Gold Rush (Attractiepark Slagharen)






















































































Gold Rush


Ingang Gold Rush

Ingang Gold Rush


Algemene informatie
Locatie
Vlag van Nederland Attractiepark Slagharen
Type
Gelanceerde stalen achtbaan
Model
Infinity Coaster
Bouwer(s)
Gerstlauer
Opdrachtgever
Wouter Dekkers (onder Parques Reunidos)
Status Geopend
Bouw
Start grondwerken: november 2016
Start bouwwerken: 8 december 2016
Start assemblage baan: 14 februari 2017
Opening 13 april 2017
Kosten ± €5.000.000,-
Thema
Californische goldrush in 1848

Eigenschappen
Topsnelheid 95 km/u
Baanlengte 400 meter (bezoekers leggen 620 meter af)
Baanhoogte 33 meter
Inversies 2 (bezoekers gaan 3x over de kop) Diveloop en sling loop
Ritduur 50/55 seconde
Treinen 1
Veiligheidsbeugel
Heupbeugels
Capaciteit 20 personen per rit
800 personen per uur


Gold Rush op RCDB





Portaal  Portaalicoon  

Attractieparken


Gold Rush is een achtbaan in het Nederlandse Attractiepark Slagharen als vervanger van de oudere Schwarzkopf-baan Thunder Loop. De attractie is gebouwd door de eveneens Duitse achtbaanbouwer Gerstlauer en is van het model Infinity Coaster. Het thema van de baan is de Californische goldrush die begon in 1848.




Inhoud






  • 1 Verhaal


  • 2 Bouw


    • 2.1 Voorbereiding en assemblage baan


    • 2.2 Stationsgebouw


    • 2.3 Eerste testritjes


    • 2.4 Officiële opening


    • 2.5 Terug gesloten




  • 3 Baanverloop


  • 4 Verdere specificaties


  • 5 Afbeeldingen





Verhaal


Het verhaal van de attractie speelt zich af in de negentiende eeuw in Amerika, meer bepaald wanneer de goldrush losbarst nadat in Californië op 24 januari 1848 goud wordt gevonden door James Wilson Marshall.



Bouw


Attractiepark Slagharen wilde graag een vervanger voor Thunder Loop tegen 2018, omdat deze te veel geld aan onderhoud kostte. In de loop van seizoen 2016 begaf de ketting het bijna. Daarop besloot men de nieuwe achtbaan reeds in 2017 te openen.


Er werden verschillende bouwers gecontacteerd, maar velen hadden niet de mogelijkheid om op zo'n korte tijd iets op te leveren. Alleen Gerstlauer kon aan deze eis voldoen. Gerstlauer is overigens de opvolger van de bouwer van Thunder Loop, Schwarzkopf. Ook deze attractie heeft een heupbeugel, wat vrij schaars is voor een achtbaan met inversies.


Bij de aankondiging van de vervanger van Thunder Loop werd gezegd dat deze minimaal 1 inversie zou bevatten, en dat hij hoger zou zijn dan 25 meter. De naam werd meegedeeld midden augustus. Daarnaast was uit het logo op te maken dat de baan roodkleurig zou zijn.[1] In september werd uiteindelijk het definitieve baanverloop bekendgemaakt.



Voorbereiding en assemblage baan


De ontmanteling van Thunder Loop vond plaats in oktober en november 2016. Begin november werd gestart met de grondwerken voor de nieuwe baan. Met de bouw zelf werd gestart op 14 februari 2017. Op die dag werden de eerste ondersteuningen geplaatst. De dagen daarna volgde al een groot deel van de baan. Op 21 februari werd het lanceergedeelte geplaatst. Vervolgens werd verder gewerkt aan zowel de baan als de omgeving ervan. Op 13 maart werden de transformatoren voor de lancering geplaatst. Op 18 maart, iets meer dan een maand na het begin van de bouw, werd het laatste stuk van de baan gemonteerd en kon de baan worden uitgelijnd.



Stationsgebouw


Na plaatsing van de transformatoren werd met het stationsgebouw begonnen. In drie dagen tijd stonden de contouren ervan overeind. Op 25 maart, nog geen 10 dagen nadat aan de constructie werd begonnen, werd het dak afgewerkt.



Eerste testritjes


Op 16 maart kwam de trein aan in het park. De trein kwam in 5 delen (de 5 rijen) en moest in het park nog in elkaar worden gezet. Op 3 april 2017 stond de trein volledig op de baan. 3 dagen later, op 6 april 2017, werd gestart met testritjes. De lanceersnelheid werd langzaam opgevoerd tot de gewenste kracht bereikt was om de trein vlot door de gehele baan te laten gaan.



Officiële opening


De baan werd op 13 april 2017 met veel bombarie geopend voor publiek. Er werd overvloedig gebruik gemaakt van slingers en confettikanonnen. Bij de plechtigheid werd ook het verhaal achter de attractie uitgebreid verteld, ondersteund met muziek, een acteur die James Marshal speelde en 19e-eeuwse attributen. De opening van de baan zelf gebeurde door parkdirecteur Wouter Dekkers en Peter Snijders, de burgemeester van Hardenberg, de gemeente waartoe het dorp Slagharen behoort, door gezamenlijk een TNT-detonator in te drukken.



Terug gesloten


Een week na de officiële opening, op 20 april, moest de baan noodgedwongen weer sluiten. Bij een controle was gebleken dat de funderingen niet sterk genoeg waren. Deze moesten eerst verstevigd worden alvorens de baan weer kon rijden.



Baanverloop




Uitzicht op Gold Rush vanuit het Big Wheel


Het uiteindelijke baanverloop werd in september 2016 bekendgemaakt, alsook de bouwer van de baan. De baan zal twee inversies en een triple launch bevatten: de trein wordt achtereenvolgens voorwaarts, achterwaarts en nog eens voorwaarts gelanceerd waarbij deze de eerste twee keren terugrolt en pas de derde keer aan de baan begint. Gold Rush is de eerste triple launch coaster van Nederland. De twee inversies zijn een dive loop en een "sling loop" - deze laatste is een uitgetrokken versie van een sidewinder.



Verdere specificaties


De baan heeft een hoogte van 33 meter en is 400 meter lang. Volgens de ontwerpen zou de baan eigenlijk 31 meter hoog worden, met een topsnelheid van 90 km/u. Dat is achteraf aangepast naar resp. 33 meter en 95 kilometer per uur omdat de baan anders te veel kracht had.[2] Door de driedubbele lancering met terugvallen legt een wagen per rit ongeveer 620 meter af, wat iets meer is dan het traject van Thunder Loop. De maximale snelheid bedraagt 95 kilometer per uur, wat Gold Rush zo de snelste achtbaan van Nederland met inversies maakt.


Op de baan zal één trein staan met 5 rijen van 4 personen. Meer treinen is niet mogelijk, althans niet op een veilige manier, omdat bij het lanceren de trein ook de gehele remsectie achteruit rijdt en er zodoende geen plaats is waar een eventuele andere trein zou kunnen stoppen. De baan bestaat als het ware uit slechts één blok.


De baan zelf is rood, de ondersteuningen zijn zwartgrijs.


De bouw van deze attractie was een investering van ongeveer 5 miljoen euro.[3]



Afbeeldingen










Popular posts from this blog

Knooppunt Holsloot

Altaar (religie)

Gregoriusmis