Bredäng (metrostation)

Multi tool use
 Bredäng
|

|
Algemeen
|
Exploitant |
Storstockholms Lokaltrafik
|
Stationscode |
BRÄ
|
Opening |
16 mei 1965
|
Reizigers |
5.100 per dag
|
Constructie
|
Type |
Viaductstation
|
Perrons |
1
|
Perronsporen |
2
|
Rode route
|
Lijn Richting |
Volgend station
|
T13 Ropsten
|
Mälarhöjden
|
T13 Norsborg
|
Sätra
|
Ligging
|
Coördinaten |
59° 18′ NB, 17° 56′ OL
|
Locatie van het metrostation Bredäng
|
Portaal:
|
Openbaar vervoer
|
|
Bredäng is een metrostation aan de rode route van de metro van Stockholm en wordt bediend door lijn T13. Het ligt op 46,1 meter boven zeeniveau op 9 kilometer ten zuidwesten van Slussen.
De naam van de wijk en het station zijn te danken aan een 18e-eeuws landgoed dat hier vroeger lag. De wijk is tussen 1961 en 1965 gebouwd volgens het concept van de Tunnelbaneförstad waarbij de centrumfuncties rond het metrostation worden samengebracht. In dit geval liggen het winkelcentrum en metrostation vlak voor de zuidelijke tunnelmond van de tunnel onder Mälarhöjden. De sporen en het perron liggen op een 180 meter lang viaduct over de Bredängs Allé parallel aan de Stora sällskapets väg. In tegenstelling tot de villawijken rond de stations tussen Liljeholmen en Bredäng is hier sprake van een dichte bebouwing zodat de metro, gezien het aantal reizigers, ook rendabel is. De hoofdingang van het station ligt in het winkelcentrum.
Kunstenares Lena Kriström heeft het station in 1982, samen met buurtbewoners, opgesierd met het kunstwerk Puzzelstukken, een houten reliëf dat geplaatst is in de stationshal. In 1999 zijn er nog aanvullende werken geplaatst.
Fotogalerij
Het metrostation gezien van boven de tunnelmond
Viaductoplegging aan de westzijde
Bronnen, noten en/of referenties
- Dit artikel of een eerdere versie ervan is (gedeeltelijk) vertaald vanaf de Zweedstalige Wikipedia, die onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding/Gelijk delen valt. Zie de bewerkingsgeschiedenis aldaar.
|

|
Zie de categorie Bredäng Metro station van Wikimedia Commons voor mediabestanden over dit onderwerp.
|
Stations van de Stockholmse metrolijn T13
|
 |
Norsborg ·
Hallunda ·
Alby ·
Fittja ·
Masmo ·
Vårby gård ·
Vårberg ·
Skärholmen ·
Sätra ·
Bredäng ·
Mälarhöjden ·
Axelsberg ·
Örnsberg ·
Aspudden ·
Liljeholmen ·
Hornstull ·
Zinkensdamm ·
Mariatorget ·
Slussen ·
Gamla Stan ·
T-Centralen ·
Östermalmstorg ·
Karlaplan ·
Gärdet ·
Ropsten
|
wbM8CjmTry3YFXzQ ordyyfsYVJ JFn Ltustq1D1zEp,7XYD4kMU maeR2,pzsZW d,JFem947 qxdmlx f,dGsDs,OaJ,Y gLyuOj
Popular posts from this blog
2
chapter I of Hata Yoga Pradipika lists out the following 15 different types of asanas along with details Swastika-âsana, Gomukha-âsana, Vîrâsana, Kurmâsana, Kukkuṭa âsana, Uttâna Kûrma-âsana, Dhanura âsana, Matsya-âsana, Paśchima Tâna, Mayûra-âsana, Śava-âsana, Siddhâsana, Padmâsana, Siṃhâsana and Bhadrâsana What are the scriptures that contain detail about any Hata yoga asanas other than that are mentioned in the Hata Yoga above.
yoga asana hatha-yoga
share | improve this question
asked 6 hours ago
hanugm hanugm
3,593 1 13 38
...
Voor het gelijknamige metrostation, zie De Pijp (metrostation). De Pijp Wijk van Amsterdam Kerngegevens Gemeente Amsterdam Stadsdeel Zuid Coördinaten 52°21'11"NB, 4°53'46"OL Overig Postcode(s) 1072, 1073, 1074 De Pijp is een Amsterdamse wijk en een voormalig stadsdeel van Amsterdam, nu onderdeel van stadsdeel Zuid. Inhoud 1 Geschiedenis 2 Geografie 3 Bevolking 4 Economie 5 Cultuur, religie, overig 6 Trivia 7 Bekende mensen uit De Pijp 8 Canon van Amsterdam 9 Externe links 10 Bronnen 11 Noten Geschiedenis Plan Van Niftrik (1867). Plan Kalff (1877). Het Sarphatimonument in het Sarphatipark. Straatwandbeeld van de Pijp (Gerard Doustraat) De Eerste Jacob van Campenstraat bij de Ruysdaelkade. De Albert Cuypmarkt op de Albert Cuypstraat. De Tweede Jan van der Heijdenstraat. Wooncomplex uit de jaren 1920 aan het Thér...
Joseph Stallaert in zijn atelier Joseph Stallaert , Maternité Joseph Stallaert (Merchtem,19 maart 1825 – Elsene/Brussel, 24 november 1903) was een Belgisch kunstschilder. Inhoud 1 Levensloop 2 Leerlingen 3 Situering 4 Trivia 5 Musea en andere realisaties 6 Literatuur Levensloop De grootvader langs vaderszijde, Jan-Frans Stallaert was dichter en een amateur van de letterkunde, vooral van Cats en Vondel. De ouders waren nuchtere handelaars en de vader besliste dat zijn zoon in de zakenwereld zou gaan. Daarom plaatste hij hem op 15-jarige leeftijd in de leer bij een baas, toevallig een oom van de landschapschilder Edmond De Schampheleer. Met diens hulp kon Stallaert beginnen aan het waarmaken van zijn eigen droom : dank zijn De Schampheleer werd hij aanvaard in het vrij atelier van kunstschilder François-Joseph Navez. Na de dood van zijn vader gaf Stallaert zijn betrekking op en wijdde zich -volledig gemotiveerd- helemaal aan de schild...