Alfa Romeo Alfetta 159
















































































Alfa Romeo Alfetta 158/159


Alfa-Romeo-159-(1951).jpg

Algemene informatie
Categorie
Formule 1 en Voiturette
Constructeur
Alfa Romeo
Ontwerper(s)
Gioacchino Colombo
Opvolger Alfa Romeo 177

Technische specificaties
Ophanging (voor) Trailing arm, transverse leaf springs, hydraulische dempers
Ophanging (achter) Pendelas*, transverse leaf spring, hydraulische dempers

*De-Dion-as was een modificatie in 1951.


Motor Alfa Romeo 158/159 1,479 cc, 8 cilinder in lijn, Roots-type supercharger, front mounted.


Single stage – 200 pk (142 kW) @ 6500 rpm, 350 pk (261 kW) @ 8500 rpm (F1); 159: two stage – 425 pk (317 kW) @ 9300 rpm.


Transmissie Alfa 4 traps handgeschakeld
Brandstof
Shell (98,5% methanol, 1% castorolie, 0,5% water)
Banden
Pirelli

Competitie
Debuut 1938 Coppa Ciano Junior
Races 41 (GP), 13 (F1)
Overwinningen 37 (GP), 10 (F1)
Poles 10 (F1)
Snelste ronden 13 (F1)

Coureurs-kampioenschappen
2 (1950: Farina, 1951: Fangio)

Constructeurs-kampioenschappen
n.v.t. (ingevoerd in 1958)





Portaal: 

Autosport




De 1.5L supercharged 8 cilinder in lijn 159 motor.




Cockpit.




Alfa Romeo 159 op de Nürburgring.


De Alfa Romeo 158/159, ook wel bekend als de Alfetta (Kleine Alfa in italiaans[1]), is een van de meest succesvolle race-auto's ooit geproduceerd. De Alfa Romeo 158, en de daarvan afgeleide 159, wonnen 47 van de 54 Grands Prix waaraan ze deelnamen.[2] De wagen werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de vooroorlogse voiturette raceklasse (1937) en heeft een 1,5-liter 8 cilinder in lijn supercharged motor. Na de Tweede Wereldoorlog werd de auto vanaf 1947 ingezet voor de Formule 1. In de handen van befaamde coureurs als Nino Farina, Juan-Manuel Fangio en Luigi Fagioli, was de Alfetta tot en met 1951 onoverwinnelijk. In 1950, het debuutjaar van de Formule 1, won de Alfetta zelfs alle Grands Prix die verreden werden.




Inhoud






  • 1 Overzicht


    • 1.1 Ontwikkeling en beginjaren


    • 1.2 Na de oorlog


    • 1.3 Onverslaanbaar in de Formule 1


    • 1.4 Het einde




  • 2 Overwinningen


  • 3 Formule 1 resultaten


  • 4 Trivia





Overzicht



Ontwikkeling en beginjaren


De eerste versie van deze succesvolle race-auto, de 158, werd in 1937 geproduceerd en ontworpen door Gioacchino Colombo.[3] De auto's naam verwijst naar de 1,5-liter motor en acht cilinders.[4] Alfa's 3-liter race-auto's in 1938 en 1939 werden de Tipo 308, 312 en 316. De 158 debuteerde voor het Alfa Corse raceteam in augustus 1938 in Livorno tijdens de Coppa Ciano Junior waar Emilio Villoresi de eerste overwinning met de 158 noteerde. Op dat moment leverde de 1479.56 cc (58,0 x 70,0 mm) motor rond de 200pk bij 7000 toeren,[5]
met behulp van een single-stage Rootscompressor. Meer succes kwam in de Coppa Acerbo, Coppa Ciano en Tripoli Grand Prix in mei 1940.[6] Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de ontwikkeling van de auto voor zes jaar gestaakt.



Na de oorlog


In 1947 deed de Alfetta weer mee aan een Grand Prix. Voor het seizoen van 1948 werd de 158 gewijzigd. Dit keer produceerde de motor meer dan 350pk en dit type werd aangeduid als de Tipo 158/47. Deze auto maakte een tragisch debuut in 1948 tijdens de Zwitserse Grand Prix waar Achille Varzi zwaar crashte en als gevolg hiervan werd gedood.



Onverslaanbaar in de Formule 1


In het eerste seizoen van de Formule 1, in 1950, was de 158 onoverwinnelijk en won alle wedstrijden van dat seizoen. Voor een auto die nota bene was ontwikkeld in 1937 was dit ongelooflijk en ook het budget van Alfa Romeo was vrij klein vergeleken met dat van de concurrentie. Daarnaast droegen de getalenteerde coureurs van Alfa Corse, zoals Giuseppe Farina die dat jaar wereldkampioen werd en Juan Manuel Fangio, bij aan het ongekende succes dat Alfa Romeo beleefde.


Aan het eind van 1950 werd een bijgewerkte versie ontwikkeld, de 159, die in gebruik werd genomen voor het Formule 1 seizoen van 1951. Deze versie had een vernieuwde achterophanging, vernieuwde pendelas en de motor werd opgevoerd tot ruim 425pk bij 9600 toeren. Voor die tijd was dit een ongekend hoog vermogen en om dit te bereiken dienden er grotere superchargers toegepast te worden. Dit in combinatie met het rijke brandstofmengsel vereist voor methanol maakte het verbruik van de 159 erg hoog: zo'n 125 tot 175 liter per 100 km. De Britse Grand Prix op Silverstone was destijds de eerste Formule 1 Grand Prix ooit die niet gewonnen was door een Alfa, puur vanwege het feit dat Fangio en Farina beiden een extra keer moesten stoppen voor brandstof. De Alfa's waren echter nog steeds met afstand de snelste en Fangio werd tweede. Overwinningen werden geboekt op de Grand Prix van Zwitserland, Frankrijk en Spanje en Fangio pakte met zijn Alfa de wereldtitel. Op de één na laatste GP van 1951, de italiaanse Grand Prix op Monza, introduceert Alfa Romeo een nieuwe versie bekend als de 159M. De "M" staat voor Maggiorata ("uitgebreid").[7]



Het einde


Eind 1951 bleek de Italiaanse overheid niet bereid om de ontwikkelingskosten te dekken, waarna het team van Alfa Romeo zich terugtrok uit de formule 1 (de ontwikkeling van de nieuwe 2,5-liter Alfa Romeo 160 werd hiermee gestaakt).[8] In de jaren daarna trad Alfa regelmatig op als motorenleverancier, maar het zou nog tot 1979 duren totdat Alfa terugkeerde als constructeur in de Formule 1 (zie: Alfa Romeo (Formule 1)).


De laatste overwinning van de 159 was in 1953 tijdens de Grand Prix van Italië, ruim 16 jaar na de introductie van de eerste Alfetta. Dit in combinatie met de formule 1 wereldtitel in 1950, waarvan alle Grands prix gewonnen, en 1951 maakt de Alfetta 158/159 tot een van de meest succesvolle racewagens ooit.



Overwinningen



































































































































































































































































































Datum
Type
Race
Locatie
Klasse
Coureur
7 augustus 1938

158
Coppa Ciano

Livorno
Voiturette
Emilio Villoresi
11 september 1938

158
Milan Grand Prix

Monza
Voiturette
Emilio Villoresi
30 juli 1939

158
Coppa Ciano

Livorno
Voiturette

Giuseppe Farina
13 augustus 1939

158
Coppa Acerbo

Pescara
Voiturette

Clemente Biondetti
20 augustus 1939

158

Swiss Grand Prix

Bremgarten
Voiturette

Giuseppe Farina
12 mei 1940

158
Tripoli Grand Prix

Libya
Voiturette

Giuseppe Farina
21 juli 1946

158
Grand Prix of Nations

Geneva


Giuseppe Farina
1 september 1946

158
Valentino Grand Prix

Turin, Valentino Park
non-Champ. F1

Achille Varzi
30 september 1946

158
Milan Grand Prix

Milan, Sempione Park


Carlo Felice Trossi
8 juni 1947

158

Swiss Grand Prix

Bremgarten


Jean-Pierre Wimille
29 juni 1947

158

European Grand Prix

Spa


Jean-Pierre Wimille
13 juli 1947

158

Bari Grand Prix

Bari


Achille Varzi
7 september 1947

158

Italian Grand Prix

Milan, Sempione Park


Carlo Felice Trossi
4 juli 1948

158

Swiss Grand Prix

Bremgarten


Carlo Felice Trossi
18 juli 1948

158

French Grand Prix

Reims


Jean-Pierre Wimille
5 september 1948

158

Italian Grand Prix

Turin, Valentino Park


Jean-Pierre Wimille
17 oktober 1948

158
Autodrome Grand Prix

Monza


Jean-Pierre Wimille
16 april 1950

158
San Remo Grand Prix
Ospedaletti


Juan Manuel Fangio
13 mei 1950

158
European Grand Prix

Silverstone

Formula One

Giuseppe Farina
21 mei 1950

158
Monaco Grand Prix
Monaco

Formula One

Juan Manuel Fangio
4 juni 1950

158

Swiss Grand Prix

Bremgarten

Formula One

Giuseppe Farina
18 juni 1950

158
Belgian Grand Prix

Spa

Formula One

Juan Manuel Fangio
2 juli 1950

158

French Grand Prix

Reims

Formula One

Juan Manuel Fangio
9 juli 1950

158

Bari Grand Prix

Bari


Giuseppe Farina
30 juli 1950

158
Grand Prix of Nations

Geneva


Juan Manuel Fangio
15 augustus 1950

158
Coppa Acerbo

Pescara


Juan Manuel Fangio
26 augustus 1950

158
International Trophy

Silverstone
non-Champ. F1

Giuseppe Farina
3 september 1950

158

Italian Grand Prix

Monza

Formula One

Giuseppe Farina
27 mei 1951

159

Swiss Grand Prix

Bremgarten

Formula One

Juan Manuel Fangio
2 juni 1951

159
Ulster Trophy
Dundrod


Giuseppe Farina
17 juni 1951

159
Belgian Grand Prix

Spa

Formula One

Giuseppe Farina
1 juli 1951

159

French Grand Prix

Reims

Formula One

Luigi Fagioli/Juan Manuel Fangio
28 oktober 1951

159
Spanish Grand Prix
Pedralbes

Formula One

Juan Manuel Fangio
2 september 1951

159

Bari Grand Prix

Bari


Juan Manuel Fangio
1953

159
Merano Grand Prix
Italy


Juan Manuel Fangio


Formule 1 resultaten


Resultaten in vet geven de pole positie aan, cursief betekent snelste ronde.



























































































































































































































Jaar
Chassis
Motor
Banden
Coureurs
1
2
3
4
5
6
7
8
Punten
WCC
1950
158
Alfa Romeo 158 1.5 L8

P


GBR

MON

500

SUI

BEL

FRA

ITA


88
–*

Giuseppe Farina

1
Ret


1

4
7
1


Juan Manuel Fangio
Ret

1


Ret
1

1

Ret


Luigi Fagioli
2
Ret

2
2
2
3


Reg Parnell
3








Gianbattista Guidotti
DNS








Consalvo Sanesi






Ret


Piero Taruffi






Ret

1951
159
Alfa Romeo 158 1.5 L8

P


SUI

500

BEL

FRA

GBR

GER

ITA

ESP

75
–*

Giuseppe Farina
3

1
5

Ret
Ret

3
3

Juan Manuel Fangio

1


9

1
2

2

Ret

1

Toulo de Graffenried
5





Ret
6

Consalvo Sanesi
4

Ret
10
6




Gianbattista Guidotti
DNS








Luigi Fagioli



1





Felice Bonetto




4
Ret
3
5

Paul Pietsch





Ret



* Het Constructeurs Kampioenschap werd niet toegekend tot 1958.



Trivia


  • Zowel de Alfa Romeo Alfetta (1972) als de Alfa Romeo 159 (2006) zijn vernoemd naar deze racewagen.















Popular posts from this blog

Knooppunt Holsloot

Altaar (religie)

Gregoriusmis