Gamla stan (metrostation)





































































































Metro van Stockholm
Gamla stan


Perron in 2008

Perron in 2008


Algemeen
Exploitant
Storstockholms Lokaltrafik
Stationscode GAS
Opening 24 november 1957

Constructie
Architect(en) Magnus Ahlgren
Type
Maaiveld
Perrons 2
Perronsporen 4

Groene route
Lijn Richting Volgend station

T17 Åkeshov

T-Centralen

T17 Skarpnäck

Slussen

T18 Alvik

T-Centralen

T18 Farsta strand

Slussen

T19 Hässelby strand

T-Centralen

T19 Hagsätra

Slussen

Rode route
Lijn Richting Volgend station

T13 Ropsten

T-Centralen

T13 Norsborg

Slussen

T14 Mörby centrum

T-Centralen

T14 Fruängen

Slussen

Ligging
District
Södermalm, Gamla Stan
Coördinaten
59° 19′ NB, 18° 4′ OL



Gamla stan (metrostation) (metro van Stockholm)

Gamla stan (metrostation)







Locatie van het metrostation Gamla stan







Portaal: 

Openbaar vervoer




De bouw van brug en station in de zomer van 1956, gezien uit het zuiden




December 1956, de brug is klaar en de perrons in aanbouw zijn zichtbaar




De tunnel tussen Gamla stan en T-Centralen




De westelijke ingang onder de spoorlijn




De hoofdingang aan de Munkbrogatan


Gamla stan is een station van de Stockholmse metro gelegen in het stadsdeel Södermalm van Stockholm. De naam betekent Oude stad en het ligt dan ook in het oudste deel van Stockholm. Het station ligt zowel op de rode route als op de groene route en bedient alle lijnen van beide routes. Het is geopend in 24 november 1957. Het station is ongeveer een kilometer verwijderd van het Stockholmse Centraal Station. In 2009 verwerkte het station op een gemiddelde werkdag zo'n 21.800 reizigers[1].




Inhoud






  • 1 Aanleg


  • 2 Metroverkeer


  • 3 Station


  • 4 Foto's


  • 5 Externe link





Aanleg


Het station is gebouwd tussen de zuidelijke tunneluitgang van de metrotunnel onder de binnenstad en de metrobrug over de Söderström aan de zuidkant van het station. In de ontwerpfase is goed gekeken naar de verschillende reizigersstromen en is in combinatie met T-Centralen een optimale situatie voor overstappers gerealiseerd. Het station kreeg twee eilandperrons op 2,6 meter boven zeeniveau. Tussen Gamla stan en Slussen werd, op de plaats waar tot 1952 de spoorbrug van de sammanbindningsbanan lag, de Söderstrombron gebouwd. De spoorbrug lag echter vrijwel op het niveau van de kade van Södermalm terwijl het metrostation Slussen 8 meter boven zeeniveau ligt, de Söderstrombrug vormt dan ook tevens een helling tussen de twee stations. De spoorbrug was dubbelsporig, de vervangende metrobrug heeft er echter 5, waarvan er 4 zijn aangelegd als doorgaande sporen, 1 per richting en route. Het middelste spoor is een opstelspoor en via wisselstraten kunnen de metrotreinen wisselen tussen de verschillende sporen. Aan de noordkant van het station werd een deel van het Riddarholms kanalen gedempt voor de aansluiting op de metrotunnel. In de jaren 60 van de twintigste eeuw werd de centralbron voor het autoverkeer voltooid die op Riddarholm over het dak van het station en de inrit van de metrotunnel loopt.



Metroverkeer


Het metroverkeer ging op 24 november 1957 van start op de groene route, die de buitenste sporen van het station gebruikt. De rode route, die de binnenste sporen van de eilandperrons gebruikt, werd op 5 april 1964 geopend. Het westelijke eilandperron wordt aangedaan door de treinen in noordelijke richting en reizigers uit het zuiden moeten hier en niet op T-Centralen overstappen op hetzelfde perron om van route te wisselen. Het oostelijke perron is voor de reizigers naar het zuiden het punt om te kiezen voor de gewenste route naar het zuiden. Door een doordachte vervlechting van de sporen tussen Gamla stan en T-Centralen is op het laatste station overstappen in tegengestelde richting op hetzelfde perron mogelijk. Deze combinatie van overstapmogelijkheden op de twee stations betekent dat reizigers van en naar de oostelijke binnenstad bij T-Centralen op hetzelfde perron kunnen overstappen van en naar de noordelijke binnenstad en het westen, en bij Gamla stan van en naar het zuiden kunnen overstappen op hetzelfde perron.



Station


Het station is ontworpen door architect Magnus Ahlgren die de stationshal onder de perrons, deels in het grondwater, liet bouwen. De loketten bevinden zich in de stationshal die tevens toegang biedt tot de perrons. De hoofdingang ligt aan de Munkbrogatan en is met een voetgangerstunnel onder de Mälartorget met de stationshal verbonden. Aan de westkant is vanaf de kade van de Munkbrohamnen de stationshal te bereiken met een tunnel onder de spoorlijn en de autoweg. Aan de Mälartorget is vlak naast de gevel van het station nog een trap die toegang biedt tot de voetgangerstunnel. Het station is in 1998 opgesierd met kunstwerken van de kunstenaars Britta Carlstrom en Göran Dahl. Voor de toekomst is in het kader van het project Nya Slussen een plan gelanceerd voor een nieuw metrostation Söderstrom
[2] ter vervanging van de stations Gamla stan en Slussen. Door het station geheel ondergronds te leggen wordt het risico dat de metrotunnel onder het centrum overstroomt verminderd. Verder worden de reistijden korter omdat een station vervalt, de overstap configuratie blijft echter wel in stand. Het nieuwe station krijgt dan een ingang aan het Mälartorget en bij Slussen, volgens de voorstanders kan het vanaf 2028 worden gebruikt.



Foto's




Externe link



  • Foto's van dit metrostation

  • Kunst op dit station



















































Popular posts from this blog

Knooppunt Holsloot

Altaar (religie)

Gregoriusmis