Spoorlijn 010 (Tsjechië)

Multi tool use
Spoorlijn 010: Kolín - Česká Třebová
|
 |
Totale lengte |
102 km |
Huidige status |
in gebruik |
Treindienst door |
České dráhy (ČD) |
Traject
|

|
|
naar Praag en naar Lysá nad Labem
|

|
0
|
Kolín
|

|
|
naar Ledečko
|

|
2
|
Kolín dílny
|

|
|
lijn 230: Havlíčkův Brod - Kolín
|

|
7
|
Starý Kolín
|

|
|
districtsgrens: Kolín - Kutná Hora
|

|
12
|
Záboří nad Labem
|

|
|
districtsgrens: Kutná Hora - Kolín
|

|
13
|
Týnec nad Labem
|

|
|
districtsgrens: Kolín - Pardubice
|

|
16
|
Kojice
|

|
17
|
Chvaletice
|

|
22
|
Řečany nad Labem
|

|
25
|
Lhota pod Přeloučí
|

|
29
|
Přelouč
|

|
|
naar Prachovice
|

|
32
|
Valy u Přelouče
|

|
36
|
Pardubice-Opočínek
|

|
40
|
Pardubice-Svítkov
|

|
|
lijn 238: Havlíčkův Brod - Pardubice
|

|
|
naar Jaroměř
|

|
|
|

|
42
|
Pardubice hlavní nádraží
|

|
|
|

|
|
over de Chrudimka
|

|
44
|
Pardubice-Pardubičky
|

|
47
|
Pardubice-Černá za Bory
|

|
52
|
Kostěnice
|

|
|
naar Chrudim
|

|
56
|
Moravany
|

|
|
naar Chrudim
|

|
|
districtsgrens: Pardubice - Chrudim
|

|
61
|
Uhersko
|

|
|
districtsgrens: Chrudim - Pardubice
|

|
|
districtsgrens: Pardubice - Ústí nad Orlicí
|

|
65
|
Sedlíšťka
|

|
68
|
Zámrsk
|

|
70
|
Dobříkov u Chocně
|

|
73
|
Sruby
|

|
|
naar Litomyšl
|

|
|
naar Hradec Králové
|

|
77
|
Choceň
|

|
82
|
Brandýs nad Orlicí
|

|
86
|
Bezpráví
|

|
|
|

|
92
|
Ústí nad Orlicí
|

|
|
naar Letohrad
|

|
93
|
Ústí nad Orlicí město
|

|
97
|
Dlouhá Třebová
|

|
102
|
Česká Třebová
|

|
|
naar Brno, naar Chornice en naar Olomouc
|
|
Spoorlijn 010 is een van de belangrijkste spoorlijnen van Tsjechië. De lijn verzorgt een groot deel van de verbinding van Praag met het oosten van het land. Lijn 010 loopt van de stad Kolín, ongeveer zestig kilometer ten oosten van Praag, naar Česká Třebová, een stad in het oosten van de regio Pardubice. Onderweg worden onder andere de steden Přelouč, Pardubice, Choceň en Ústí nad Orlicí gepasseerd.

Locomotief bij Ústí nad Orlicí
Over het traject rijden verschillende stoptreinen en intercity's, waaronder de treinen van Praag naar Brno en van Praag naar Přerov. Daarnaast rijden er internationale treinen over lijn 010. Onder andere de EuroCity-treinen van Praag naar Krakau (Polen) en van Hamburg (Duitsland) naar Boedapest (Hongarije) en een internationale trein van Praag naar Bratislava (Slowakije) maken gebruik van de lijn. Deze laatste route wordt veel gereden door Pendolino's.
Officieel volgt lijn 010 de route (Praag -) Kolín - Česká Třebová[1]. Het eerste gedeelte van de route (van Praag naar Kolín) heet spoorlijn 011 en hoort niet bij spoorlijn 010, maar wordt wel meegerekend in de kilometrering. Beginpunt station Kolín ligt daarmee eigenlijk op kilometer 62 van de route, en eindpunt station Česká Třebová op kilometer 164.
De eerste aanleg van sporen op het traject van de huidige lijn 010 vond al plaats in het jaar 1845. De opdracht voor de bouw werd gegeven door Kaiser-Ferdinands-Nordbahn en k.k. Nördliche Staatsbahn. Tegenwoordig is het beheer en de exploitatie van de sporen in handen van de České dráhy (Tsjechische (spoor)wegen) en de Staatsorganisatie voor spoorweginfrastructuur (SŽDC).
Referenties
↑ Route 010 (Praha -) Kolín - Česká Třebová - Česká republika, Zelpage.cz, 2007
mw0WcE2daqQQKrT,x,37Ky,iz JDcrlvp Znt1RCHZ1kxH2JnL,BdliNr D KI9HQEv9bqYzLY7oemZksN6qqu9P
Popular posts from this blog
Deel van de serie over kerkelijk gerei waaronder paramenten en liturgisch vaatwerk gebruikt in de liturgie Liturgisch vaatwerk Vasa sacra Miskelk · Pateen Kelklepeltje Ciborie · Monstrans Pyxis · Custodiale Vasa non sacra Ampullen · Wijwatervat Olievaatje Wierookvat · Ablutievat Paramenten Amict · Albe · Baarkleed · Cingel Tuniek · Dalmatiek · Fanon Kazuifel · Manipel · Stola Gremiale · Benedictievelum Mijter Koorkledij Rochet · Superplie Koorkap · Cappa magna Kovel Kelkgerei Bursa · Kelkvelum Ciborievelum Kerklinnen Corporale · Kelkdoekje Lavabodoekje · Palla Altaardwaal Kerkinterieur Altaar · Ambo Biechtstoel · Communiebank Doksaal · Doopvont Faldistorium Godslamp · Hoogaltaar Heilig Kruisaltaar Katheder · Preekstoel Sedilia Tabernakel · Volksaltaar Liturgische boeken Altaarmissaal Benedictionale · Brevier Evangeliarium · Evangelistarium Graduale · Kyriale Lectionarium Psalter · Rituaal Sacramentarium · Volksmissaal Overige Flambou...
Knooppunt Holsloot Kenmerken Wegen A37 × N34 Type knooppunt klaverblad Portaal Verkeer & Vervoer Knooppunt Holsloot is een verkeersknooppunt op de kruising van de autosnelweg A37 en de N34 in Drenthe, tussen Emmen en Coevorden. Oorspronkelijk was deze aansluiting een afritconstructie van het type Haarlemmermeeraansluiting, zoals bij Knooppunt Hooipolder. Sinds 2002 is het knooppunt omgebouwd tot een volledig klaverblad. Als noviteit werd hier voor het eerst gebruikgemaakt van dimbare verlichting in plaats van de normale vaste tijden waarop de verlichting aan en uit gaat, wat een grote kostenbesparing opleverde. [1] Dat Holsloot als volwaardig knooppunt is uitgevoerd, waarbij alle verkeersstromen en afbuigingen ononderbroken kunnen doorgaan, is uitzonderlijk. Het betreft hier namelijk een aansluiting tussen een autosnelweg en niet-snelweg. Een vergelijkbare situatie treft men nabij Hoensbroek bij het knooppunt Ten Esschen. Aa...
Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort bij de kruising met de Zoutmanstraat, gezien vanuit de toren van het Haganum Geografische informatie Locatie Den Haag, Nederland Lengte 6 km Algemene informatie Aangelegd in 1875-1960 Bebouwing woningen Opvallende gebouwen 20 rijksmonumenten Openbaar vervoer tram Portaal: Nederland De Chinese Muur en het einde van de Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort in Den Haag is met een lengte van 5800 meter [1] de langste laan (maar niet de langste straat of weg) van Nederland. Aan de kant van de lage huisnummers zet de Laan van Meerdervoort zich voort in de Javastraat en vervolgens de Wassenaarseweg, wat de totale lengte op 8,5 km brengt. De Laan van Meerdervoort, voorheen 'Dekkerslaantje', is naar een oude boerderij buiten de Haagse grachtengordel genoemd. Daar bevindt zich thans de buurt Willemspark. De boerderij lag ongeveer ter hoogte van het huidig...