Takazumi Katayama

Multi tool use
Takazumi Katayama (片山 敬済, Katayama Takazumi; Kobe, 16 april 1951) is een voormalig Japans motorcoureur.
In het seizoen 1977 werd hij op Yamaha wereldkampioen in de 350 cc-klasse en werd zo de eerste Japanse titelhouder in de geschiedenis van het wereldkampioenschap wegrace.
Carrière
Katayama debuteerde bij de Grand Prix van België in 1974 op Yamaha in de 250 cc-klasse van het wereldkampioenschap. Reeds bij zijn tweede wk-race, de Grand Prix van Zweden, wist hij een race te winnen. Hoewel hij in dit seizoen slechts aan vijf van de tien 250 cc-races deelnam, werd hij in de eindrangschikking vierde. Desondanks startte de Japanner het daarop volgende seizoen niet in het wereldkampioenschap.
In 1976 keerde Katayama terug en nam deel aan de klassen tot 250, 350 en 500 cc. Bij de 250'ers bereikte hij met een overwinning in Zweden de vice-wereldtitel achter de met afstand voor liggende winnaar Walter Villa uit Italië.
In het seizoen 1977 lukte het Katayama dan als eerste Japanner een wegrace wereldtitel te winnen. Hij won vijf van de zeven 350 cc-races waaraan hij deelnaam en werd voor de Noord-Ier Tom Herron wereldkampioen in deze klasse. Tot aan de opheffing van deze klasse in 1982 bleef Katayama de enige Japanse 350 cc-wereldkampioen. Bij de 250'ers werd hij dat seizoen vierde.
Het lukte Katayama niet om zijn wereldtitel in 1978 te succesvol verdedigen; hij werd vice-wereldkampioen achter de Zuid-Afrikaan Kork Ballington.
Na een jaar afwezigheid startte Katayam in 1980 voor het eerst voor Honda in het wereldkampioenschap wegrace. In de jaren tot 1985 reed hij voor Honda in de 500 cc-klasse en startte daarbij ook op de wat exotische NR500-viertaktmachine met ovale zuigers, die echter niet kon opboksen tegen de tweetaktmotoren. De enige overwinning in deze zes jaren kon hij in 1982 in Zweden bijschrijven, zijn beste wk-resultaat behaalde bij in 1983 met plaats vijf.
Externe link
(en) Takazumi Katayama op de officiële website van het wereldkampioenschap wegrace
KfvlI2 vJTs 0TeMM8eZumYDe26dyoEfpgrizpdt7v0CAF8HeRmHmD
Popular posts from this blog
Deel van de serie over kerkelijk gerei waaronder paramenten en liturgisch vaatwerk gebruikt in de liturgie Liturgisch vaatwerk Vasa sacra Miskelk · Pateen Kelklepeltje Ciborie · Monstrans Pyxis · Custodiale Vasa non sacra Ampullen · Wijwatervat Olievaatje Wierookvat · Ablutievat Paramenten Amict · Albe · Baarkleed · Cingel Tuniek · Dalmatiek · Fanon Kazuifel · Manipel · Stola Gremiale · Benedictievelum Mijter Koorkledij Rochet · Superplie Koorkap · Cappa magna Kovel Kelkgerei Bursa · Kelkvelum Ciborievelum Kerklinnen Corporale · Kelkdoekje Lavabodoekje · Palla Altaardwaal Kerkinterieur Altaar · Ambo Biechtstoel · Communiebank Doksaal · Doopvont Faldistorium Godslamp · Hoogaltaar Heilig Kruisaltaar Katheder · Preekstoel Sedilia Tabernakel · Volksaltaar Liturgische boeken Altaarmissaal Benedictionale · Brevier Evangeliarium · Evangelistarium Graduale · Kyriale Lectionarium Psalter · Rituaal Sacramentarium · Volksmissaal Overige Flambou...
Knooppunt Holsloot Kenmerken Wegen A37 × N34 Type knooppunt klaverblad Portaal Verkeer & Vervoer Knooppunt Holsloot is een verkeersknooppunt op de kruising van de autosnelweg A37 en de N34 in Drenthe, tussen Emmen en Coevorden. Oorspronkelijk was deze aansluiting een afritconstructie van het type Haarlemmermeeraansluiting, zoals bij Knooppunt Hooipolder. Sinds 2002 is het knooppunt omgebouwd tot een volledig klaverblad. Als noviteit werd hier voor het eerst gebruikgemaakt van dimbare verlichting in plaats van de normale vaste tijden waarop de verlichting aan en uit gaat, wat een grote kostenbesparing opleverde. [1] Dat Holsloot als volwaardig knooppunt is uitgevoerd, waarbij alle verkeersstromen en afbuigingen ononderbroken kunnen doorgaan, is uitzonderlijk. Het betreft hier namelijk een aansluiting tussen een autosnelweg en niet-snelweg. Een vergelijkbare situatie treft men nabij Hoensbroek bij het knooppunt Ten Esschen. Aa...
Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort bij de kruising met de Zoutmanstraat, gezien vanuit de toren van het Haganum Geografische informatie Locatie Den Haag, Nederland Lengte 6 km Algemene informatie Aangelegd in 1875-1960 Bebouwing woningen Opvallende gebouwen 20 rijksmonumenten Openbaar vervoer tram Portaal: Nederland De Chinese Muur en het einde van de Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort in Den Haag is met een lengte van 5800 meter [1] de langste laan (maar niet de langste straat of weg) van Nederland. Aan de kant van de lage huisnummers zet de Laan van Meerdervoort zich voort in de Javastraat en vervolgens de Wassenaarseweg, wat de totale lengte op 8,5 km brengt. De Laan van Meerdervoort, voorheen 'Dekkerslaantje', is naar een oude boerderij buiten de Haagse grachtengordel genoemd. Daar bevindt zich thans de buurt Willemspark. De boerderij lag ongeveer ter hoogte van het huidig...