Sergej Iljoesjin

Multi tool use

Postzegel met beeltenis van Iljoesjin
Sergej Vladimirovitsj Iljoesjin (Russisch: Сергей Владимирович Илюшин) (Diljalevo bij Vologda, 30 maart 1894 - Moskou, 9 februari 1977) was een Russische vliegtuigontwerper. Tevens was hij de oprichter van het vliegtuigontwerpbureau Iljoesjin.
Geboren in Diljalevo, Rusland, raakte hij rond 1910 geïnteresseerd in de dan nog zeer jonge luchtvaart. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd Iljoesjin piloot bij de Russische luchtmacht. Tijdens de Russische Burgeroorlog diende hij in het Rode Leger.
In 1926 wordt Iljoesjin vliegtuigtechnicus bij de luchtmacht en hij begint al snel met het ontwerpen van eigen vliegtuigen. Zijn eerste vliegtuig was de Iljoesjin Il-1.
Het daaropvolgende model, de Iljoesjin Il-2 Sturmovik jager zou veel bekender worden en het toestel zou samen met de Iljoesjin Il-4 bommenwerper een van de meestgebruikte toestellen uit de Tweede Wereldoorlog worden.
Na de oorlog begint Iljoesjin ook met het ontwerpen van civiele toestellen. De meest succesvolle waren de Iljoesjin Il-18 en de Iljoesjin Il-62 die tot op de dag van vandaag nog gebruikt worden.

|
Zie de categorie Sergey Ilyushin van Wikimedia Commons voor mediabestanden over dit onderwerp.
|
TFdSONy SJpiNE6,WO D2TxGOS,B9VajnomQYP x7knMo
Popular posts from this blog
Deel van de serie over kerkelijk gerei waaronder paramenten en liturgisch vaatwerk gebruikt in de liturgie Liturgisch vaatwerk Vasa sacra Miskelk · Pateen Kelklepeltje Ciborie · Monstrans Pyxis · Custodiale Vasa non sacra Ampullen · Wijwatervat Olievaatje Wierookvat · Ablutievat Paramenten Amict · Albe · Baarkleed · Cingel Tuniek · Dalmatiek · Fanon Kazuifel · Manipel · Stola Gremiale · Benedictievelum Mijter Koorkledij Rochet · Superplie Koorkap · Cappa magna Kovel Kelkgerei Bursa · Kelkvelum Ciborievelum Kerklinnen Corporale · Kelkdoekje Lavabodoekje · Palla Altaardwaal Kerkinterieur Altaar · Ambo Biechtstoel · Communiebank Doksaal · Doopvont Faldistorium Godslamp · Hoogaltaar Heilig Kruisaltaar Katheder · Preekstoel Sedilia Tabernakel · Volksaltaar Liturgische boeken Altaarmissaal Benedictionale · Brevier Evangeliarium · Evangelistarium Graduale · Kyriale Lectionarium Psalter · Rituaal Sacramentarium · Volksmissaal Overige Flambou...
Knooppunt Holsloot Kenmerken Wegen A37 × N34 Type knooppunt klaverblad Portaal Verkeer & Vervoer Knooppunt Holsloot is een verkeersknooppunt op de kruising van de autosnelweg A37 en de N34 in Drenthe, tussen Emmen en Coevorden. Oorspronkelijk was deze aansluiting een afritconstructie van het type Haarlemmermeeraansluiting, zoals bij Knooppunt Hooipolder. Sinds 2002 is het knooppunt omgebouwd tot een volledig klaverblad. Als noviteit werd hier voor het eerst gebruikgemaakt van dimbare verlichting in plaats van de normale vaste tijden waarop de verlichting aan en uit gaat, wat een grote kostenbesparing opleverde. [1] Dat Holsloot als volwaardig knooppunt is uitgevoerd, waarbij alle verkeersstromen en afbuigingen ononderbroken kunnen doorgaan, is uitzonderlijk. Het betreft hier namelijk een aansluiting tussen een autosnelweg en niet-snelweg. Een vergelijkbare situatie treft men nabij Hoensbroek bij het knooppunt Ten Esschen. Aa...
Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort bij de kruising met de Zoutmanstraat, gezien vanuit de toren van het Haganum Geografische informatie Locatie Den Haag, Nederland Lengte 6 km Algemene informatie Aangelegd in 1875-1960 Bebouwing woningen Opvallende gebouwen 20 rijksmonumenten Openbaar vervoer tram Portaal: Nederland De Chinese Muur en het einde van de Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort in Den Haag is met een lengte van 5800 meter [1] de langste laan (maar niet de langste straat of weg) van Nederland. Aan de kant van de lage huisnummers zet de Laan van Meerdervoort zich voort in de Javastraat en vervolgens de Wassenaarseweg, wat de totale lengte op 8,5 km brengt. De Laan van Meerdervoort, voorheen 'Dekkerslaantje', is naar een oude boerderij buiten de Haagse grachtengordel genoemd. Daar bevindt zich thans de buurt Willemspark. De boerderij lag ongeveer ter hoogte van het huidig...