Rembekrachtiging is een systeem in een voertuig dat de kracht die nodig is om de remmen te bedienen aanzienlijk vermindert.
Inhoud
1Werking
1.1Vacuümbekrachtiging
1.2Luchtbekrachtiging
1.3Hydraulische bekrachtiging
Werking
Er zijn meerdere technieken die gebruikt worden om de bekrachtiging te realiseren:
Vacuümbekrachtiging
Zie Vacuümbekrachtiging voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
Vacuümbekrachtiging is veruit het meest gebruikte systeem in personenauto's en lichte vrachtauto's. Het vacuüm wordt verzorgd door het vacuüm in het inlaatspruitstuk bij benzinemotoren of een aparte vacuümpomp bij diesels.
Luchtbekrachtiging
zie ook: EG-Volluchtremsysteem
Meestal toegepast bij vrachtauto's en treinen. Op de motor is hiertoe een compressor gemonteerd die de lucht comprimeert in luchttanks. De opgebouwde voorraad lucht wordt via een regelklep die bediend wordt door het rempedaal naar de zg. "boosters" bij de wielen geleid die, op hun beurt de remmen bedienen. Dit is een fail-safe systeem: bij wegvallen van de luchtdruk door b.v. een defecte compressor of lekkage in de luchtleidingen, dan treden de remmen in werking.
Hydraulische bekrachtiging
In personenauto's wordt dit vrijwel niet gebruikt, echter het ABS systeem van o.a. de Ford Scorpio (1985 tot 1992) en de Ford Sierra (1987-1992) gebruiken dit systeem wel. Diverse Audi's maken ook gebruik van dit systeem. De drukaccumulator behoort druk te leveren om 20x te kunnen remmen met voldoende vertraging als de motor niet draait (testprocedure). Citroën staat bekend om zijn unieke vering maar heeft in dit systeem ook het remsysteem geïntegreerd.
Voor alle systemen geldt dat het blijft werken voor enkele malen nadat de motor is afgezet.
Knooppunt Holsloot Kenmerken Wegen A37 × N34 Type knooppunt klaverblad Portaal Verkeer & Vervoer Knooppunt Holsloot is een verkeersknooppunt op de kruising van de autosnelweg A37 en de N34 in Drenthe, tussen Emmen en Coevorden. Oorspronkelijk was deze aansluiting een afritconstructie van het type Haarlemmermeeraansluiting, zoals bij Knooppunt Hooipolder. Sinds 2002 is het knooppunt omgebouwd tot een volledig klaverblad. Als noviteit werd hier voor het eerst gebruikgemaakt van dimbare verlichting in plaats van de normale vaste tijden waarop de verlichting aan en uit gaat, wat een grote kostenbesparing opleverde. [1] Dat Holsloot als volwaardig knooppunt is uitgevoerd, waarbij alle verkeersstromen en afbuigingen ononderbroken kunnen doorgaan, is uitzonderlijk. Het betreft hier namelijk een aansluiting tussen een autosnelweg en niet-snelweg. Een vergelijkbare situatie treft men nabij Hoensbroek bij het knooppunt Ten Esschen. Aa...
Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort bij de kruising met de Zoutmanstraat, gezien vanuit de toren van het Haganum Geografische informatie Locatie Den Haag, Nederland Lengte 6 km Algemene informatie Aangelegd in 1875-1960 Bebouwing woningen Opvallende gebouwen 20 rijksmonumenten Openbaar vervoer tram Portaal: Nederland De Chinese Muur en het einde van de Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort in Den Haag is met een lengte van 5800 meter [1] de langste laan (maar niet de langste straat of weg) van Nederland. Aan de kant van de lage huisnummers zet de Laan van Meerdervoort zich voort in de Javastraat en vervolgens de Wassenaarseweg, wat de totale lengte op 8,5 km brengt. De Laan van Meerdervoort, voorheen 'Dekkerslaantje', is naar een oude boerderij buiten de Haagse grachtengordel genoemd. Daar bevindt zich thans de buurt Willemspark. De boerderij lag ongeveer ter hoogte van het huidig...