Cerezo Osaka (セレッソ大阪, Seresso Ōsaka) is een voetbalclub uit Japan die speelt in de J-League, de hoogste Japanse divisie.
Inhoud
1Geschiedenis
2Erelijst
2.1J-League
2.2J-League 2
2.3Emperor's Cup
2.4Xerox Supercup
3Eindklasseringen
4Bekende (ex-)spelers
5Externe link
Geschiedenis
Cerezo Osaka werd opgericht in 1957 als Yanmar Diesel FC, het voetbalteam van Yanmar, een Japanse motorenfabrikant. Het was tot in de jaren 70 één van de succesvolste clubs in het Japanse profvoetbal, maar toen in die jaren het profvoetbal werd ingevoerd ging het minder met de club. Begin jaren 90 degradeerde de club uit de toenmalige hoogste divisie (Japan Football League) en werd zodoende niet meegenomen in de plannen van de J-League.
In 1993 werd vanuit Yanmar de professionalisering doorgevoerd in de club. De club werd op 9 december van dat jaar opgericht als Osaka Football Club, maar veranderde al zeer snel de naam in het huidige Cerezo Osaka. Cerezo is het Spaanse woord voor kersenbloem. De kersenbloem is afgebeeld in het wapen van de stad Osaka. De clubkleuren zijn met deze kleur verbonden.
Cerezo Osaka was in de J-League niet bijster succesvol, maar het ontpopte zich wel als een cupfighter in de Emperor's Cup met onder andere drie finales die allen verloren gingen. In 2005 streed het echter tot op de laatste speeldagen om de titel van de J-League. Het was dan ook verrassend toen Cerezo Osaka een jaar later degradeerde als voorlaatste in de J1. Sinds 2007 komt het derhalve voor de tweede keer uit in de J2. Eerder degradeerde het ook in 2001, de club keerde toen een jaar later weer terug op het hoogste niveau.
Erelijst
J-League
Winnaar in 1971, 1974, 1975, 1980 (als Yanmar Diesel SC)
J-League 2
Promotie in 2002 (2e plaats)
Emperor's Cup
Winnaar in 1968, 1970, 1974 (als Yanmar Diesel SC)
Verliezend finalist in 1971, 1972, 1976, 1977, 1983, 1981, 1991 (als Yanmar Diesel SC), 1994, 2001 en 2003
Xerox Supercup
Winnaar in 1981 (als Yanmar Diesel SC)
Verliezend finalist in 1977 en 1978 (als Yanmar Diesel SC)
Eindklasseringen
Eerst wordt de positie in de eindranglijst vermeld, daarna het aantal teams in de competitie van het desbetreffende jaar. Voorbeeld 1/18 betekent plaats 1 van 18 teams in totaal.
Jaar
J1
J2
1995
8/14
1996
13/16
1997
11/17
1998
9/18
1999
6/16
2000
5/16
2001
16/16
2002
2/12
2003
9/16
2004
15/16
2005
5/18
2006
17/18
2007
5/13
2008
4/15
Bekende (ex-)spelers
Shinji Kagawa
Kunishige Kamamoto
Yoshito Okubo
Hiroshi Kiyotake
Keiji Tamada
Takashi Inui
Akira Kaji
George Kobayashi
Hiroji Imamura
Hideo Hashimoto
Yasuhito Suzuki
Hiroshi Soejima
Takayoshi Yamano
Haruhisa Hasegawa
Kazumi Tsubota
Akihiro Nishimura
Katsuhiro Kusaki
Tomoyuki Kajino
Toshinobu Katsuya
Takumi Horiike
Katsuo Kanda
Hiroshige Yanagimoto
Kazuaki Tasaka
Hiroshi Nanami
Kenichi Uemura
Nozomi Hiroyama
Hiroaki Morishima
Akinori Nishizawa
Teruyuki Moniwa
Teruaki Kurobe
Takuya Yamada
Ryuji Bando
Yuzo Tashiro
Hisato Sato
Kazuya Yamamura
Akihiro Ienaga
Kunimitsu Sekiguchi
Takahiro Ogihara
Yoichiro Kakitani
Hotaru Yamaguchi
Takumi Minamino
Shu Kurata
Mitch Nichols
Ivan Radeljić
Albin Pelak
Almir Turković
Gilmar Rinaldi
Fábio Simplício
João Carlos dos Santos
Axel Rodrigues de Arruda
Sérgio Manoel
Bernardo Fernandes da Silva
Marquinhos
Ha Seok-Ju
Hwang Sun-Hong
Kim Do-Keun
Ko Jeong-Woon
Noh Jung-Yoon
Yoon Jong-Hwan
Besart Abdurahimi
Kayne Vincent
Jorge Dely Valdés
Gojko Kačar
Radivoje Manić
Diego Forlán
Externe link
(en) Officiële website
J-League – seizoen 2018
Avispa Fukuoka ·
Cerezo Osaka ·
Consadole Sapporo ·
Gamba Osaka ·
Júbilo Iwata ·
Kashima Antlers ·
Kashiwa Reysol ·
Kawasaki Frontale ·
Nagoya Grampus ·
Sagan Tosu ·
Sanfrecce Hiroshima ·
Shimizu S-Pulse ·
Shonan Bellmare ·
FC Tokyo ·
Urawa Red Diamonds ·
Vegalta Sendai ·
Vissel Kobe ·
V-Varen Nagasaki ·
Yokohama F. Marinos
Knooppunt Holsloot Kenmerken Wegen A37 × N34 Type knooppunt klaverblad Portaal Verkeer & Vervoer Knooppunt Holsloot is een verkeersknooppunt op de kruising van de autosnelweg A37 en de N34 in Drenthe, tussen Emmen en Coevorden. Oorspronkelijk was deze aansluiting een afritconstructie van het type Haarlemmermeeraansluiting, zoals bij Knooppunt Hooipolder. Sinds 2002 is het knooppunt omgebouwd tot een volledig klaverblad. Als noviteit werd hier voor het eerst gebruikgemaakt van dimbare verlichting in plaats van de normale vaste tijden waarop de verlichting aan en uit gaat, wat een grote kostenbesparing opleverde. [1] Dat Holsloot als volwaardig knooppunt is uitgevoerd, waarbij alle verkeersstromen en afbuigingen ononderbroken kunnen doorgaan, is uitzonderlijk. Het betreft hier namelijk een aansluiting tussen een autosnelweg en niet-snelweg. Een vergelijkbare situatie treft men nabij Hoensbroek bij het knooppunt Ten Esschen. Aa...
Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort bij de kruising met de Zoutmanstraat, gezien vanuit de toren van het Haganum Geografische informatie Locatie Den Haag, Nederland Lengte 6 km Algemene informatie Aangelegd in 1875-1960 Bebouwing woningen Opvallende gebouwen 20 rijksmonumenten Openbaar vervoer tram Portaal: Nederland De Chinese Muur en het einde van de Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort in Den Haag is met een lengte van 5800 meter [1] de langste laan (maar niet de langste straat of weg) van Nederland. Aan de kant van de lage huisnummers zet de Laan van Meerdervoort zich voort in de Javastraat en vervolgens de Wassenaarseweg, wat de totale lengte op 8,5 km brengt. De Laan van Meerdervoort, voorheen 'Dekkerslaantje', is naar een oude boerderij buiten de Haagse grachtengordel genoemd. Daar bevindt zich thans de buurt Willemspark. De boerderij lag ongeveer ter hoogte van het huidig...