Middeleeuws Latijn is het Latijn dat in de middeleeuwen dienstdeed als internationale geleerdentaal.
Inhoud
1Functie
2Historische situering
3Bronnen
4Zie ook
5Voetnoten
Functie
Middeleeuws Latijn deed in de middeleeuwen dienst als de zogeheten gesproken lingua franca (vergelijk de huidige situatie van het Engels) van Europese wetenschappers en intellectuelen. Daarnaast werden er wetenschappelijke verhandelingen, poëzie en literair proza in geschreven. Ook fungeerde middeleeuws Latijn als bestuurstaal en werd er recht in gesproken. Ondanks de kerkelijke achtergrond van veel van de auteurs moet het middeleeuws Latijn niet worden verward met het Kerklatijn, dat tot op de dag van vandaag dienstdoet als liturgische taal. Middeleeuws Latijn was in tegenstelling tot zijn voorganger, het Laatlatijn, geen dagelijkse 'levende' volkstaal meer, maar ook geen volledig dode taal.
Historische situering
Er is geen consensus over het precieze moment waarop het Laatlatijn (Latijn gesproken in de nadagen van het Romeinse Rijk) eindigt, en de periode van het middeleeuws Latijn begint. Sommige onderzoekers laten de periode van het middeleeuws Latijn beginnen met de opkomst van het vroege Kerklatijn, rond het jaar 350. Volgens anderen begint deze periode rond het jaar 500.[1] Weer anderen plaatsen het begin van het middeleeuws Latijn pas rond 900 wanneer de, uit het vulgair Latijn ontstane, Romaanse landstalen (Frans, Spaans, Italiaans) het Laatlatijn vervangen als geschreven taal.
Bronnen
Voor het bestuderen van Latijnse teksten uit de Noordelijke Nederlanden is het Lexicon Latinitatis Nederlandicae Medii Aevi van groot belang.
Zie ook
Klassiek Latijn
Neolatijn
Voetnoten
↑Jan M. Ziolkowski, Towards a History of Medieval Latin Literature, red: F.A.C. Mantello, A.G. Rigg, medieval Latin: An Introduction and Bibliographical Guide, Washington, DC, 1996, blz. 505-536 (hier blz. 510-511)
Knooppunt Holsloot Kenmerken Wegen A37 × N34 Type knooppunt klaverblad Portaal Verkeer & Vervoer Knooppunt Holsloot is een verkeersknooppunt op de kruising van de autosnelweg A37 en de N34 in Drenthe, tussen Emmen en Coevorden. Oorspronkelijk was deze aansluiting een afritconstructie van het type Haarlemmermeeraansluiting, zoals bij Knooppunt Hooipolder. Sinds 2002 is het knooppunt omgebouwd tot een volledig klaverblad. Als noviteit werd hier voor het eerst gebruikgemaakt van dimbare verlichting in plaats van de normale vaste tijden waarop de verlichting aan en uit gaat, wat een grote kostenbesparing opleverde. [1] Dat Holsloot als volwaardig knooppunt is uitgevoerd, waarbij alle verkeersstromen en afbuigingen ononderbroken kunnen doorgaan, is uitzonderlijk. Het betreft hier namelijk een aansluiting tussen een autosnelweg en niet-snelweg. Een vergelijkbare situatie treft men nabij Hoensbroek bij het knooppunt Ten Esschen. Aa...
Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort bij de kruising met de Zoutmanstraat, gezien vanuit de toren van het Haganum Geografische informatie Locatie Den Haag, Nederland Lengte 6 km Algemene informatie Aangelegd in 1875-1960 Bebouwing woningen Opvallende gebouwen 20 rijksmonumenten Openbaar vervoer tram Portaal: Nederland De Chinese Muur en het einde van de Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort in Den Haag is met een lengte van 5800 meter [1] de langste laan (maar niet de langste straat of weg) van Nederland. Aan de kant van de lage huisnummers zet de Laan van Meerdervoort zich voort in de Javastraat en vervolgens de Wassenaarseweg, wat de totale lengte op 8,5 km brengt. De Laan van Meerdervoort, voorheen 'Dekkerslaantje', is naar een oude boerderij buiten de Haagse grachtengordel genoemd. Daar bevindt zich thans de buurt Willemspark. De boerderij lag ongeveer ter hoogte van het huidig...