor- en nadelen. Op zowel de oost- als de westoever liggen veel bebouwde en bewoonde gebieden en ook kenden beide oevers een drukke, doorgaande weg die vooral door vrachtverkeer veelvuldig werd gebruikt: de N271 (oost) en de Napoleonsweg/N273 (west). Vooral op die laatste weg vonden vaak ongelukken plaats met dodelijke afloop.


Milieuorganisaties pleitten unaniem voor aanleg op de westoever, omdat het tracé over de oostoever door veel kwetsbare natuur zou lopen. De oostoeverroute geeft echter een betere ontsluiting van woongebieden en bedrijven, en de plaatselijke kamers van koophandel en de provincie Limburg wedijverden daarom voor dat tracé.[2]


Uiteindelijk besloot het kabinet in 1995 voor aanleg op de westoever. Eén dag later nam het parlement met slechts één stem verschil een motie aan dat de weg over de oostoever moest worden aangelegd. Het kabinet voerde de motie uit. Er bleven echter problemen met milieueffectrapportages en Europese regels,[3] ook terwijl in 1999 al de voorbereidende werkzaamheden waren begonnen. In oktober 2001 beloofden de milieuorganisaties constructief mee te werken aan een route over de westoever, maar een tracé over de oostoever tot bij de hoogste instanties aan te zullen vechten.[4] Dit had echter geen resultaat: op 13 november 2002 besloot de Raad van State dat de aanleg op de oostoever door kon gaan.[5]



Bouw


Op 6 januari 2003 ging officieel de eerste schop de grond in bij Swalmen. Vanaf 2006 vonden over het gehele traject werkzaamheden plaats opdat de weg op 1 januari 2008 zou kunnen worden opengesteld.


De A73-Zuid telt 8 nieuwe aansluitingen en twee nieuwe knooppunten: Tiglia (A74) en Het Vonderen (A2). Verder zijn er ruim 40 viaducten, bruggen en ecoducten aangelegd.


In de A73-Zuid zijn twee tunnels gebouwd en een open tunnelbak. Bij Roermond is de Roertunnel gebouwd, een 2,45 kilometer lange landtunnel onder het Roerdal en de Roermondse wijken De Kemp en Kitskensberg. Bij Swalmen kwam een 1 kilometer lange tunnel, de Swalmentunnel, waarvan 400 meter gesloten is. Hiervoor heeft men eerst een deel van het treinspoor moeten verleggen. Tot slot is er bij de bebouwing van Tegelen een open tunnelbak met een lengte van 1 kilometer verrezen.


De A73 Zuid is uiteindelijk op 18 februari 2008 voor het verkeer vrijgegeven waarbij in de tunnels 1 rijstrook per richting beschikbaar is. Aldaar geldt een snelheidsbeperking van 70 km/h. Gedurende de nachten en weekends is de weg afgesloten om de tunnelbeveiliging te optimaliseren. Vanaf 17 november bleven de tunnels tot aan het einde van het jaar elke dag open. In januari gingen ze vervolgens 9 weken dicht, om de beveiliging te kunnen afronden. De volledige openstelling van de tunnels werd op dat moment nog voorzien in maart 2009.


Eind juli 2008 kwam Rijkswaterstaat met het besluit om de tunnels van augustus tot november helemaal te sluiten vanwege afbouwwerkzaamheden. Op 1 januari 2009 zou, 1 jaar later dan gepland, de A73-zuid officieel worden opengesteld voor verkeer. Dit gebeurde weer niet. De tunnels bleven open, maar nu met 1 rijstrook per rijrichting en nog steeds met een snelheidslimiet van 70 km/h.


Op 9 juli 2009 meldde de woordvoerder van het gehele project dat de A73-zuid op 1 december 2009 nu echt officieel open zal gaan. Wel zal van 1 september tot 1 december de Roertunnel helemaal zijn afgesloten en van 1 oktober tot 1 december de Swalmentunnel. Daarna gaat de A73-zuid, bijna 2 jaar later dan gepland, helemaal open. Er zijn dan 2 rijstroken per rijrichting beschikbaar en er zijn geen beperkingen meer voor vervoer van gevaarlijke stoffen. Wel geldt er een snelheidslimiet van 100 km/h en is er een inhaalverbod voor vrachtauto's.[6]



Activiteiten rondom de openstelling zuidelijk tracé


Met het naderen van de geplande openstelling hebben diverse organisaties en instellingen activiteiten gepland. Zo was het de bedoeling om op 23 en 24 juni 2007 een Eurorace te organiseren op een gedeelte van het snelwegentraject bij Roermond, waarvoor onder andere Jos Verstappen was uitgenodigd. Het bleek te complex en te tijdrovend om in korte tijd te organiseren, en Verstappen liet weten andere bezigheden te hebben. Hiermee was het autosportevenement van de baan.[7]


Op 1 augustus 2007 mochten de kinderen die meededen aan Kinder Vakantie Werk (KVW) in Swalmen een dag lang doorbrengen in en rondom de tunnel. Samen met de bouwers en Rijkswaterstaat werden de kinderen een dag vermaakt met sport en spel. Ook de traditionele motortocht die jaarlijks plaatsvindt, ging door de nieuwe tunnel.


Op 16 december 2007 zou er een marathon plaatsvinden over het gehele traject. De marathon was bedoeld om op symbolische wijze de overdracht van de 42 kilometer lange snelweg aan de automobilist te markeren.[8].


In 2008 is tijdens de sluiting in september een zeer grote brandoefening gehouden in de Roertunnel. Hierbij moesten de hulpdiensten van heel de gemeente Roermond en van een deel van de gemeente Swalmen uitrukken. De oefening is goed verlopen en er zijn geen gewonden gevallen.



Aantal rijstroken
















































Traject
Aantal rijstroken
Maximumsnelheid

Knooppunt Ewijk - Knooppunt Neerbosch
2×2 120 km/h

Knooppunt Neerbosch - afrit Wijchen
2×2 120 km/h
afrit Wijchen - Knooppunt Zaarderheiken
2×2 130 km/h

Knooppunt Zaarderheiken - afrit Maasbree
1+2+2+1 100 km/h
afrit Maasbree - Knooppunt Tiglia
2×2 100 km/h

Knooppunt Tiglia - afrit Roermond
2×2 120 km/h
afrit Roermond - afrit Linne
2×2 100 km/h
afrit Linne - Knooppunt Het Vonderen
2×2 130 km/h


Toekomst


Het doortrekken van de A73 langs Beuningen over de Waal naar de A15 is een optie die regelmatig opduikt als oplossing voor de grote verkeersdrukte op de wegen rondom Nijmegen. Er is echter al een oplossing voor dit probleem gevonden; de brug van de A50 over de Waal (ter hoogte van Ewijk), wordt verbreed naar 4x2 i.p.v. 2x2 rijstroken.



Foto's




Kunstobjecten langs de A73




  • Watertempel (A73) - sculptuur bij de afrit Beuningen.


  • Fier (A73) - een sculptuur geplaatst op de kop van het geluidsscherm bij Beuningen.

  • een sculptuur geplaatst ter hoogte van Staddijk in Nijmegen, tussen afslag Wijchen en afslag Nijmegen-Dukenburg



Zie ook




  • Roertunnel - Over de langste landtunnel (2,45 km) van Nederland die bij Roermond gebouwd is.


  • Swalmentunnel - Over de 1 km lange landtunnel (0,4 km gesloten) bij Swalmen op de A73-zuid.



Externe links



  • Actuele werkzaamheden - Rijkswaterstaat

  • Openstellingsgeschiedenis A73

  • Aanleg A73-Zuid

  • Naamgeving van alle nieuwe viaducten, bruggen, ecoducten, tunnels en verzorgingsplaatsen




























Popular posts from this blog

Knooppunt Holsloot

Altaar (religie)

Gregoriusmis