Maatkleding

Multi tool use
Efficiencydag voor kleermakers in 1952
Maatkleding is kleding die voor de klant op maat wordt gemaakt door een kleermaker.
Maatkleding is de oudste vorm van kleding, maar wordt nog steeds gemaakt. Er is echter verschil tussen 'echte' maatkleding en kleding naar maat.
Maatkleding is de hoogste graad van kleding, men kan de stof kiezen en het model. Aan het model zijn geen beperkingen. Naar de persoonlijke lichaamsmaten wordt een kostuum gemaakt naar eigen wensen. Er wordt, als het goed is, een groot deel met de hand in elkaar gezet. Vaak zal er los binnenwerk, (kameelhaar) in gezet zijn. In de confectie en goedkopere maatkleding wordt binnenwerk geplakt. Dat geeft een minder duurzaam geheel en de stof verliest een deel van zijn natuurlijke valling. Los binnenwerk is duurder en moeilijker te maken.
Van maatkleding naar confectie
In de 19e eeuw begonnen marskramers de niet afgeleverde kleding van kleermakers op te kopen. Deze kleding was door iemand besteld en op zijn/haar maten gemaakt. Door omstandigheden werd het soms niet afgehaald, bijvoorbeeld door overlijden of geldgebrek. Deze overgebleven kleding werd aan de deur verkocht, een marskramer had de kleding in zijn mars en liep van huis naar huis om ze te verkopen. Hieruit is confectie ontstaan. Omdat er niet genoeg restkleding was, gingen de marskramers bij de kleermakers kleding bestellen die op algemene maat gemaakt werd. Bekende namen van marskramers zijn C. en A. Brenninkmeijer, Witteveen, enz., de nu bekende confectiehuizen.
Kleding naar maat
Kleding naar maat hoort goedkoper te zijn dan maatkleding. Er wordt maat van de klant genomen en men kan uit een paar modellen kiezen. Ook de stof kan gekozen worden. Dan gaan de maten naar de coupeur van een fabriek die naar de opgenomen maat een kostuum snijdt en dan wordt het geconfectioneerd, je krijgt een confectiepak op eigen maten. Een andere naam voor deze kleding is maatforcé.
E,TiP5b 8,5 dQ V,z,4hV8EMM BmO1xb0tUMZ3OK4 mjy7bWmZOcc wS L yDeooAc Jce4 Y,u4vZHvI
Popular posts from this blog
2
chapter I of Hata Yoga Pradipika lists out the following 15 different types of asanas along with details Swastika-âsana, Gomukha-âsana, Vîrâsana, Kurmâsana, Kukkuṭa âsana, Uttâna Kûrma-âsana, Dhanura âsana, Matsya-âsana, Paśchima Tâna, Mayûra-âsana, Śava-âsana, Siddhâsana, Padmâsana, Siṃhâsana and Bhadrâsana What are the scriptures that contain detail about any Hata yoga asanas other than that are mentioned in the Hata Yoga above.
yoga asana hatha-yoga
share | improve this question
asked 6 hours ago
hanugm hanugm
3,593 1 13 38
...
Voor het gelijknamige metrostation, zie De Pijp (metrostation). De Pijp Wijk van Amsterdam Kerngegevens Gemeente Amsterdam Stadsdeel Zuid Coördinaten 52°21'11"NB, 4°53'46"OL Overig Postcode(s) 1072, 1073, 1074 De Pijp is een Amsterdamse wijk en een voormalig stadsdeel van Amsterdam, nu onderdeel van stadsdeel Zuid. Inhoud 1 Geschiedenis 2 Geografie 3 Bevolking 4 Economie 5 Cultuur, religie, overig 6 Trivia 7 Bekende mensen uit De Pijp 8 Canon van Amsterdam 9 Externe links 10 Bronnen 11 Noten Geschiedenis Plan Van Niftrik (1867). Plan Kalff (1877). Het Sarphatimonument in het Sarphatipark. Straatwandbeeld van de Pijp (Gerard Doustraat) De Eerste Jacob van Campenstraat bij de Ruysdaelkade. De Albert Cuypmarkt op de Albert Cuypstraat. De Tweede Jan van der Heijdenstraat. Wooncomplex uit de jaren 1920 aan het Thér...
Joseph Stallaert in zijn atelier Joseph Stallaert , Maternité Joseph Stallaert (Merchtem,19 maart 1825 – Elsene/Brussel, 24 november 1903) was een Belgisch kunstschilder. Inhoud 1 Levensloop 2 Leerlingen 3 Situering 4 Trivia 5 Musea en andere realisaties 6 Literatuur Levensloop De grootvader langs vaderszijde, Jan-Frans Stallaert was dichter en een amateur van de letterkunde, vooral van Cats en Vondel. De ouders waren nuchtere handelaars en de vader besliste dat zijn zoon in de zakenwereld zou gaan. Daarom plaatste hij hem op 15-jarige leeftijd in de leer bij een baas, toevallig een oom van de landschapschilder Edmond De Schampheleer. Met diens hulp kon Stallaert beginnen aan het waarmaken van zijn eigen droom : dank zijn De Schampheleer werd hij aanvaard in het vrij atelier van kunstschilder François-Joseph Navez. Na de dood van zijn vader gaf Stallaert zijn betrekking op en wijdde zich -volledig gemotiveerd- helemaal aan de schild...