Karel III van Monaco

Multi tool use
Karel III
|
1818-1889
|

|
Vorst van Monaco
|
Periode |
1856-1889
|
Voorganger |
Florestan I
|
Opvolger |
Albert I
|
|
Vader |
Florestan I van Monaco
|
Moeder |
Maria Caroline Gibert de Lametz
|
Dynastie |
Grimaldi
|
Karel III Honorius Grimaldi (Parijs, 8 december 1818 - Château de Marchais (Marchais), 10 september 1889) was van 20 juni 1856 tot zijn dood vorst van Monaco.
Als zoon van vorst Florestan I en prinses Caroline nam hij na diens dood in 1856 de regering van het vorstendom Monaco op zich. Teneinde zijn vrijwel lege schatkist te vullen besloot hij een casino te bouwen, daar in Frankrijk elke vorm van roulette sinds het bewind van Lodewijk Filips verboden was. In 1858 werd begonnen met de bouw van het Casino des Spélugues en enige hotels. Zijn moeder, de vorstin-weduwe Caroline had een grote rol achter de schermen van zijn regering.
In 1846 was hij in het huwelijk getreden met Antoinette de Mérode. Het echtpaar kreeg één zoon, die Karel in 1889 zou opvolgen: Albert I van Monaco. Antoinette bracht een aanzienlijke bruidsschat in. Ze stierf in 1864.
Karel verkocht in 1861 de rechten op de plaatsen Menton en Roquebrune-Cap-Martin - die zich in 1848 hadden afgescheiden - aan Frankrijk tegen een vergoeding van 4 miljoen frank en de belofte dat er een spoorlijn naar Monaco zou worden aangelegd. Dit is het Frans-Monegaskisch verdrag van 1861. Met dit verdrag kwam er een einde aan het protectoraat van het koninkrijk Sardinië waar Monaco sinds 1815 onder stond. Karel werd nu absoluut monarch, maar plaatste zich vrijwillig onder Franse bescherming. Aangezien aan Franse kant geen vorst meer de titel kon schenken van hertog van Valentinois (zoals aan alle voorgangers Grimaldi) kwam deze titel voortaan onder Monegaskisch recht. Dit wil zeggen de vorst van Monaco noemde zichzelf hertog van Valentinois.
Het casino kwam pas na de aanleg van de beloofde spoorlijn tot grote bloei. De wijk rondom het casino werd in 1866 Monte Carlo gedoopt. Karel verdiende aan het casino een fortuin, sloot een tolunie met Frankrijk en boorde later door het uitgeven van eigen postzegels - bij verzamelaars geliefd - nog een lucratieve inkomstenbron aan. Hij stierf in 1889 en werd opgevolgd door zijn zoon Albert I.

Postzegel van Monaco met het portret van Karel III (1885)
Heren en vorsten van Monaco |
Reinier I · Karel I, Anton, Reinier II en Gabriël · Lodewijk en Jan I · Lodewijk · Ambrosius en Jan I · Jan I · Catalanus · Claudine · Lambert · Jan II · Lucianus · Augustinus · Honorius I · Karel II · Hercules · Honorius II · Lodewijk I · Anton I · Louise Hippolyte · Jacobus I · Honorius III · Honorius IV · Honorius V · Florestan I · Karel III · Albert I · Lodewijk II · Reinier III · Albert II
|
z4aSka CspMyJ RgaLueOGixu,rn9d
Popular posts from this blog
Deel van de serie over kerkelijk gerei waaronder paramenten en liturgisch vaatwerk gebruikt in de liturgie Liturgisch vaatwerk Vasa sacra Miskelk · Pateen Kelklepeltje Ciborie · Monstrans Pyxis · Custodiale Vasa non sacra Ampullen · Wijwatervat Olievaatje Wierookvat · Ablutievat Paramenten Amict · Albe · Baarkleed · Cingel Tuniek · Dalmatiek · Fanon Kazuifel · Manipel · Stola Gremiale · Benedictievelum Mijter Koorkledij Rochet · Superplie Koorkap · Cappa magna Kovel Kelkgerei Bursa · Kelkvelum Ciborievelum Kerklinnen Corporale · Kelkdoekje Lavabodoekje · Palla Altaardwaal Kerkinterieur Altaar · Ambo Biechtstoel · Communiebank Doksaal · Doopvont Faldistorium Godslamp · Hoogaltaar Heilig Kruisaltaar Katheder · Preekstoel Sedilia Tabernakel · Volksaltaar Liturgische boeken Altaarmissaal Benedictionale · Brevier Evangeliarium · Evangelistarium Graduale · Kyriale Lectionarium Psalter · Rituaal Sacramentarium · Volksmissaal Overige Flambou...
Knooppunt Holsloot Kenmerken Wegen A37 × N34 Type knooppunt klaverblad Portaal Verkeer & Vervoer Knooppunt Holsloot is een verkeersknooppunt op de kruising van de autosnelweg A37 en de N34 in Drenthe, tussen Emmen en Coevorden. Oorspronkelijk was deze aansluiting een afritconstructie van het type Haarlemmermeeraansluiting, zoals bij Knooppunt Hooipolder. Sinds 2002 is het knooppunt omgebouwd tot een volledig klaverblad. Als noviteit werd hier voor het eerst gebruikgemaakt van dimbare verlichting in plaats van de normale vaste tijden waarop de verlichting aan en uit gaat, wat een grote kostenbesparing opleverde. [1] Dat Holsloot als volwaardig knooppunt is uitgevoerd, waarbij alle verkeersstromen en afbuigingen ononderbroken kunnen doorgaan, is uitzonderlijk. Het betreft hier namelijk een aansluiting tussen een autosnelweg en niet-snelweg. Een vergelijkbare situatie treft men nabij Hoensbroek bij het knooppunt Ten Esschen. Aa...
Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort bij de kruising met de Zoutmanstraat, gezien vanuit de toren van het Haganum Geografische informatie Locatie Den Haag, Nederland Lengte 6 km Algemene informatie Aangelegd in 1875-1960 Bebouwing woningen Opvallende gebouwen 20 rijksmonumenten Openbaar vervoer tram Portaal: Nederland De Chinese Muur en het einde van de Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort in Den Haag is met een lengte van 5800 meter [1] de langste laan (maar niet de langste straat of weg) van Nederland. Aan de kant van de lage huisnummers zet de Laan van Meerdervoort zich voort in de Javastraat en vervolgens de Wassenaarseweg, wat de totale lengte op 8,5 km brengt. De Laan van Meerdervoort, voorheen 'Dekkerslaantje', is naar een oude boerderij buiten de Haagse grachtengordel genoemd. Daar bevindt zich thans de buurt Willemspark. De boerderij lag ongeveer ter hoogte van het huidig...