Ferrari Enzo

Multi tool use
Ferrari Enzo
|

|
Algemeen
|
Merk |
Ferrari
Italië
|
Type |
Enzo
|
Productiejaren |
2002-2004
|
Productieaantal |
400
|
Klasse |
Sportwagen
|
Zitplaatsen |
Twee
|
Voorganger |
Ferrari F50
|
Opvolger |
Ferrari LaFerrari
|
Technisch
|
Motor |
6,0 liter V12
|
Vermogen in pk
|
660
|
Koppel |
657 Nm
|
Boring |
92 mm
|
Slag |
75,2 mm
|
Compressieverhouding |
11,2:1
|
Maten
|
Afmetingen (L×B×H) |
4702x2035x1147 m
|
Wielbasis |
2650 mm
|
Massa |
1365 kg
|
Topsnelheid |
>350 km/u
|
Sprint van stilstand tot 100 km/h |
3,65 s
|
|
De Enzo Ferrari (ook onofficieel Ferrari Enzo genoemd) is een exclusieve twaalfcilinder-middenmotorsportwagen van Ferrari uit 2002, vernoemd naar de oprichter van dit Italiaanse automerk, Enzo Ferrari. De auto werd gebouwd in 2002 met behulp van Formule 1-technologieën. Opmerkelijk was dat men niet zelf kon kiezen of men deze wagen kocht, maar dat Ferrari de mensen koos die er één mochten kopen. De Enzo Ferrari volgde de F50 op en werd als basis gebruikt voor de volgende modellen zoals de F430 en de FXX. Ook de MC12 GT-racewagen van het zusterbedrijf Maserati en de Ferrari P4/5 by Pininfarina werden gebaseerd op de Enzo Ferrari.
Productie
De Enzo werd ontworpen door de Japanner Ken Okuyama. Het idee achter de Enzo Ferrari was hetzelfde als dat achter de F50: het bouwen van een Formule 1-wagen voor de weg. Het belangrijkste doel was om de schakeltijd tot 150 milliseconden terug te brengen.
Oorspronkelijk werden er 349 exemplaren geproduceerd. Later besloot Ferrari om er nog eens vijftig te produceren. In 2005 werd speciaal voor Paus Johannes Paulus II een laatste Enzo Ferrari gemaakt, wat het totaal op 400 bracht. Deze werd uiteindelijk geveild voor ruim € 1 miljoen ten voordele van de slachtoffers van de tsunamiramp in 2004.
Fotogalerij
Ferrari Enzo op de RAI (Amsterdam)
Ferrari Enzo op het Palo Alto Concours d'Elegance in Stanford
Productiewagens van Ferrari
|
Huidige modellen: |
458 Italia · 458 Spider · 488 · California · F12berlinetta · FF
|
Historische modellen: |
125 S · 159 S · 166 Inter · 166 S · 166 MM · 195 Inter · 212 Inter · 342 America · 375 MM Coupé · 250 Europa · 375 America · 250 Europa GT · 410 SA · 250 GT · 250 GT Cabriolet · 250 GT California · 250 GT Coupé · 250 GT Spider · 250 LM · 250 SWB · 400 Superamerica · 250 GT 2+2 · 250 GTO · 250 GTL · 250 GTO/64 · 275 GTB · 275 GTS · 330 GT 2+2 · 500 Superfast · 330 GTC ·
330 GTS · 365 California · 365 GT 2+2 · 365 GTB/4 · Dino 206 GT · 365 GTS/4 · 365 GTC · 365 GTS · Dino 246 GT · 365 GTC/4 · 365 GT/4 2+2 · 365 GT/4 BB · Dino 308 GT/4 · 308 GTB · 308 GTS · 400 · 512 BB · 512 BBi · 208 GTB · 208 GTS · Mondial 8 · 288 GTO · Testarossa · 328 GTB · 328 GTS · Mondial 3.2 · 412 · 599 GTB Fiorano · 599 GTO · 599XX · 612 Scaglietti · GTB · GTS · F40 · Mondial T · 348 TB · 348 TS · 512 TR · 456 GT · 456 GTA · 348 Spider · F512 M · F355 · F355 Spider · F50 · 550 Maranello · 456 M · 360 Modena · 360 Spider · 550 Barchetta · Enzo · 575M Maranello · Challenge Stradale · 575 Superamerica · F430 · F430 Spider · 430 Scuderia · 430 Scuderia Spider 16M · FXX
|
Conceptauto's: |
Mythos · Rossa
|
|

|
Zie de categorie Ferrari Enzo Ferrari van Wikimedia Commons voor mediabestanden over dit onderwerp.
|
f,m,3QcRu
Popular posts from this blog
Deel van de serie over kerkelijk gerei waaronder paramenten en liturgisch vaatwerk gebruikt in de liturgie Liturgisch vaatwerk Vasa sacra Miskelk · Pateen Kelklepeltje Ciborie · Monstrans Pyxis · Custodiale Vasa non sacra Ampullen · Wijwatervat Olievaatje Wierookvat · Ablutievat Paramenten Amict · Albe · Baarkleed · Cingel Tuniek · Dalmatiek · Fanon Kazuifel · Manipel · Stola Gremiale · Benedictievelum Mijter Koorkledij Rochet · Superplie Koorkap · Cappa magna Kovel Kelkgerei Bursa · Kelkvelum Ciborievelum Kerklinnen Corporale · Kelkdoekje Lavabodoekje · Palla Altaardwaal Kerkinterieur Altaar · Ambo Biechtstoel · Communiebank Doksaal · Doopvont Faldistorium Godslamp · Hoogaltaar Heilig Kruisaltaar Katheder · Preekstoel Sedilia Tabernakel · Volksaltaar Liturgische boeken Altaarmissaal Benedictionale · Brevier Evangeliarium · Evangelistarium Graduale · Kyriale Lectionarium Psalter · Rituaal Sacramentarium · Volksmissaal Overige Flambou...
Knooppunt Holsloot Kenmerken Wegen A37 × N34 Type knooppunt klaverblad Portaal Verkeer & Vervoer Knooppunt Holsloot is een verkeersknooppunt op de kruising van de autosnelweg A37 en de N34 in Drenthe, tussen Emmen en Coevorden. Oorspronkelijk was deze aansluiting een afritconstructie van het type Haarlemmermeeraansluiting, zoals bij Knooppunt Hooipolder. Sinds 2002 is het knooppunt omgebouwd tot een volledig klaverblad. Als noviteit werd hier voor het eerst gebruikgemaakt van dimbare verlichting in plaats van de normale vaste tijden waarop de verlichting aan en uit gaat, wat een grote kostenbesparing opleverde. [1] Dat Holsloot als volwaardig knooppunt is uitgevoerd, waarbij alle verkeersstromen en afbuigingen ononderbroken kunnen doorgaan, is uitzonderlijk. Het betreft hier namelijk een aansluiting tussen een autosnelweg en niet-snelweg. Een vergelijkbare situatie treft men nabij Hoensbroek bij het knooppunt Ten Esschen. Aa...
Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort bij de kruising met de Zoutmanstraat, gezien vanuit de toren van het Haganum Geografische informatie Locatie Den Haag, Nederland Lengte 6 km Algemene informatie Aangelegd in 1875-1960 Bebouwing woningen Opvallende gebouwen 20 rijksmonumenten Openbaar vervoer tram Portaal: Nederland De Chinese Muur en het einde van de Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort in Den Haag is met een lengte van 5800 meter [1] de langste laan (maar niet de langste straat of weg) van Nederland. Aan de kant van de lage huisnummers zet de Laan van Meerdervoort zich voort in de Javastraat en vervolgens de Wassenaarseweg, wat de totale lengte op 8,5 km brengt. De Laan van Meerdervoort, voorheen 'Dekkerslaantje', is naar een oude boerderij buiten de Haagse grachtengordel genoemd. Daar bevindt zich thans de buurt Willemspark. De boerderij lag ongeveer ter hoogte van het huidig...