Akiruno (あきる野市, Akiruno-shi ) is een stad (shi) in de Japanse prefectuur Tokio. Op 1 april 2009 had de stad naar schatting 80.482 inwoners en een bevolkingsdichtheid van 1100 bewoners per km². Het totale gebied beslaat 73,34 km².
Inhoud
1Geschiedenis
2Geografie
3Verkeer
3.1Trein
3.2Bus
3.3Weg
4Bezienswaardigheden
5Partnersteden
6Externe links
Geschiedenis
Akiruno ontstond op 1 september 1995 uit de fusie van de stad Akigawa (秋川市, Akigawa-shi) met de gemeente Itsukaichi (五日市町, Itsukaichi-machi) van het district Nishitama.
Geografie
Akiruno wordt begrensd door:
Oosten: Fussa en Hamura
Noorden: Hinode en Ōme
Westen: Okutama en Hinohara
Zuiden: Hachiōji
De rivieren Akigawa (秋川), Hiraigawa (平井川) en Tamagawa (多摩川) stromen door de stad.
Verkeer
Trein
JR East: Itsukaichi-lijn
Station Higashi-Akiru
Station Akigawa
Station Musashi-Hikida
Station Musashi-Masuko
Station Musashi-Itsukaichi
Bus
Nishi Tokyo Bus
Weg
Akiruno ligt aan de Ken-O-autosnelweg (afrit 42 Akiruno) en aan de autoweg 411. Akiruno ligt tevens aan de prefecturale wegen 7, 21,31,32, 33, 46, 61, 163,165-169,176,184,185,201 en 250.
Bezienswaardigheden
Daihigan-ji, boeddhistische tempel
Partnersteden
Akiruno heeft een stedenband[1] met :
Kurihara, Miyagi (sinds 11 februari 1985, oorspronkelijk partnerschap van de gemeente Itsukaichi met de gemeente Shiwahime (志波姫町, Shiwahime-chō)
Oshima, Tokio (sinds 14 april 1985, partnerschap van de gemeente Itsukaichi)
Beide partnerschappen werden op 28 januari 1996 door Akiruno overgenomen.
Marlborough (Massachusetts), Verenigde Staten, sinds 3 november 1998
Externe links
(ja) Officiële website van Akiruno
Bronnen, noten en/of referenties
↑(en) CLAIR (Council of Local Authorities for International Relations), List of Local Authorities with Affiliation Agreements: Tokyo Metropolitan Government geraadpleegd op 23 december 2010.
Zie de categorie Akiruno, Tokyo van Wikimedia Commons voor mediabestanden over dit onderwerp.
Knooppunt Holsloot Kenmerken Wegen A37 × N34 Type knooppunt klaverblad Portaal Verkeer & Vervoer Knooppunt Holsloot is een verkeersknooppunt op de kruising van de autosnelweg A37 en de N34 in Drenthe, tussen Emmen en Coevorden. Oorspronkelijk was deze aansluiting een afritconstructie van het type Haarlemmermeeraansluiting, zoals bij Knooppunt Hooipolder. Sinds 2002 is het knooppunt omgebouwd tot een volledig klaverblad. Als noviteit werd hier voor het eerst gebruikgemaakt van dimbare verlichting in plaats van de normale vaste tijden waarop de verlichting aan en uit gaat, wat een grote kostenbesparing opleverde. [1] Dat Holsloot als volwaardig knooppunt is uitgevoerd, waarbij alle verkeersstromen en afbuigingen ononderbroken kunnen doorgaan, is uitzonderlijk. Het betreft hier namelijk een aansluiting tussen een autosnelweg en niet-snelweg. Een vergelijkbare situatie treft men nabij Hoensbroek bij het knooppunt Ten Esschen. Aa...
Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort bij de kruising met de Zoutmanstraat, gezien vanuit de toren van het Haganum Geografische informatie Locatie Den Haag, Nederland Lengte 6 km Algemene informatie Aangelegd in 1875-1960 Bebouwing woningen Opvallende gebouwen 20 rijksmonumenten Openbaar vervoer tram Portaal: Nederland De Chinese Muur en het einde van de Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort in Den Haag is met een lengte van 5800 meter [1] de langste laan (maar niet de langste straat of weg) van Nederland. Aan de kant van de lage huisnummers zet de Laan van Meerdervoort zich voort in de Javastraat en vervolgens de Wassenaarseweg, wat de totale lengte op 8,5 km brengt. De Laan van Meerdervoort, voorheen 'Dekkerslaantje', is naar een oude boerderij buiten de Haagse grachtengordel genoemd. Daar bevindt zich thans de buurt Willemspark. De boerderij lag ongeveer ter hoogte van het huidig...