Antonov An-2

Multi tool use

3-aanzicht van de Antonov An-2

Antonov PZL-Kalisz ASz-61R 1000 pk 7 cilinder stermotor uit een An-2
De Antonov An-2 (Russisch: Ан-2) (NAVO-codenaam: Colt) is een toestel dat door hoofdontwerper Oleg Antonov is ontworpen. Hij schetste het ontwerp tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na de oorlog zette Oleg het Antonov Aviation Scientific-Technical Complex op om de Antonov-tweedekker te fabriceren.
De Antonov An-2 werd in vele varianten gebouwd; er werden toestellen gebruikt voor passagiers, vracht, exploratie, ambulancedienst en landbouw. Het toestel kon uitgerust worden met wielen, ski's of drijvers. Het toestel bleek uiterst geschikt te zijn voor het harde leven in de Sovjet-Unie. Bovendien bleek het zo'n succes dat het ook in andere landen zoals Polen en China in licentie gebouwd werd. Er zijn in totaal zo'n 18.000 stuks gebouwd die veelal gebruikt werden in de voormalige Oostbloklanden.
Na de val van het communisme in Europa zijn veel toestellen opgekocht door westerlingen. Ze worden gebruikt door parachutespringers en in Canada en Amerika worden ze als transportvliegtuigen gebruikt naar de wildernissen van Alaska en het hoge noorden van Canada. Ook in Nederland bevinden zich twee vliegwaardige exemplaren van dit toestel. De Hongaars geregistreerde HA-ANI heeft haar thuisbasis op Texel Airport. Sinds 2003 is er een tweede Antonov 2 in Nederland te zien met registratie D-FONL, dat vanuit Teuge opereert. De firma Classic Wings, in het bezit van een vervoersvergunning vliegt met deze An-2 door heel Nederland en aangrenzende landen.
Het toestel wordt tegenwoordig weer gemaakt door een Russische firma, die het toestel uitrust met een turbopropmotor en een nieuwe digitale cockpit. Dit toestel wordt de An-3t genoemd.
Externe links
- Aircrafts.nl over de An-2 Colt
- Een korte video over een vlucht met de An-2
Vliegtuigen van Antonov
|
Belangrijkste vliegtuigen: |
An-2 · An-8 · An-10 · An-12 · An-22 · An-24 · An-26 · An-28 · An-30 · An-32 · An-38 · An-70 · An-71 · An-72 · An-124 · An-140 · An-225
|
Andere vliegtuigen: |
A-2 · A-7 · A-9 · A-11 · A-13 · A-15 · A-40 · An-3 · An-4 · An-6 · An-14 · An-74 · An-88 · An-148 · An-174 · An-180 · An-204 · An-218 · OKA-38 · SKV
|
|

|
Zie de categorie Antonov An-2 van Wikimedia Commons voor mediabestanden over dit onderwerp.
|
iLSihhOf DvhgrpLqnwiO,M6EwZvtoPTruwRtkv2ogGkt
Popular posts from this blog
Deel van de serie over kerkelijk gerei waaronder paramenten en liturgisch vaatwerk gebruikt in de liturgie Liturgisch vaatwerk Vasa sacra Miskelk · Pateen Kelklepeltje Ciborie · Monstrans Pyxis · Custodiale Vasa non sacra Ampullen · Wijwatervat Olievaatje Wierookvat · Ablutievat Paramenten Amict · Albe · Baarkleed · Cingel Tuniek · Dalmatiek · Fanon Kazuifel · Manipel · Stola Gremiale · Benedictievelum Mijter Koorkledij Rochet · Superplie Koorkap · Cappa magna Kovel Kelkgerei Bursa · Kelkvelum Ciborievelum Kerklinnen Corporale · Kelkdoekje Lavabodoekje · Palla Altaardwaal Kerkinterieur Altaar · Ambo Biechtstoel · Communiebank Doksaal · Doopvont Faldistorium Godslamp · Hoogaltaar Heilig Kruisaltaar Katheder · Preekstoel Sedilia Tabernakel · Volksaltaar Liturgische boeken Altaarmissaal Benedictionale · Brevier Evangeliarium · Evangelistarium Graduale · Kyriale Lectionarium Psalter · Rituaal Sacramentarium · Volksmissaal Overige Flambou...
Knooppunt Holsloot Kenmerken Wegen A37 × N34 Type knooppunt klaverblad Portaal Verkeer & Vervoer Knooppunt Holsloot is een verkeersknooppunt op de kruising van de autosnelweg A37 en de N34 in Drenthe, tussen Emmen en Coevorden. Oorspronkelijk was deze aansluiting een afritconstructie van het type Haarlemmermeeraansluiting, zoals bij Knooppunt Hooipolder. Sinds 2002 is het knooppunt omgebouwd tot een volledig klaverblad. Als noviteit werd hier voor het eerst gebruikgemaakt van dimbare verlichting in plaats van de normale vaste tijden waarop de verlichting aan en uit gaat, wat een grote kostenbesparing opleverde. [1] Dat Holsloot als volwaardig knooppunt is uitgevoerd, waarbij alle verkeersstromen en afbuigingen ononderbroken kunnen doorgaan, is uitzonderlijk. Het betreft hier namelijk een aansluiting tussen een autosnelweg en niet-snelweg. Een vergelijkbare situatie treft men nabij Hoensbroek bij het knooppunt Ten Esschen. Aa...
Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort bij de kruising met de Zoutmanstraat, gezien vanuit de toren van het Haganum Geografische informatie Locatie Den Haag, Nederland Lengte 6 km Algemene informatie Aangelegd in 1875-1960 Bebouwing woningen Opvallende gebouwen 20 rijksmonumenten Openbaar vervoer tram Portaal: Nederland De Chinese Muur en het einde van de Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort in Den Haag is met een lengte van 5800 meter [1] de langste laan (maar niet de langste straat of weg) van Nederland. Aan de kant van de lage huisnummers zet de Laan van Meerdervoort zich voort in de Javastraat en vervolgens de Wassenaarseweg, wat de totale lengte op 8,5 km brengt. De Laan van Meerdervoort, voorheen 'Dekkerslaantje', is naar een oude boerderij buiten de Haagse grachtengordel genoemd. Daar bevindt zich thans de buurt Willemspark. De boerderij lag ongeveer ter hoogte van het huidig...