Stoterstang

Multi tool use
Kleppen met tuimelaars, stoterstangen en onderliggende nokkenas
|
De Harley Davidson "Knucklehead" uit 1940
|
Stoterstang bij een IOE-motor
|
Stoterstangen (achter de uitlaat) in een buis bij een Buell-XB-motor
|
De stoterstang in een verbrandingsmotor bedient de klep en wordt aangedreven door een nokkenas. De stoterstang komt tegen de tuimelaar aan en duwt zo de klep tegen de veerdruk open. Stoterstangen komen alleen voor bij motoren met een onderliggende of hoogliggende nokkenas. Bij watergekoelde motoren lopen ze door het motorblok en bij luchtgekoelde motoren in buizen aan de buitenkant; bij scheepsmotoren kunnen ze vrij liggen, zodat de beweging zichtbaar is.
Stoterstangen beperken door hun op en neer gaande beweging het toerental waarmee de motor kan draaien. Bij hoge toerentallen volgen ze de nokkenas niet meer, zodat de kleppen gaan 'zweven'. Daardoor wordt de aan- en afvoer van het verbrandingsmengsel verstoord, en als de kleppen de zuigers raken kan een kapitale schade ontstaan. Veel moderne motoren hebben een bovenliggende nokkenas in de cilinderkop. Daarbij zijn geen stoterstangen nodig en kunnen hogere toerentallen gehaald worden. Dergelijke motoren zijn door hun ingewikkelde cilinderkop wel duurder in fabricage en onderhoud.
Bij motorfietsen komen nog vaak stoterstangen voor. Traditioneel hebben de luchtgekoelde tweecilinders van de Harley-Davidson en van Buell stoterstangen. Yamaha past stoterstangen toe in de modellen MT-01 en XV1900 Midnight Star.
Zie ook
- Klepspeling
- Dubbele bovenliggende nokkenas

Model van een scheepsmotor uit 1920. De dubbele verticale stangen zijn de stoterstangen; ook de tuimelaars liggen vrij.
r7N3yQNCTqr,rzOcm2DNCnt i 0NrRVwUf1G2,RQ kR9 M9bUn VjnS,2b,SSi D7vBCvMDko 4fYH,I
Popular posts from this blog
Deel van de serie over kerkelijk gerei waaronder paramenten en liturgisch vaatwerk gebruikt in de liturgie Liturgisch vaatwerk Vasa sacra Miskelk · Pateen Kelklepeltje Ciborie · Monstrans Pyxis · Custodiale Vasa non sacra Ampullen · Wijwatervat Olievaatje Wierookvat · Ablutievat Paramenten Amict · Albe · Baarkleed · Cingel Tuniek · Dalmatiek · Fanon Kazuifel · Manipel · Stola Gremiale · Benedictievelum Mijter Koorkledij Rochet · Superplie Koorkap · Cappa magna Kovel Kelkgerei Bursa · Kelkvelum Ciborievelum Kerklinnen Corporale · Kelkdoekje Lavabodoekje · Palla Altaardwaal Kerkinterieur Altaar · Ambo Biechtstoel · Communiebank Doksaal · Doopvont Faldistorium Godslamp · Hoogaltaar Heilig Kruisaltaar Katheder · Preekstoel Sedilia Tabernakel · Volksaltaar Liturgische boeken Altaarmissaal Benedictionale · Brevier Evangeliarium · Evangelistarium Graduale · Kyriale Lectionarium Psalter · Rituaal Sacramentarium · Volksmissaal Overige Flambou...
Knooppunt Holsloot Kenmerken Wegen A37 × N34 Type knooppunt klaverblad Portaal Verkeer & Vervoer Knooppunt Holsloot is een verkeersknooppunt op de kruising van de autosnelweg A37 en de N34 in Drenthe, tussen Emmen en Coevorden. Oorspronkelijk was deze aansluiting een afritconstructie van het type Haarlemmermeeraansluiting, zoals bij Knooppunt Hooipolder. Sinds 2002 is het knooppunt omgebouwd tot een volledig klaverblad. Als noviteit werd hier voor het eerst gebruikgemaakt van dimbare verlichting in plaats van de normale vaste tijden waarop de verlichting aan en uit gaat, wat een grote kostenbesparing opleverde. [1] Dat Holsloot als volwaardig knooppunt is uitgevoerd, waarbij alle verkeersstromen en afbuigingen ononderbroken kunnen doorgaan, is uitzonderlijk. Het betreft hier namelijk een aansluiting tussen een autosnelweg en niet-snelweg. Een vergelijkbare situatie treft men nabij Hoensbroek bij het knooppunt Ten Esschen. Aa...
Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort bij de kruising met de Zoutmanstraat, gezien vanuit de toren van het Haganum Geografische informatie Locatie Den Haag, Nederland Lengte 6 km Algemene informatie Aangelegd in 1875-1960 Bebouwing woningen Opvallende gebouwen 20 rijksmonumenten Openbaar vervoer tram Portaal: Nederland De Chinese Muur en het einde van de Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort in Den Haag is met een lengte van 5800 meter [1] de langste laan (maar niet de langste straat of weg) van Nederland. Aan de kant van de lage huisnummers zet de Laan van Meerdervoort zich voort in de Javastraat en vervolgens de Wassenaarseweg, wat de totale lengte op 8,5 km brengt. De Laan van Meerdervoort, voorheen 'Dekkerslaantje', is naar een oude boerderij buiten de Haagse grachtengordel genoemd. Daar bevindt zich thans de buurt Willemspark. De boerderij lag ongeveer ter hoogte van het huidig...