Sud Aviation SE 210 Caravelle







Sabena Caravelle


De Caravelle (Frans voor karveel) is een Frans vliegtuig dat door Sud Aviation werd gebouwd. Het was het eerste verkeersvliegtuig met straalaandrijving dat in Frankrijk was ontwikkeld en gebouwd.


Een Caravelle is een vliegtuig met twee motoren. De motoren bevinden zich niet aan de vleugel maar achter aan de romp, waardoor de passagiers minder last hebben van het motorlawaai.[bron?] Omdat het stabilo zich niet in de uitlaat van de motoren mag bevinden, is het in het midden van het kielvlak geplaatst, een kruisstaart. Dit ontwerp werd kenmerkend voor de Caravelle, zodat bij latere vliegtuigen als de Fokker F28 en de Douglas DC-9 soms wordt gesproken van "motoren in Caravelleopstelling".[bron?] Een Caravelle kon 90 tot 140 passagiers vervoeren[bron?], afhankelijk van de stoelopstelling.


De eerste testvlucht vond plaats op 27 mei 1955.
De Caravelle werd door vele maatschappijen ingezet voor lijn- of chartervluchten. Het was het standaard-passagiersvliegtuig voor Europese lijndiensten van Air France maar ook van andere Europese luchtvaartmaatschappijen. Caravelles werden zelfs naar de Verenigde Staten geëxporteerd. Sabena had vanaf 1961 een aantal Caravelles van het type VI in dienst. Ze werden ingezet voor korte tot middellange vluchten in Europa. In de jaren zeventig had het Nederlandse Transavia vele Caravelles in haar vloot om passagiers te vervoeren naar vakantiebestemmingen zoals Spanje.[bron?]


Er zijn er in totaal bijna 300 Caravelles verkocht. Het laatste toestel, met serienummer 280, werd in 1973 opgeleverd en staat nu bij Toulouse op een paal. In België bleef een Caravelle van de Sabena bewaard in het Luchtvaartmuseum aan het Jubelpark te Brussel.[1] In Nederland staat een deel van een Caravelle (cockpit) opgesteld in het Luchtvaartmuseum Aviodrome in Lelystad.



Types








































































































































Algemene kenmerken van de verschillende versies van de Caravelle
Type
Eerste vlucht
Totale lengte
Passagiers
Max. startgewicht
Motoren

APU aanwezig
Aantal gebouwd
Prototypes
27 mei 1955
31,50 m
0
41 t
RA-26 Mk.521
Nee
2
I
18 mei 1958
32,01 m
80
43,5 t
RA-29 Mk.522 en 526
Nee
20
IA
11 februari 1960
32,01 m
80
43,5 t
RA-29 Mk.522A en 526A
Nee
6
III
30 december 1959
32,01 m
99
48 t
RA-29 Mk.527 en 527B
Nee
85
VI-N
10 september 1960
32,01 m
99
50 t
RA-29 Mk.531 en 531B
Nee
52
VI-R
6 februari 1961
32,01 m
99
51 t
RA-29 Mk.532R en 533R
Nee
56
VII
29 december 1960
32,01 m
99
48 t
GE CJ805-23
Ja
0 [2]
10A [3]
31 augustus 1962
33,01 m
104
52 t
GE CJ805-23C
Ja
1
10B3 [4]
3 maart 1964
33,01 m
118
57 t
P & W JT8D-7
Ja
22
10R
18 januari 1965
32,01 m
99
54 t
P & W JT8D-7
Nee
20
11R
21 avril 1967
32,71 m
99
54 t
P & W JT8D-7
Ja
6
12 [5]
29 oktober 1970
36,24 m
140
58 t
P & W JT8D-9
Ja
12


Externe links en referenties




  1. Lijst en detailinfo op Caravelle Web Museum bezocht op 21 juni 2008


  2. Prototype, niet nieuw gebouwd maar een verbouwde type III.


  3. Prototype, bedoeld voor TWA. Gesloopt nadat de order voor 20 vliegtuigen geannuleerd werd.


  4. Ook wel Super-Caravelle genoemd.


  5. Beter bekend als de Super-Caravelle.








Popular posts from this blog

Knooppunt Holsloot

Altaar (religie)

Gregoriusmis