Shenyang J-6

Multi tool use
Shenyang J-6
|

|
Algemeen
|
Rol |
jachtvliegtuig
|
Bemanning |
een
|
Varianten |
J-6A of J-61IV, F-6A, J-6B, J-6C, J-6Xin, J-6III, JJ-6, FT-6, JZ-6
|
Status
|
Eerste vlucht |
17 december 1958
|
Aantal gebouwd |
3000
|
Gebruik |
Albanië, Bangladesh, Cambodja, Egypte, Iran, Irak, Myanmar, Noord-Korea, Pakistan, Somalië, Soedan, Tanzania, Vietnam, Zambia
|
Afmetingen
|
Lengte |
13,10 m
|
Hoogte |
3,90 m
|
Spanwijdte |
9,00 m
|
Vleugeloppervlak |
25,16 m²
|
Gewicht
|
Leeggewicht |
5200 kg
|
Max. gewicht |
9400 kg
|
Krachtbron
|
Motor(en) |
2× Liming Wopen 6A turbojets
|
Stuwkracht |
zonder naverbrander 31,9 kN, met 40,5 kN
|
Prestaties
|
Topsnelheid |
1540 km/h (Mach 1,45)
|
Actieradius |
met twee extra tanks 640 km
|
Dienstplafond |
17.900 m
|
Bewapening
|
Boordgeschut |
2× of 3× 30mm-kanonnen
|
Ophangpunten |
vier
|
Bommen |
maximaal 500 kg
|
Raketten |
Chinese versies van Sovjet K-13 (AA-2 Atoll) lucht-luchtraketten
|
|

J-6 in het Militair museum in Peking
De Shenyang J-6 (歼-6; NAVO-codenaam: Farmer) was de Chinese variant van de Sovjet-Russische MiG-19 straaljager.
De MiG-19 had een betrekkelijk korte levensduur in de Sovjet Luchtmacht, maar de Chinezen hebben hem van 1958 tot 1981 geproduceerd, mede door zijn goede wendbaarheid en krachtige bewapening. Aan het einde van 2005 werd de meeste J-6's uit dienst genomen, al zijn er een aantal JJ-6 trainers en JZ-6 verkenningsvliegtuigen nog steeds in dienst bij de PLAAF.
De J-6 werd beschouwd als wegwerpbaar, en de bedoeling was dat ze maar ongeveer 100 vlieguren te gebruiken, ongeveer 100 missies, voordat ze gesloopt zouden worden. De Pakistaanse Luchtmacht lukte het om de meeste toestellen 130 uur mee te laten gaan met ijverig onderhoud.
Varianten
J-6A of J-6IV - (gelijk aan de MiG-19PF) een onderscheppingsjager met twee 30 mm kanonnen en radar. Geëxporteerd als F-6A.
J-6B - (gelijk aan de MiG-19PM Farmer-D) onderscheppingsjager met twee PL-1 lucht-luchtraketten (Chinese versie van de Sovjet K-5 (AA-1 Alkali). Onduidelijk of de J-6B zijn kanonnen heeft behouden.
J-6C - jager met drie 30 mm kanonnen en remparachute onder het staartroer.
J-6Xin - verbeterde versie van de J-6A met nieuwe Chinese radar.
J-6III - jachtvliegtuig prototype
JJ-6 - Tweezits trainer, 84 centimeter langer voor de plaatsing van een tweede zitplaats, bewapend met een 30 mm kanon. Geëxporteerd als FT-6.
JZ-6 - Verkenningsversie met een camerapakket dat het kanon vervangt.
J-6 Testbed - schietstoel testbed dat de Hong H-5 testbed opvolgde.

|
Zie de categorie Shenyang J-6 van Wikimedia Commons voor mediabestanden over dit onderwerp.
|
xO awdEhh,TFnrxgj XSqaGIe5q,w,YR2lpNyH fdfpSDJWNrA O6ri MizvdxVMgxpnjvKQcB7IBEtu j6IBvVrn4
Popular posts from this blog
Deel van de serie over kerkelijk gerei waaronder paramenten en liturgisch vaatwerk gebruikt in de liturgie Liturgisch vaatwerk Vasa sacra Miskelk · Pateen Kelklepeltje Ciborie · Monstrans Pyxis · Custodiale Vasa non sacra Ampullen · Wijwatervat Olievaatje Wierookvat · Ablutievat Paramenten Amict · Albe · Baarkleed · Cingel Tuniek · Dalmatiek · Fanon Kazuifel · Manipel · Stola Gremiale · Benedictievelum Mijter Koorkledij Rochet · Superplie Koorkap · Cappa magna Kovel Kelkgerei Bursa · Kelkvelum Ciborievelum Kerklinnen Corporale · Kelkdoekje Lavabodoekje · Palla Altaardwaal Kerkinterieur Altaar · Ambo Biechtstoel · Communiebank Doksaal · Doopvont Faldistorium Godslamp · Hoogaltaar Heilig Kruisaltaar Katheder · Preekstoel Sedilia Tabernakel · Volksaltaar Liturgische boeken Altaarmissaal Benedictionale · Brevier Evangeliarium · Evangelistarium Graduale · Kyriale Lectionarium Psalter · Rituaal Sacramentarium · Volksmissaal Overige Flambou...
Knooppunt Holsloot Kenmerken Wegen A37 × N34 Type knooppunt klaverblad Portaal Verkeer & Vervoer Knooppunt Holsloot is een verkeersknooppunt op de kruising van de autosnelweg A37 en de N34 in Drenthe, tussen Emmen en Coevorden. Oorspronkelijk was deze aansluiting een afritconstructie van het type Haarlemmermeeraansluiting, zoals bij Knooppunt Hooipolder. Sinds 2002 is het knooppunt omgebouwd tot een volledig klaverblad. Als noviteit werd hier voor het eerst gebruikgemaakt van dimbare verlichting in plaats van de normale vaste tijden waarop de verlichting aan en uit gaat, wat een grote kostenbesparing opleverde. [1] Dat Holsloot als volwaardig knooppunt is uitgevoerd, waarbij alle verkeersstromen en afbuigingen ononderbroken kunnen doorgaan, is uitzonderlijk. Het betreft hier namelijk een aansluiting tussen een autosnelweg en niet-snelweg. Een vergelijkbare situatie treft men nabij Hoensbroek bij het knooppunt Ten Esschen. Aa...
Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort bij de kruising met de Zoutmanstraat, gezien vanuit de toren van het Haganum Geografische informatie Locatie Den Haag, Nederland Lengte 6 km Algemene informatie Aangelegd in 1875-1960 Bebouwing woningen Opvallende gebouwen 20 rijksmonumenten Openbaar vervoer tram Portaal: Nederland De Chinese Muur en het einde van de Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort in Den Haag is met een lengte van 5800 meter [1] de langste laan (maar niet de langste straat of weg) van Nederland. Aan de kant van de lage huisnummers zet de Laan van Meerdervoort zich voort in de Javastraat en vervolgens de Wassenaarseweg, wat de totale lengte op 8,5 km brengt. De Laan van Meerdervoort, voorheen 'Dekkerslaantje', is naar een oude boerderij buiten de Haagse grachtengordel genoemd. Daar bevindt zich thans de buurt Willemspark. De boerderij lag ongeveer ter hoogte van het huidig...