Junkers Ju 87
































































































Junkers Ju 87


StukaRA.jpg

Algemeen
Rol Duikbommenwerper
Bemanning 2
Varianten Ju 87A, Ju 87B, Ju 87C, Ju 87D, Ju 87E, Ju 87G, Ju 87H, Ju 87R, Ju 87K, Ju 87D-5/D-6

Status
Eerste vlucht 17 september 1935
Aantal gebouwd 6328
Gebruik Duitsland (1936-1945)
Bulgarije, Kroatië, Hongarije, Italië, Roemenië, Slowakije

Afmetingen
Lengte 11,10 m
Hoogte 3,9 m
Spanwijdte 13,8 m
Vleugeloppervlak 31,90 m²

Gewicht
Leeggewicht 2760 kg
Max. gewicht 4400 kg

Krachtbron
Motor(en) 1× Junkers Jumo 211Da
Vermogen 883 kW

Prestaties
Topsnelheid (duikvlucht 600 km/u) 340 km/u
Klimsnelheid (naar 3000 m) 5,7 m/s
Actieradius 600 km
Dienstplafond 8100 m

Bewapening
Boordgeschut 2×7,92 mm MG 17 vóór
1×7,92 mm MG 15 achter
Bommen 1×500kg of
1×250kg en 4×50 kg





Portaal: 

Luchtvaart


De Junkers Ju 87 was een tactische duikbommenwerper van de Duitse Luftwaffe. Hij is vooral bekend als Stuka. Deze benaming is formeel de afkorting van het Duitse woord Sturzkampfflugzeug (duikbommenwerper), maar werd meestal specifiek gebruikt om de Ju 87 aan te duiden. Hij werd gebouwd door de firma Junkers.




Inhoud






  • 1 Geschiedenis


    • 1.1 Ontwikkeling


    • 1.2 De eerste jaren




  • 2 Kenmerken


  • 3 Types


  • 4 Gebruik in andere luchtmachten





Geschiedenis



Ontwikkeling


Het idee om een dergelijk toestel te ontwikkelen ontstond toen Ernst Udet in september 1933 in de VS een demonstratie van de Curtiss Hawk II (Model 65, exportversie van de voor de Amerikaanse marine ontworpen XF11C-2) zag. Udet kocht er twee, die door Hermann Göring werden betaald en liet ze naar Duitsland vervoeren waar hij ze demonstreerde aan het ministerie van Luchtvaart. Ze werden aan een grondig onderzoek onderworpen en droegen zo bij aan de door Udet sterk bepleite rol voor duikbommenwerpers en de ontwikkeling van de Ju 87.



De eerste jaren


In het begin van de Tweede Wereldoorlog boekte de Junkers Ju 87 grote successen tegen onvoorbereide troepen.


Voor de Luftwaffe leek het toestel te kunnen zorgen voor precisiebombardementen die, gemeten in geld, materiaal en mankracht, goedkoop te noemen waren. Het was een vervangingsmiddel voor de artillerie en verleende uitstekend luchtsteun aan de infanterie. Hans-Ulrich Rudel teisterde de troepen van de Sovjet-Unie met dit toestel.



Kenmerken


De Junkers Ju 87 was een van de meest gespecialiseerde ontwerpen die ooit in massaproductie werden genomen. Het toestel was onder meer voorzien van een raam in de vloer waardoor de piloot het doel kon zien, en uitgerust met luchtremmen die de duik zeer konden vertragen, waardoor hij nauwkeurig kon richten.
Later werden er sirenes op het vliegtuig gemonteerd, die de bijnaam "de bazuinen van Jericho" kregen. Op het moment dat de Stuka een duikvlucht begon, begonnen de sirenes te loeien. Meestal joeg het geluid ervan de mensen beneden grote schrik aan, waardoor ze in hun paniek het verdedigende leger in de weg liepen.



Types




Een Ju 87 G met twee 37 mm antitankkanonnen


Het type Junkers Ju 87B kon één bom van 500 kg meevoeren of één van 250 kg en vier van 50 kg. De beruchte 'Aas' Hans-Ulrich Rudel slaagde er echter in het Russische slagschip Marat tot zinken te brengen met een bom van 1000 kg. Het toestel had een beperkte actieradius van 285 km. De kleine bomlading werd gecompenseerd door de korte afhandelingstijd op de basis, waardoor sommige toestellen tot zes vluchten per dag uitvoerden. Nadeel van het toestel was de geringe snelheid, waardoor het een makkelijk doelwit was voor vijandelijke vliegtuigen. Hier kwam nog bij dat het toestel ter verdediging alleen beschikte over een achterwaarts gericht machinegeweer, hetgeen in de praktijk een erg inefficiënte verdediging bleek te zijn. Hierdoor was het dan ook een gemakkelijke prooi voor geallieerde jagers. Aan het oostfront kreeg de Stuka, voorzien van een kanon, een nieuwe functie als antitankwapen. Hier kreeg het toestel de bijnamen "Kanonenvogel" of "Flugzeug mit den langen Stangen".


Een andere variant was de Junkers Ju 87E Stuka. Dit was een aangepast ontwerp, bedoeld voor gebruik vanaf het vliegdekschip de Graf Zeppelin en vanaf tot hulpvliegdekschip om te bouwen vrachtschepen. De Ju 87E werd voorzien van opvouwbare vleugels en kon een torpedo vervoeren. Er werden echter alleen enkele proefexemplaren van gebouwd.[1]


Na de Junkers Ju 87 "Stuka" zou er een tweede versie verschijnen, de Junkers Ju 187/287. Deze bleek echter al tijdens de ontwerpfase minder goed te presteren dan werd verwacht en bovendien geen meerwaarde te bieden boven de Focke-Wulf Fw 190, zodat de productie werd gestaakt.[2]


De Stuka-eenheden kregen veel aandacht van het Duitse propaganda-apparaat.



Gebruik in andere luchtmachten


De Ju 87 was ook bij de Italiaanse luchtmacht in gebruik en had daar als bijnaam Picchiatello. Ook de Hongaarse, Roemeense en Bulgaarse luchtmachten beschikten over dit toestel.






Duitse vliegtuigen in de Tweede Wereldoorlog












Jachtvliegtuigen:
Arado Ar 64 · Arado Ar 65 · Arado Ar 66 · Arado Ar 67 · Arado Ar 68 · Arado Ar 76 · Arado Ar 80 · Arado Ar 197 · Arado Ar 240 · Blohm & Voss BV · 40 Blohm & Voss BV 1 · 55 Bachem Ba 349 · Dornier Do 10 · Dornier Do 335 · Dornier Do 435 · Dornier Do 635 · Fieseler Fi 98 · Focke-Wulf Fw 57 · Focke-Wulf Ta 152 · Focke-Wulf Ta 154 · Focke-Wulf Fw 159 · Focke-Wulf Ta 183 · Focke-Wulf Fw 187 · Focke-Wulf Fw 190 · Heinkel He 37 · Heinkel He 38 · Heinkel He 43 · Heinkel He 49 · Heinkel He 51 · Heinkel He 100 · Heinkel He 112 · Heinkel He 113 · Heinkel He 162 · Heinkel He 219 · Heinkel He 280 · Henschel Hs 121 · Henschel Hs 124 · Henschel Hs 125 · Horten Ho 229 · Messerschmitt Bf 109 · Messerschmitt Bf 110 · Messerschmitt Me 163 · Messerschmitt Me 209 · Messerschmitt Me 209-II · Messerschmitt Me 210 · Messerschmitt Me 262 · Messerschmitt Me 263 · Messerschmitt Me 309 · Messerschmitt Me 328 · Messerschmitt Me 410 · Messerschmitt Me 609 · Messerschmitt Me P.1101 · Messerschmitt Me P.1106
Bommenwerpers:
Arado Ar 234 · Blohm & Voss Ha 140 · Dornier Do 11 · (Do F) medium bomber · Dornier Do 13 · Dornier Do 17 · Dornier Do 18 · Dornier Do 19 · Dornier Do 22 · Dornier Do 23 · Dornier Do 215 · Dornier Do 217 · Dornier Do 317 · Fieseler Fi 167 · Focke-Wulf Fw 191 · Heinkel He 45 · Heinkel He 50 · Heinkel He 111 · Heinkel He 177 · Heinkel He 274 · Heinkel He 277 · Heinkel He 343 · Henschel Hs 123 · Henschel Hs 127 · Henschel Hs 129 · Henschel Hs 130 · Henschel Hs 132 · Junkers Ju 86 · Junkers Ju 87 · Junkers Ju 88 · Junkers Ju 89 · Junkers Ju 90 · Junkers Ju 187 · Junkers Ju 188 · Junkers Ju 287 · Junkers Ju 288 · Junkers Ju 290 · Junkers Ju 390 · Junkers Ju 488 · Junkers EF 132 · Messerschmitt Bf 162 · Messerschmitt Me 264











Popular posts from this blog

Knooppunt Holsloot

Altaar (religie)

Gregoriusmis