Jan Miense Molenaer

Multi tool use
Jan Miense Molenaer
|

|
Zelfportret, 1640
|
Persoonsgegevens
|
Geboren |
1610
|
Overleden |
15 september 1668
|
Geboorteland |
Nederland
|
Beroep(en) |
schilder
|
Oriënterende gegevens
|
Stijl(en) |
Hollandse School
|
Portaal
|
Kunst & Cultuur
|
|
Jan Miense Molenaer (Haarlem, circa 1610 - aldaar, 15 september 1668) was een Nederlandse kunstschilder uit de Barokperiode.
Biografie
Hij verhuisde in 1636 naar Amsterdam met zijn vrouw, Judith Leyster (met wie hij trouwde op 1 juni 1636), die eveneens schilderde. De schilderstijlen van het echtpaar overlapten elkaar, en het is soms moeilijk om het werk van de twee te onderscheiden. Molenaer schilderde vooral genrestukken, portretten en enkele religieuze taferelen. Algemeen wordt aangenomen dat het talent van Leyster groter was dan dat van Molenaer.
In Amsterdam werden vier van hun vijf kinderen geboren: Johannes (1637), Jacobus (1639), Helena (1643) en Eva (1646). In 1648 verhuisden ze weer naar Haarlem, waar hun laatste kind werd geboren (Constantijn, 1650).
In Haarlem had Jan Miense Molenaer een atelier met enkele leerlingen. Hij was actief in de kunsthandel en ook in de huizenmarkt. Het echtpaar bezat een hofstede in Heemstede, ter waarde van 8.200 gulden.
In 1659 werden Jan en zijn vrouw beiden ziek. Jan Miense Molenaer herstelde, maar Judith Leyster overleed drie maanden later. Nog voor de dood van Leyster hadden Jan en zijn vrouw de hofstede in hun testament laten zetten.
In 1668 overleed Molenaer.
Stijl
Jan Miense Molenaer was aan het begin van de 17e eeuw samen met Adriaen Brouwer en Adriaen van Ostade belangrijk in de ontwikkeling van de genrekunst in Haarlem.[1] In vergelijking met Brouwer en Van Ostade is het werk van Miense Molenaer komischer.
Werken
Geur, uit de reeks
'de vijf zintuigen'
Bronnen, noten en/of referenties
↑ Profiel van de Gouden Eeuw, Vensters
|

|
Zie de categorie Jan Miense Molenaer van Wikimedia Commons voor mediabestanden over dit onderwerp.
|
mgN05EmNcXs4E4,Vcb57 JcaENCSGXAJp
Popular posts from this blog
2
chapter I of Hata Yoga Pradipika lists out the following 15 different types of asanas along with details Swastika-âsana, Gomukha-âsana, Vîrâsana, Kurmâsana, Kukkuṭa âsana, Uttâna Kûrma-âsana, Dhanura âsana, Matsya-âsana, Paśchima Tâna, Mayûra-âsana, Śava-âsana, Siddhâsana, Padmâsana, Siṃhâsana and Bhadrâsana What are the scriptures that contain detail about any Hata yoga asanas other than that are mentioned in the Hata Yoga above.
yoga asana hatha-yoga
share | improve this question
asked 6 hours ago
hanugm hanugm
3,593 1 13 38
...
Voor het gelijknamige metrostation, zie De Pijp (metrostation). De Pijp Wijk van Amsterdam Kerngegevens Gemeente Amsterdam Stadsdeel Zuid Coördinaten 52°21'11"NB, 4°53'46"OL Overig Postcode(s) 1072, 1073, 1074 De Pijp is een Amsterdamse wijk en een voormalig stadsdeel van Amsterdam, nu onderdeel van stadsdeel Zuid. Inhoud 1 Geschiedenis 2 Geografie 3 Bevolking 4 Economie 5 Cultuur, religie, overig 6 Trivia 7 Bekende mensen uit De Pijp 8 Canon van Amsterdam 9 Externe links 10 Bronnen 11 Noten Geschiedenis Plan Van Niftrik (1867). Plan Kalff (1877). Het Sarphatimonument in het Sarphatipark. Straatwandbeeld van de Pijp (Gerard Doustraat) De Eerste Jacob van Campenstraat bij de Ruysdaelkade. De Albert Cuypmarkt op de Albert Cuypstraat. De Tweede Jan van der Heijdenstraat. Wooncomplex uit de jaren 1920 aan het Thér...
Joseph Stallaert in zijn atelier Joseph Stallaert , Maternité Joseph Stallaert (Merchtem,19 maart 1825 – Elsene/Brussel, 24 november 1903) was een Belgisch kunstschilder. Inhoud 1 Levensloop 2 Leerlingen 3 Situering 4 Trivia 5 Musea en andere realisaties 6 Literatuur Levensloop De grootvader langs vaderszijde, Jan-Frans Stallaert was dichter en een amateur van de letterkunde, vooral van Cats en Vondel. De ouders waren nuchtere handelaars en de vader besliste dat zijn zoon in de zakenwereld zou gaan. Daarom plaatste hij hem op 15-jarige leeftijd in de leer bij een baas, toevallig een oom van de landschapschilder Edmond De Schampheleer. Met diens hulp kon Stallaert beginnen aan het waarmaken van zijn eigen droom : dank zijn De Schampheleer werd hij aanvaard in het vrij atelier van kunstschilder François-Joseph Navez. Na de dood van zijn vader gaf Stallaert zijn betrekking op en wijdde zich -volledig gemotiveerd- helemaal aan de schild...