Sprite (motorfiets)

Multi tool use

Sprite Goldfinger met Sachs motor, 1970
Sprite is een historisch Brits motorfietsmerk.
De bedrijfsnaam was Hipkin & Evans, Sprite Motor Cycles, Oldbury, later Sprite Developments Ltd., Halesowen, Worcester
Frank Hipkin was een succesvol trial- en endurorijder. Hij ging zelf zijn eigen motorfietsen bouwen. Daarvoor gebruikte hij kant en klare onderdelen. Al snel kreeg hij verzoeken van andere coureurs om motorfietsen voor hen te maken. In 1964 besloot hij zijn eigen bedrijf te beginnen, samen met Fred Evans. Ze noemden hun machines "Sprite" en openden een werkplaats aan Elm Street in Oldbury (West Midlands). Ze maakten complete motorfietsen en bouwpakketten, waardoor de kosten laag konden blijven. Veel producten werden geëxporteerd. De Amerikaanse importeur American-Eagle verkocht ze onder zijn eigen merknaam. Men leverde crossmotoren en trialmotoren, maar ook een framekit voor een 500 cc Triumph motor.
De Sprites werden aangedreven door inbouwmotoren van Villiers, waaronder de beroemde Villiers "Starmaker". Een bouwpakket met dit blok kostte 215 Pond.
In 1965 verhuisde het bedrijf naar Halesowen en veranderde de naam in Sprite Developments. In 1968 stokte de levering van Villiers motoren, waardoor een aantal machines werden geleverd met Husqvarna en 360 cc Maico motoren. In 1969 werd een trialmotor met een Sachs tweetaktmotor uitgebracht.
Op Brits nationaal niveau waren de Sprite machines redelijk succesvol, maar aan het begin van de jaren zeventig kwam het bedrijf in financiële problemen doordat de Amerikaanse importeur American-Eagle failliet ging. American-Eagle had nog een grote schuld bij Hipkin en Evans. Sprite had enkele jaren nodig om dit verlies te boven te komen, maar in 1974 werd de fabriek gesloten. Vanaf 1971 had men zich al geconcentreerd op de productie van voorvorken en naven.
Niet te verwarren met het eveneens Britse, maar veel oudere merk Spryt dat werd geproduceerd door Excelsior in Coventry.
Bronnen, noten en/of referenties
- Erwin Tragatsch, Alle Motorräder 1894-1981: Eine Typengeschichte. 2500 Marken aus 30 Ländern, Stuttgart 1997. ISBN 3-87943-410-7
- Erwin Tragatsch, The Illustrated Encyclopedia of Motorcycles, Secaucus 1985. ISBN 0890098689
- Wolverhampton Museum of Industry
|
adojZqUvlB9ndUFBqh57y8O7XH7Wg1V,PMw4MWhuANYbmhof,ckAOgxH3wew1H2oON7,7,ARM9po1WRHV6kzv406DfU7,k2
Popular posts from this blog
2
chapter I of Hata Yoga Pradipika lists out the following 15 different types of asanas along with details Swastika-âsana, Gomukha-âsana, Vîrâsana, Kurmâsana, Kukkuṭa âsana, Uttâna Kûrma-âsana, Dhanura âsana, Matsya-âsana, Paśchima Tâna, Mayûra-âsana, Śava-âsana, Siddhâsana, Padmâsana, Siṃhâsana and Bhadrâsana What are the scriptures that contain detail about any Hata yoga asanas other than that are mentioned in the Hata Yoga above.
yoga asana hatha-yoga
share | improve this question
asked 6 hours ago
hanugm hanugm
3,593 1 13 38
...
Voor het gelijknamige metrostation, zie De Pijp (metrostation). De Pijp Wijk van Amsterdam Kerngegevens Gemeente Amsterdam Stadsdeel Zuid Coördinaten 52°21'11"NB, 4°53'46"OL Overig Postcode(s) 1072, 1073, 1074 De Pijp is een Amsterdamse wijk en een voormalig stadsdeel van Amsterdam, nu onderdeel van stadsdeel Zuid. Inhoud 1 Geschiedenis 2 Geografie 3 Bevolking 4 Economie 5 Cultuur, religie, overig 6 Trivia 7 Bekende mensen uit De Pijp 8 Canon van Amsterdam 9 Externe links 10 Bronnen 11 Noten Geschiedenis Plan Van Niftrik (1867). Plan Kalff (1877). Het Sarphatimonument in het Sarphatipark. Straatwandbeeld van de Pijp (Gerard Doustraat) De Eerste Jacob van Campenstraat bij de Ruysdaelkade. De Albert Cuypmarkt op de Albert Cuypstraat. De Tweede Jan van der Heijdenstraat. Wooncomplex uit de jaren 1920 aan het Thér...
Joseph Stallaert in zijn atelier Joseph Stallaert , Maternité Joseph Stallaert (Merchtem,19 maart 1825 – Elsene/Brussel, 24 november 1903) was een Belgisch kunstschilder. Inhoud 1 Levensloop 2 Leerlingen 3 Situering 4 Trivia 5 Musea en andere realisaties 6 Literatuur Levensloop De grootvader langs vaderszijde, Jan-Frans Stallaert was dichter en een amateur van de letterkunde, vooral van Cats en Vondel. De ouders waren nuchtere handelaars en de vader besliste dat zijn zoon in de zakenwereld zou gaan. Daarom plaatste hij hem op 15-jarige leeftijd in de leer bij een baas, toevallig een oom van de landschapschilder Edmond De Schampheleer. Met diens hulp kon Stallaert beginnen aan het waarmaken van zijn eigen droom : dank zijn De Schampheleer werd hij aanvaard in het vrij atelier van kunstschilder François-Joseph Navez. Na de dood van zijn vader gaf Stallaert zijn betrekking op en wijdde zich -volledig gemotiveerd- helemaal aan de schild...