Nieuwegracht (Frans-Vlaanderen)

Multi tool use
Nieuwegracht
|

|
De Nieuwegracht, Arken, richting sluis
|
Lengte |
18 km
|
Jaar ingebruikname |
1046
|
Van |
Leie te Ariën-aan-de-Leie
|
Naar |
Aa te Sint-Omaars
|
Loopt door |
Noorderdepartement, departement Pas-de-Calais
|

|
De scheepslift van Les Fontinettes te Arques
|
Portaal:
|
Maritiem Frankrijk
|
|
De Nieuwegracht of Nieuwedijk (Frans: Canal de Neufossé) is een kanaal van 18 km tussen de rivier de Leie in Ariën-aan-de-Leie en de rivier de Aa in Sint-Omaars.
Geschiedenis
Het kanaal werd als fossa nova (nieuwe gracht) in de 11e eeuw aangelegd in opdracht van Boudewijn V van Vlaanderen, niet als scheepvaartverbinding, maar met een militair doel. Het was een verdedigingslinie tegen een verwachte aanval door de keizer Hendrik III van het Heilig Roomse Rijk, dat later in de 12e eeuw werd versterkt. Aanvankelijk bestond deze verdedigingslinie vooral bekend onder de naam Nieuwedijk. In 1688 besloot Vauban dat het kanaal moest worden verbreed en dat erlangs jaagpaden moesten worden aangelegd, zodat het een volwaardige scheepvaartverbinding zou worden, maar ook een betere verdedigingslinie. Deze werken waren pas rond 1780 voltooid.
In 1835 wordt melding gemaakt van de vondst van prehistorische dierenskeletten bij werkzaamheden aan het kanaal. Tegen 1887 was het gehele kanaal aangepast aan het gabariet Freycinet. Na de Tweede Wereldoorlog verloor het zijn militaire betekenis, maar door de opwaardering tot CEMT-bevaarbaarheidsklasse Va tegen 1967 en de integratie in het Kanaal Duinkerke-Schelde werd het een belangrijke scheepvaartverkeersas in Noord-Frankrijk.
Tot 1967 werd het niveauverschil bij de Aa overbrugd door de Scheepslift Les Fontinettes, die zelf een vijfdelige sluizentrap verving. Dan werd een sluis met een hoogteverschil van 13 m in gebruik genomen. Er zijn nog twee andere sluizen.
Het kanaal dient ook nog steeds voor de afwatering naar zee van een ruim gebied; voor de afwatering van gebieden die verzakt zijn door de mijnbouw is het zelfs essentieel.

|
Zie de categorie Nieuwegracht van Wikimedia Commons voor mediabestanden over dit onderwerp.
|
K2,sgn,IjCZtRe z6,BY0GIAw2,CYx4dIkAs32ESk9GHbLYtbLXT PbUCgsTzGXYXwAEapo
Popular posts from this blog
Deel van de serie over kerkelijk gerei waaronder paramenten en liturgisch vaatwerk gebruikt in de liturgie Liturgisch vaatwerk Vasa sacra Miskelk · Pateen Kelklepeltje Ciborie · Monstrans Pyxis · Custodiale Vasa non sacra Ampullen · Wijwatervat Olievaatje Wierookvat · Ablutievat Paramenten Amict · Albe · Baarkleed · Cingel Tuniek · Dalmatiek · Fanon Kazuifel · Manipel · Stola Gremiale · Benedictievelum Mijter Koorkledij Rochet · Superplie Koorkap · Cappa magna Kovel Kelkgerei Bursa · Kelkvelum Ciborievelum Kerklinnen Corporale · Kelkdoekje Lavabodoekje · Palla Altaardwaal Kerkinterieur Altaar · Ambo Biechtstoel · Communiebank Doksaal · Doopvont Faldistorium Godslamp · Hoogaltaar Heilig Kruisaltaar Katheder · Preekstoel Sedilia Tabernakel · Volksaltaar Liturgische boeken Altaarmissaal Benedictionale · Brevier Evangeliarium · Evangelistarium Graduale · Kyriale Lectionarium Psalter · Rituaal Sacramentarium · Volksmissaal Overige Flambou...
Knooppunt Holsloot Kenmerken Wegen A37 × N34 Type knooppunt klaverblad Portaal Verkeer & Vervoer Knooppunt Holsloot is een verkeersknooppunt op de kruising van de autosnelweg A37 en de N34 in Drenthe, tussen Emmen en Coevorden. Oorspronkelijk was deze aansluiting een afritconstructie van het type Haarlemmermeeraansluiting, zoals bij Knooppunt Hooipolder. Sinds 2002 is het knooppunt omgebouwd tot een volledig klaverblad. Als noviteit werd hier voor het eerst gebruikgemaakt van dimbare verlichting in plaats van de normale vaste tijden waarop de verlichting aan en uit gaat, wat een grote kostenbesparing opleverde. [1] Dat Holsloot als volwaardig knooppunt is uitgevoerd, waarbij alle verkeersstromen en afbuigingen ononderbroken kunnen doorgaan, is uitzonderlijk. Het betreft hier namelijk een aansluiting tussen een autosnelweg en niet-snelweg. Een vergelijkbare situatie treft men nabij Hoensbroek bij het knooppunt Ten Esschen. Aa...
Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort bij de kruising met de Zoutmanstraat, gezien vanuit de toren van het Haganum Geografische informatie Locatie Den Haag, Nederland Lengte 6 km Algemene informatie Aangelegd in 1875-1960 Bebouwing woningen Opvallende gebouwen 20 rijksmonumenten Openbaar vervoer tram Portaal: Nederland De Chinese Muur en het einde van de Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort in Den Haag is met een lengte van 5800 meter [1] de langste laan (maar niet de langste straat of weg) van Nederland. Aan de kant van de lage huisnummers zet de Laan van Meerdervoort zich voort in de Javastraat en vervolgens de Wassenaarseweg, wat de totale lengte op 8,5 km brengt. De Laan van Meerdervoort, voorheen 'Dekkerslaantje', is naar een oude boerderij buiten de Haagse grachtengordel genoemd. Daar bevindt zich thans de buurt Willemspark. De boerderij lag ongeveer ter hoogte van het huidig...