Grand Prix-wegrace van Frankrijk 1984














































































































Vlag van Frankrijk Grand Prix-wegrace van Frankrijk 1984


Circuit Paul Ricard

Circuit Paul Ricard

Officiële naam Grand Prix de France Moto
Land
Vlag van Frankrijk Frankrijk
Datum
11 juni 1984
Organisator
FIM

500 cc
Poleposition
Vlag van Verenigde Staten Freddie Spencer
Snelste ronde
Vlag van Verenigde Staten Freddie Spencer
Eerste
Vlag van Verenigde Staten Freddie Spencer
Tweede
Vlag van Verenigde Staten Eddie Lawson
Derde
Vlag van Verenigde Staten Randy Mamola

250 cc
Poleposition
Vlag van Frankrijk Christian Sarron
Snelste ronde
Vlag van Duitsland Toni Mang
Eerste
Vlag van Duitsland Toni Mang
Tweede
Vlag van Venezuela Carlos Lavado
Derde
Vlag van Duitsland Manfred Herweh

125 cc
Poleposition
Vlag van Italië Eugenio Lazzarini
Snelste ronde
Vlag van Spanje Ángel Nieto
Eerste
Vlag van Spanje Ángel Nieto
Tweede
Vlag van Italië Eugenio Lazzarini
Derde
Vlag van Oostenrijk August Auinger

Zijspan
Poleposition
Vlag van Zwitserland Rolf Biland/Vlag van Zwitserland Kurt Waltisperg
Snelste ronde
Vlag van Zwitserland Rolf Biland/Vlag van Zwitserland Kurt Waltisperg
Eerste
Vlag van Zwitserland Rolf Biland/Vlag van Zwitserland Kurt Waltisperg
Tweede
Vlag van Frankrijk Alain Michel/Vlag van Frankrijk Jean-Marc Fresc
Derde
Vlag van Nederland Egbert Streuer/Vlag van Nederland Bernard Schnieders

De Grand Prix-wegrace van Frankrijk 1984 was zesde race van wereldkampioenschap wegrace in het seizoen 1984. De races waren gepland op 10 juni 1984, maar werden verreden op maandag 11 juni op het Circuit Paul Ricard nabij Le Castellet, Frankrijk. De reden van het verplaatsen van de datum was het feit dat op 10 juni de finale van Roland Garros zou worden gespeeld en de FIM noch de organisatoren konden terugvallen op een organisatie die de televisierechten beheerde, zoals bij de Formule 1, waar de Formula One Constructors Association onder leiding van Bernie Ecclestone deze taak op zich had genomen. Nu kwamen de uitzendrechten bij FR3 terecht. Dat leverde weer problemen op met Eurovisie, waardoor buitenlandse zenders niet eens het minimum van drie minuten zouden mogen uitzenden.




Inhoud






  • 1 Algemeen


  • 2 500cc-klasse


    • 2.1 Uitslag 500cc-klasse


    • 2.2 Niet gekwalificeerd


    • 2.3 Niet gefinisht


    • 2.4 Niet deelgenomen


    • 2.5 Top tien tussenstand 500cc-klasse




  • 3 250cc-klasse


    • 3.1 Uitslag 250cc-klasse


    • 3.2 Niet gekwalificeerd


    • 3.3 Niet gefinisht


    • 3.4 Top tien tussenstand 250cc-klasse




  • 4 125cc-klasse


    • 4.1 Uitslag 125cc-klasse


    • 4.2 Niet gefinisht


    • 4.3 Top tien tussenstand 125cc-klasse




  • 5 Zijspanklasse


    • 5.1 Uitslag zijspanklasse


    • 5.2 Top tien tussenstand zijspanklasse




  • 6 Trivia


    • 6.1 De kanslozen


    • 6.2 Circuitkennis


    • 6.3 Griep


    • 6.4 Hulp van bovenaf, deel 2







Algemeen


Ondanks het uitstel van een dag kon er in Frankrijk al vanaf dinsdag getraind worden, waardoor de coureurs bijna een week hadden om zich voor te bereiden. Pas in het weekend werden de tijden geregistreerd en toen werd er ook pas echt gas gegeven. Dat leverde een klein aantal valpartijen op waarvan Takazumi Katayama en Franco Uncini de belangrijkste slachtoffers waren.



500cc-klasse


Eddie Lawson merkte al in de opwarmronde dat zijn Yamaha te rijk stond afgesteld waardoor hij af en toe onregelmatig liep. Hij kon dan ook geen weerstand bieden aan Freddie Spencer, die in de derde ronde de leiding nam en ze niet meer afstond. Lawson kon dankzij de slipstream van Randy Mamola toch redelijk volgen, hoewel zijn machine af en toe op drie cilinders liep. Hij wist toch nog tweede te worden voor Mamola en Ron Haslam. Raymond Roche, die het in de kwalificatie zo goed had gedaan, werd in de vijfde ronde uitgeschakeld door een defecte powervalve.





De training

HRC probeerde de kansen van Freddie Spencer te vergroten door ook Randy Mamola met een viercilinder Honda NSR 500 te laten trainen. Mamola zette een tijd met de driecilinder Honda NS 500 en kon die met de viercilinder niet verbeteren. Cagiva gaf Hervé Moineau naast Marco Lucchinelli een machine en Moineau was liefst vier seconden sneller. Gallina kwam met een nieuwe stroomlijnkuip voor de Suzuki, maar Franco Uncini kwalificeerde zich slechts als twaalfde en viel daarna waardoor hij niet kon starten. Dat overkwam ook Takazumi Katayama, die zijn onderrug blesseerde nadat hij acht maanden gerevalideerd had. Raymond Roche presteerde weer uitstekend: met zijn privé-Honda RS 500 R plaatste hij zich voor de fabrieksrijders Randy Mamola en Ron Haslam.





























































1. Freddie Spencer
HRC-Honda
2"01'41
2. Eddie Lawson
Marlboro-Yamaha
2"02'03
3. Raymond Roche Honda 2"03'06
4. Virginio Ferrari
Marlboro-Yamaha
2"03'34
5. Randy Mamola
HRC-Honda
2"03'39
6. Ron Haslam
HRC-Honda
2"04'34
7. Didier de Radiguès
Chevallier-ELF-Honda
2"04'87
8. Boet van Dulmen
Bakker-Suzuki
2"05'26
9. Sergio Pellandini
HB-Gallina-Suzuki
2"05'37
10. Rob McElnea Heron-Suzuki
2"05'60



Uitslag 500cc-klasse



































































































































































































Pos
Coureur
Merk
Tijd
Grid
Punten
1

Vlag van Verenigde StatenFreddie Spencer

HRC-Honda
43.31.92
1

15
2

Vlag van Verenigde StatenEddie Lawson

Marlboro-Yamaha
43.37.71
2

12
3

Vlag van Verenigde StatenRandy Mamola

HRC-Honda
43.38.15
5

10
4

Vlag van Verenigd KoninkrijkRon Haslam

HRC-Honda
44.21.42
6

8
5

Vlag van Verenigd KoninkrijkBarry Sheene

Heron-Harris-Suzuki
44.42.96
11

6
6

Vlag van BelgiëDidier de Radiguès

Chevallier-ELF-Honda
44.43.47
7

5
7

Vlag van ItaliëMassimo Broccoli

Honda
44.45.16
18

4
8

Vlag van DuitslandReinhold Roth

Fath-Honda
45.23.46
23

3
9

Vlag van ZwitserlandSergio Pellandini

HB-Gallina-Suzuki
45.33.04
9

2
10

Vlag van ZwitserlandWolfgang von Muralt

Suzuki
45.41.86
15

1
11

Vlag van Zimbabwe Dave Petersen

Suzuki
45.46.42
21

12

Vlag van Italië Fabio Biliotti

Honda
45.53.62
19

13

Vlag van Nederland Henk van der Mark

SNRT-Honda
+1 ronde
26

14

Vlag van Verenigd Koninkrijk Keith Huewen

Honda
+1 ronde
17

15

Vlag van Frankrijk Louis-Luc Maisto

Honda
+1 ronde
25

16

Vlag van Italië Lorenzo Ghiselli

Suzuki
+1 ronde
29

17

Vlag van Frankrijk Maurice Coq

Suzuki
+1 ronde
31

18

Vlag van Italië Claude Arciero

Honda
+1 ronde
32

19

Vlag van Italië Attilio Riondato

Suzuki
+1 ronde
27

20

Vlag van Zwitserland Marco Gentile

Yamaha
+1 ronde
35

21

Vlag van Italië Leandro Becheroni

Suzuki
+1 ronde
22

22

Vlag van Italië Virginio Ferrari

Marlboro-Yamaha
+1 ronde
4

23

Vlag van Verenigd Koninkrijk Alan Irwin

Suzuki
+2 ronden
34



Niet gekwalificeerd











Coureur
Merk

Vlag van Frankrijk Eric Saul

Paton


Niet gefinisht

















































































Coureur
Merk
Oorzaak
Grid

Vlag van Nederland Rob Punt

Suzuki

Inlaatschijf
24

Vlag van Italië Walter Migliorati

Suzuki

20

Vlag van Italië Paolo Ferretti

Suzuki

33

Vlag van Verenigd Koninkrijk Rob McElnea
Heron-Suzuki
Val[1]
10

Vlag van Nederland Boet van Dulmen

Bakker-Suzuki
Val[1]
8

Vlag van Frankrijk Raymond Roche

Honda

Powervalve
3

Vlag van Finland Eero Hyvärinen

Suzuki

37

Vlag van Frankrijk Hervé Moineau

Cagiva

14

Vlag van Zuid-Afrika (1928-1994) Brett Hudson

Suzuki

36

Vlag van Zweden Peter Sjöström

Suzuki

38

Vlag van Frankrijk Franck Gross

Honda

16

Vlag van Denemarken Börge Nielsen

Suzuki

39


Niet deelgenomen













































Coureur
Merk
Oorzaak
Grid

Vlag van Japan Takazumi Katayama

HRC-Honda
Blessure[2]
13

Vlag van Italië Franco Uncini

HB-Gallina-Suzuki
Blessure[3]
12

Vlag van Frankrijk Christian Le Liard

Chevallier-ELF-Honda
Blessure
30

Vlag van Italië Marco Lucchinelli

Cagiva

28

Vlag van Duitsland Gustav Reiner

Honda
Blessure[4]


Vlag van Verenigd Koninkrijk Chris Guy

Honda




Top tien tussenstand 500cc-klasse





































































Pos. Coureur Merk Ptn.
1
Vlag van Verenigde Staten Eddie Lawson

Marlboro-Yamaha
81
2
Vlag van Verenigde Staten Freddie Spencer

HRC-Honda
57
3
Vlag van Frankrijk Raymond Roche

HRC-Honda /
Honda
43
4
Vlag van Verenigde Staten Randy Mamola

HRC-Honda
42
5
Vlag van Verenigd Koninkrijk Ron Haslam

HRC-Honda
37
6
Vlag van Verenigd Koninkrijk Barry Sheene
Heron-Harris-Suzuki
22
7
Vlag van Nederland Boet van Dulmen

Bakker-Suzuki
19
8
Vlag van België Didier de Radiguès

Chevallier-ELF-Honda
13
9
Vlag van Duitsland Reinhold Roth

Fath-Honda
12
10
Vlag van Italië Franco Uncini

HB-Gallina-Suzuki
11


250cc-klasse


Aanvankelijk ontstond er in de 250cc-race een kopgroep met Thierry Espié, Manfred Herweh, Toni Mang, Carlos Cardús en Christian Sarron, maar omdat er - vooral op de bijna 2 km lange "Ligne droit du Mistral" - flink geslipstreamed kon worden vonden nog zes rijders onder aanvoering van Carlos Lavado aansluiting. De posities wisselden voortdurend en opnieuw was de 250cc-race de spannendste van de dag. Uiteindelijk klaarde Mang het karwei en voor het eerst sinds september 1982 won hij weer een race. Lavado werd tweede en Herweh derde.





De training
Zoals gebruikelijk was het weer erg druk in de training in Frankrijk: 58 250cc-rijders vochten om 36 startplaatsen. Dat leverde altijd wel wat problemen op voor snelle rijders die door de langzamere deelnemers gehinderd werden, maar op een breed en snel circuit als Paul Ricard zou dat eigenlijk mee moeten vallen. Desondanks misten Iván Palazzese, Teruo Fukuda, Siegfried Minich, Loris Reggiani, Maurizio Vitali en Stéphane Mertens de boot.





























































1. Christian Sarron Sonauto-Yamaha
2"08'56
2. Manfred Herweh
Bakker-Real-Rotax
2"09'29
3. Jean-François Baldé Pernod 2"09'37
4. Martin Wimmer Yamaha 2"09'57
5. Alan Carter
Roberts-Marlboro-Yamaha
2"09'65
6. Wayne Rainey
Roberts-Marlboro-Yamaha
2"09'70
7. Carlos Lavado Venemotos-Yamaha
2"09'91
8. Toni Mang
HB-Yamaha
2"10'03
9. Guy Bertin MBA 2"10'06
10. Carlos Cardús
JJ Cobas-Rotax
2"10'06



Uitslag 250cc-klasse



















































































































































































































Pos
Coureur
Merk
Tijd
Grid
Punten
1

Vlag van DuitslandToni Mang

HB-Yamaha
39.18.61
8

15
2

Vlag van VenezuelaCarlos Lavado

Venemotos-Yamaha
39.18.96
7

12
3

Vlag van DuitslandManfred Herweh

Bakker-Real-Rotax
39.19.24
2

10
4

Vlag van FrankrijkThierry Espié

Chevallier-Yamaha
39.19.82
11

8
5

Vlag van FrankrijkChristian Sarron

Sonauto-Yamaha
39.20.03
1

6
6

Vlag van Verenigde StatenWayne Rainey

Roberts-Marlboro-Yamaha
39.23.67
6

5
7

Vlag van SpanjeCarlos Cardús

JJ Cobas-Rotax
39.25.09
10

4
8

Vlag van Verenigd KoninkrijkDonnie McLeod

Yamaha
39.25.68
17

3
9

Vlag van DuitslandMartin Wimmer

Yamaha
39.39.76
4

2
10

Vlag van FrankrijkJean-Michel Mattioli

Sonauto-Yamaha
39.43.46
26

1
11

Vlag van Frankrijk Jean-Luc Guillemet

Yamaha
39.47.29
22

12

Vlag van Frankrijk Thierry Rapicault

Yamaha
39.49.97
21

13

Vlag van Frankrijk Pierre Bolle

Yamaha
39.50.18
15

14

Vlag van Frankrijk Jean-François Baldé

Pernod
39.53.67
3

15

Vlag van Zwitserland Roland Freymond

Yamaha
39.59.40
28

16

Vlag van Frankrijk Antoine Longo
Ducombs
39.59.86
31

17

Vlag van Frankrijk Patrick Fernandez

Yamaha
40.00.07
20

18

Vlag van Zuid-Afrika (1928-1994) Mario Rademeyer

Yamaha
40.00.26
25

19

Vlag van Duitsland Karl-Thomas Grässel

Fath-Yamaha
40.00.74
24

20

Vlag van Duitsland Harald Eckl

Rotax
40.00.93
14

21

Vlag van Duitsland Herbert Besendörfer

Yamaha
40.01.09
23

22

Vlag van Oostenrijk August Auinger

MBA
40.43.09
33

23

Vlag van Frankrijk Jacky Onda

Yamaha
40.55.48
30

24

Vlag van Frankrijk Philippe Pagano

Yamaha
40.55.70
18

25

Vlag van Zwitserland Patrick Schmalz

Yamaha
41.02.01
34



Niet gekwalificeerd































Coureur
Merk

Vlag van Venezuela Iván Palazzese
Venemotos-Yamaha

Vlag van Japan Teruo Fukuda

Yamaha

Vlag van Oostenrijk Siegfried Minich

Yamaha

Vlag van Italië Loris Reggiani

Kawasaki

Vlag van Italië Maurizio Vitali

MBA

Vlag van België Stéphane Mertens

Yamaha


Niet gefinisht











































































Coureur
Merk
Oorzaak
Grid

Vlag van Frankrijk Guy Bertin

MBA

Versnellingsbak
9

Vlag van Zwitserland Jacques Cornu

Bakker-Parisienne-Yamaha

13

Vlag van Frankrijk Michel Galbit

Yamaha

19

Vlag van Verenigd Koninkrijk Alan Carter

Roberts-Marlboro-Yamaha

Vastloper
5

Vlag van Frankrijk Jacques Bolle

Pernod

27

Vlag van Spanje Sito Pons

JJ Cobas-Rotax

12

Vlag van Frankrijk Hervé Guilleux

Yamaha

32

Vlag van België Richard Hubin

Yamaha

16

Vlag van Frankrijk Gabriel Gabria

Yamaha

35

Vlag van Italië Fausto Ricci

Yamaha

29

Vlag van Frankrijk Jean Foray

Yamaha

36


Top tien tussenstand 250cc-klasse

































































Pos. Coureur Merk Ptn.
1
Vlag van Frankrijk Christian Sarron
Sonauto-Yamaha
60
2
Vlag van Duitsland Toni Mang

HB-Yamaha
46
3
Vlag van Venezuela Carlos Lavado
Venemotos-Yamaha
36
4
Vlag van Spanje Sito Pons

JJ Cobas-Rotax
35
5
Vlag van Duitsland Martin Wimmer
Yamaha 30

Vlag van Duitsland Manfred Herweh

Bakker-Real-Rotax
7
Vlag van Verenigde Staten Wayne Rainey

Roberts-Marlboro-Yamaha
21
8
Vlag van Zwitserland Jacques Cornu

Bakker-Parisienne-Yamaha
16
9
Vlag van Frankrijk Patrick Fernandez
Yamaha 15

Vlag van Italië Fausto Ricci

Yamaha


125cc-klasse


In Frankrijk maakten drie Garelli-coureurs zich los uit een kopgroep van negen man: Ángel Nieto, Eugenio Lazzarini en Fausto Gresini. August Auinger bleef echter bij hen en nam een paar maal de leiding. Uiteindelijk besliste Nieto de race. Hij sleepte zijn stalgenoten naar voren, maar Gresini moest afhaken. Nieto finishte vlak voor Lazzarini, terwijl Auinger derde werd. Henk van Kessel kreeg nog net een punt toen Ezio Gianola een fout maakte en viel. Gianola kon zijn machine nog oprapen en achter Van Kessel elfde worden.





De training

Fausto Gresini kreeg een 125cc-Garelli, waarmee hij zich als vijfde kwalificeerde. Zijn stalgenoot Eugenio Lazzarini trainde als snelste, terwijl Ángel Nieto zoals gewoonlijk niet al te veel werk maakte van de kwalificatie.





























































1. Eugenio Lazzarini Garelli 2"15'18
2. August Auinger
Bartol-MBA
2"16'24
3. Ezio Gianola MBA 2"18'00
4. Jean-Claude Selini MBA 2"18'09
5. Fausto Gresini Garelli 2"18'10
6. Hans Müller MBA 2"18'15
7. Maurizio Vitali MBA 2"18'15
8. Ángel Nieto Garelli 2"18'62
9. Bruno Kneubühler MBA 2"19'05
10. Lucio Pietroniro MBA 2"19'25



Uitslag 125cc-klasse











































































































































































































Pos
Coureur
Merk
Tijd
Grid
Punten
1

Vlag van SpanjeÁngel Nieto

Garelli
36.37.27
8

15
2

Vlag van ItaliëEugenio Lazzarini

Garelli
36.37.50
1

12
3

Vlag van OostenrijkAugust Auinger

Bartol-MBA
36.37.90
2

10
4

Vlag van ItaliëFausto Gresini

Garelli
36.51.26
5

8
5

Vlag van ZwitserlandBruno Kneubühler

MBA
37.00.26
9

6
6

Vlag van ZwitserlandHans Müller

MBA
37.00.88
6

5
7

Vlag van ItaliëMaurizio Vitali

MBA
37.06.00
7

4
8

Vlag van FinlandJohnny Wickström

MBA
37.15.41
15

3
9

Vlag van BelgiëLucio Pietroniro

MBA
37.17.47
10

2
10

Vlag van NederlandHenk van Kessel

MBA
37.25.67
13

1
11

Vlag van Italië Ezio Gianola

MBA
37.41.62
3

12

Vlag van Italië Luca Cadalora

MBA
37.46.85
12

13

Vlag van Italië Pierluigi Aldrovandi

MBA
37.47.17
22

14

Vlag van Argentinië Willy Pérez

MBA
37.49.34
11

15

Vlag van Frankrijk Michel Escudier

MBA
37.49.53
19

16

Vlag van Duitsland Helmut Lichtenberg

MBA
38.05.89
24

17

Vlag van Frankrijk Paul Bordes

MBA
38.18.63
27

18

Vlag van Frankrijk Jacky Hutteau

MBA
38.37.06
34

19

Vlag van Zwitserland Peter Sommer

MBA
38.53.48
33

20

Vlag van Zwitserland Jacques Grandjean

MBA
38.53.87
29

21

Vlag van Tsjechië Peter Balaz

MBA
+1 ronde
30

22

Vlag van Denemarken Henrik Rasmussen

MBA
+1 ronde
28

23

Vlag van Zwitserland Beat Sidler

MBA
+1 ronde
32

24

Vlag van Denemarken Thomas Pedersen

MBA
+1 ronde
35



Niet gefinisht























































































Coureur
Merk
Oorzaak
Grid

Vlag van Italië Stefano Caracchi

MBA

20

Vlag van Italië Giuseppe Ascareggi

MBA

16

Vlag van Frankrijk Jean-Claude Selini

MBA

4

Vlag van België Olivier Liegeois

MBA

21

Vlag van Finland Esa Kytölä

MBA

14

Vlag van Algerije Bady Hassaine

MBA

25

Vlag van Oostenrijk Mike Leitner

MBA

26

Vlag van Duitsland Alfred Waibel
Waibel

17

Vlag van Duitsland Gerhard Waibel

MBA



Vlag van Italië Massimo de Lorenzi
LGM

36

Vlag van Oostenrijk Erich Klein

Rotax

18

Vlag van Italië Fabio Meozzi

MBA
niet gestart[5]
31

Vlag van Duitsland Willy Hupperich

MBA

23


Top tien tussenstand 125cc-klasse































































Pos. Coureur Merk Ptn.
1
Vlag van Spanje Ángel Nieto
Garelli 60
2
Vlag van Italië Eugenio Lazzarini
Garelli 44
3
Vlag van Italië Luca Cadalora
MBA 18
4
Vlag van Zwitserland Hans Müller
MBA 17
5
Vlag van Italië Stefano Caracchi
MBA 16

Vlag van Italië Maurizio Vitali

MBA

Vlag van Italië Fausto Gresini

MBA/Garelli

Vlag van Oostenrijk August Auinger

Bartol-MBA
9
Vlag van Zwitserland Bruno Kneubühler
MBA 15
10
Vlag van Frankrijk Jean-Claude Selini
MBA 13


Zijspanklasse


Na twee keer uitvallen had Rolf Biland wat goed te maken en dat deed hij ook. Hij startte als snelste en liep meteen weg. Hij won zonder problemen, met bijna een halve minuut voorsprong op Alain Michel. Die had de hele race een mooi gevecht geleverd met Egbert Streuer en Werner Schwärzel. In de laatste ronde kon hij een achterblijver nog net voorbij, wat zijn concurrenten niet lukte. Streuer, wiens motor niet optimaal liep, wist vlak voor de streep Schwärzel nog in te halen en werd derde. Dat was belangrijk, want Schwärzel was zijn belangrijkste concurrent in het wereldkampioenschap.





De training

Rolf Biland had de afgelopen weken hard gewerkt om zijn machine sneller maar vooral betrouwbaar te maken en dat leverde hem de eerste startplaats op. De snelheidsverschillen tussen de top twee en de rest leken ook steeds groter te worden. Alain Michel (derde) kwam twee seconden tekort op Biland, maar vanaf de vijfde startplaats waren het al meer dan vier seconden.





























































1.
Rolf Biland/Kurt Waltisperg

Krauser-LCR-Yamaha
2"07'66
2.
Egbert Streuer/Bernard Schnieders

LCR-Yamaha
2"08'18
3.
Alain Michel/Jean-Marc Fresc

Krauser-LCR-Yamaha
2"09'35
4.
Werner Schwärzel/Andreas Huber

Krauser-LCR-Yamaha
2"09'65
5.
Derek Bayley/Brian Nixon

LCR-Yamaha
2"11'51
6.
Markus Egloff/Urs Egloff

LCR-Yamaha
2"12'53
7.
Hans Hügli/Andreas Schütz

LCR-Yamaha
2"12'71
8.
Derek Jones/Brian Ayres

LCR-Yamaha
2"12'92
9.
Alfred Zurbrügg/Martin Zurbrügg

LCR-Yamaha
2"13'35
10.
Steve Webster/Tony Hewitt

LCR-Yamaha
2"13'87



Uitslag zijspanklasse
























































































































Pos
Coureur
Bakkenist
Merk
Tijd
Grid
Punten
1

Vlag van ZwitserlandRolf Biland

Vlag van ZwitserlandKurt Waltisperg

Krauser-LCR-Yamaha
36"31'92
1

15
2

Vlag van FrankrijkAlain Michel

Vlag van FrankrijkJean-Marc Fresc

Krauser-LCR-Yamaha
36"57'54
3

12
3

Vlag van NederlandEgbert Streuer

Vlag van NederlandBernard Schnieders

LCR-Yamaha
36"58'48
2

10
4

Vlag van DuitslandWerner Schwärzel

Vlag van DuitslandAndreas Huber

Krauser-LCR-Yamaha

4

8
5

Vlag van Verenigd KoninkrijkDerek Jones

Vlag van Verenigd KoninkrijkBrian Ayres

LCR-Yamaha

8

6
6

Vlag van Verenigd KoninkrijkDerek Bayley

Vlag van Verenigd KoninkrijkBrian Nixon

LCR-Yamaha

5

5
7

Vlag van NederlandTheo van Kempen

Vlag van NederlandGeral de Haas

LCR-Yamaha

14

4
8

Vlag van DuitslandRolf Steinhausen

Vlag van DuitslandHermann Hahn

Busch-Yamaha



3
9

Vlag van JapanMasato Kumano

Vlag van DuitslandHelmut Diehl

LCR-Yamaha



2
10

Vlag van Verenigd KoninkrijkSteve Abbott

Vlag van Verenigd KoninkrijkShaun Smith

Windle-Yamaha



1
14

Vlag van Nederland Hein van Drie

Vlag van Nederland William van Dis

LCR-Yamaha

12

16

Vlag van Nederland Jos Modder

Vlag van Nederland Dick van 't Klooster

LCR-Yamaha

16



Top tien tussenstand zijspanklasse














































































Pos. Coureur Bakkenist Merk Ptn.
1
Vlag van Nederland Egbert Streuer

Vlag van Nederland Bernard Schnieders

LCR-Yamaha
40
2
Vlag van Frankrijk Alain Michel

Vlag van Frankrijk Jean-Marc Fresc

Krauser-LCR-Yamaha
32
3
Vlag van Duitsland Werner Schwärzel

Vlag van Duitsland Andreas Huber

Krauser-LCR-Yamaha
28
4
Vlag van Japan Masato Kumano

Vlag van Duitsland Helmut Diehl

LCR-Yamaha
17
5
Vlag van Zwitserland Rolf Biland

Vlag van Zwitserland Kurt Waltisperg

Krauser-LCR-Yamaha
15
6
Vlag van Verenigd Koninkrijk Derek Jones

Vlag van Verenigd Koninkrijk Brian Ayres

LCR-Yamaha
12
7
Vlag van Verenigd Koninkrijk Steve Webster

Vlag van Verenigd Koninkrijk Tony Hewitt

LCR-Yamaha
10

Vlag van Nederland Theo van Kempen

Vlag van Nederland Geral de Haas

LCR-Yamaha
9
Vlag van Verenigd Koninkrijk Steve Abbott

Vlag van Verenigd Koninkrijk Shaun Smith

Windle-Yamaha
7
10
Vlag van Nederland Hein van Drie

Vlag van Nederland William van Dis

LCR-Yamaha
6


Trivia



De kanslozen


Cagiva probeerde al jaren een succesvolle 500cc-racer te bouwen, maar Marco Lucchinelli - toch recent nog wereldkampioen - kon er niet mee overweg en het team had zelfs de Duitse GP overgeslagen omdat het frame niet zou voldoen. Nu trainde Hervé Moineau echter vier seconden sneller dan Lucchinelli, die uiteindelijk teleurgesteld afdroop en niet startte. Een ander merk dat een plotselinge terugkeer beleefde was Paton, maar rijder Eric Saul wist zich niet te kwalificeren voor de race.



Circuitkennis


Henk van der Mark had de SNRT-Honda van de verongelukte Jack Middelburg bemachtigd, maar was van oorsprong endurancecoureur. Hij had dan ook een enorme kennis van het Circuit Paul Ricard, want daar had hij al drie keer de Bol d'Or gereden. Hij schatte dat hij al meer dan duizend ronden (6.100 km) op Paul Ricard gereden had.



Griep


Meteen nadat hij in de 125cc-race als vijfde was geëindigd verdween Bruno Kneubühler in zijn caravan omdat hij getroffen was door een zware griep.



Hulp van bovenaf, deel 2


Tijdens de GP van Spanje had Kenny Roberts zijn protegees Alan Carter en Wayne Rainey al geholpen met het aanpassen van hun zithouding en hun rijstijl, maar dit keer ging hij nog verder. Hij trok een motorpak aan om de machines te testen en reed uiteindelijk voorop om zijn pupillen de ideale lijn te tonen. Maar hij moest het wel wat rustig aan doen, want ze konden de oude meester niet volgen. Om Kenny's advies werd de vering van de machines aangepast.


















Vorige race:
Grand Prix-wegrace van Duitsland 1984

FIM wereldkampioenschap wegrace
36e seizoen (1984)


Volgende race:
Grand Prix-wegrace van Joegoslavië 1984




Vorige race:
Grand Prix-wegrace van Frankrijk 1983

Grand Prix-wegrace van Frankrijk

Volgende race:
Grand Prix-wegrace van Frankrijk 1985



Grands Prix wereldkampioenschap wegrace (1980–1989)
























































1989:
JAP · AUS · VST · SPA · NAT · DUI · OOS · JOE · NED · BEL · FRA · GBR · ZWE · TSL · BRA
1988:
JAP · VST · SPA · POR · NAT · DUI · OOS · NED · BEL · JOE · FRA · GBR · ZWE · TSL · BRA
1987:
JAP · SPA · DUI · NAT · OOS · JOE · NED · FRA · GBR · ZWE · TSL · SMR · POR · BRA · ARG
1986:
SPA · NAT · DUI · OOS · JOE · NED · BEL · FRA · GBR · ZWE · SMR · BAD
1985:
ZAF · SPA · DUI · NAT · OOS · JOE · NED · BEL · FRA · GBR · ZWE · SMR
1984:
ZAF · NAT · SPA · OOS · DUI · FRA · JOE · NED · BEL · GBR · ZWE · SMR
1983:
ZAF · FRA · NAT · DUI · SPA · OOS · JOE · NED · BEL · GBR · ZWE · SMR
1982:
ARG · OOS · FRA · SPA · NAT · NED · BEL · JOE · GBR · ZWE · FIN · TSL · SMR · DUI
1981:
ARG · OOS · DUI · NAT · FRA · SPA · JOE · NED · BEL · SMR · GBR · FIN · ZWE · TSL
1980:
NAT · SPA · FRA · JOE · NED · BEL · FIN · GBR · TSL · DUI

















Popular posts from this blog

Knooppunt Holsloot

Altaar (religie)

Gregoriusmis