Eerste officier

Multi tool use
De term eerste officier wordt gebruikt in de luchtvaart en in de scheepvaart.
Eerste officier in de luchtvaart
In de burgerluchtvaart wordt de eerste officier vaak copiloot of first officer genoemd. Aan boord van het vliegtuig is de gezagvoerder eerst verantwoordelijke piloot voor het vliegtuig. In rang daarna volgt dan de eerste officier en eventueel (op langere vluchten) de tweede officier.
Het daadwerkelijke vliegen (van start tot en met landing) wordt normaal gesproken tussen de gezagvoerder en de eerste officier verdeeld, waarbij één piloot het vliegtuig vliegt (pilot flying), en de ander assisteert (pilot monitoring). Op de terugweg worden dan de rollen meestal omgedraaid. Op deze manier blijven beide piloten ervaring in het besturen van het vliegtuig opdoen. Dit neemt niet weg dat ook wanneer de eerste officier het toestel vliegt, de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor het toestel en de inzittenden altijd bij de gezagvoerder ligt.
Meestal is de gezagvoerder de oudste en meest ervaren vlieger aan boord van het vliegtuig. Luchtvaartmaatschappijen promoveren piloten doorgaans op interne senioriteit (datum indiensttreding bij de maatschappij). Hierdoor kan het voorkomen dat een eerste officier ouder is of meer vlieguren heeft dan de gezagvoerder. Deze ervaring heeft hij dan bijvoorbeeld bij vorige maatschappijen of als militair vlieger opgedaan. Bij het binnenstromen in een luchtvaartmaatschappij moet elke piloot echter opnieuw onderaan op de senioriteitslijst beginnen.
Normaal gesproken zit een eerste officier in een vliegtuig rechts, in een helikopter daarentegen links.
Eerste officier in de scheepvaart
Bij de marine is de eerste officier (EO) de hoogste aanwezige officier na de commandant. De EO is in die hoedanigheid ook plaatsvervangend commandant en verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken aan boord van marineschepen.
In de burgerscheepvaart heeft de eerste stuurman dezelfde taken als een eerste officier.
oADqKE CEb mJ,s8rrUdrofNQKBa7KPLqi7oe,U
Popular posts from this blog
Deel van de serie over kerkelijk gerei waaronder paramenten en liturgisch vaatwerk gebruikt in de liturgie Liturgisch vaatwerk Vasa sacra Miskelk · Pateen Kelklepeltje Ciborie · Monstrans Pyxis · Custodiale Vasa non sacra Ampullen · Wijwatervat Olievaatje Wierookvat · Ablutievat Paramenten Amict · Albe · Baarkleed · Cingel Tuniek · Dalmatiek · Fanon Kazuifel · Manipel · Stola Gremiale · Benedictievelum Mijter Koorkledij Rochet · Superplie Koorkap · Cappa magna Kovel Kelkgerei Bursa · Kelkvelum Ciborievelum Kerklinnen Corporale · Kelkdoekje Lavabodoekje · Palla Altaardwaal Kerkinterieur Altaar · Ambo Biechtstoel · Communiebank Doksaal · Doopvont Faldistorium Godslamp · Hoogaltaar Heilig Kruisaltaar Katheder · Preekstoel Sedilia Tabernakel · Volksaltaar Liturgische boeken Altaarmissaal Benedictionale · Brevier Evangeliarium · Evangelistarium Graduale · Kyriale Lectionarium Psalter · Rituaal Sacramentarium · Volksmissaal Overige Flambou...
Knooppunt Holsloot Kenmerken Wegen A37 × N34 Type knooppunt klaverblad Portaal Verkeer & Vervoer Knooppunt Holsloot is een verkeersknooppunt op de kruising van de autosnelweg A37 en de N34 in Drenthe, tussen Emmen en Coevorden. Oorspronkelijk was deze aansluiting een afritconstructie van het type Haarlemmermeeraansluiting, zoals bij Knooppunt Hooipolder. Sinds 2002 is het knooppunt omgebouwd tot een volledig klaverblad. Als noviteit werd hier voor het eerst gebruikgemaakt van dimbare verlichting in plaats van de normale vaste tijden waarop de verlichting aan en uit gaat, wat een grote kostenbesparing opleverde. [1] Dat Holsloot als volwaardig knooppunt is uitgevoerd, waarbij alle verkeersstromen en afbuigingen ononderbroken kunnen doorgaan, is uitzonderlijk. Het betreft hier namelijk een aansluiting tussen een autosnelweg en niet-snelweg. Een vergelijkbare situatie treft men nabij Hoensbroek bij het knooppunt Ten Esschen. Aa...
Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort bij de kruising met de Zoutmanstraat, gezien vanuit de toren van het Haganum Geografische informatie Locatie Den Haag, Nederland Lengte 6 km Algemene informatie Aangelegd in 1875-1960 Bebouwing woningen Opvallende gebouwen 20 rijksmonumenten Openbaar vervoer tram Portaal: Nederland De Chinese Muur en het einde van de Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort in Den Haag is met een lengte van 5800 meter [1] de langste laan (maar niet de langste straat of weg) van Nederland. Aan de kant van de lage huisnummers zet de Laan van Meerdervoort zich voort in de Javastraat en vervolgens de Wassenaarseweg, wat de totale lengte op 8,5 km brengt. De Laan van Meerdervoort, voorheen 'Dekkerslaantje', is naar een oude boerderij buiten de Haagse grachtengordel genoemd. Daar bevindt zich thans de buurt Willemspark. De boerderij lag ongeveer ter hoogte van het huidig...