Grand Prix Formule 1 van Spanje 1975




De Grand Prix Formule 1 van de Spanje 1975 werd gehouden op 27 april 1975 in Montjuïc.




Inhoud






  • 1 Verslag


    • 1.1 Kwalificatie


    • 1.2 Race




  • 2 Uitslag


  • 3 Wetenswaardigheden


  • 4 Statistieken





Verslag


De rijders die lid waren van de Grand Prix Drivers' Association waren razend dat de vangrails niet goed vastgeschroefd waren. De meeste rijders wilden niet deelnemen aan de oefenritten, op Jacky Ickx na.



Kwalificatie


Personeel van het circuit werkte 's nachts door om zeker te zijn dat alles klaar was voor de kwalificatie op zaterdag, zelfs met de hulp van enkele mecaniciens. De coureurs waren echter niet overtuigd, maar doordat de organisatoren van de race met gerechtelijke stappen dreigden, besloten ze te racen. Ook het feit dat de Guardia Civil met stappen dreigde en de auto's in beslag wilde nemen, zorgen ervoor dat de rijders de staking stopzetten.


Emerson Fittipaldi reed slechts drie rondjes, het minimum, en keerde dan terug naar de pits. Niki Lauda kwalificeerde zich op de pole-position, met Clay Regazzoni naast zich.



Race


Vittorio Brambilla reed bij de start tegen Mario Andretti. Andretti reed hiervoor op Lauda in, waardoor die inreed op Regazzoni. Lauda moest onmiddellijk opgeven, terwijl Regazzoni zijn wagen in de pits liet repareren. Patrick Depailler moest opgeven in de eerste ronde omwille van schade aan de ophanging. Wilson Fittipaldi en Arturo Merzario trokken zich uit protest terug.


Na de eerste bocht bleek James Hunt de leider. Andretti kon nog doorrijden die op de tweede plaats reed. John Watson reed op de derde plaats, Rolf Stommelen vierde, Brambilla vijfde en Carlos Pace zesde. In de vierde ronde blies Jody Scheckter zijn motor op en de olie die op het circuit terechtkwam, zorgde ervoor dat Alan Jones en Mark Donohue crashten. Drie ronden later ging ook Hunt van de baan. De top-3 was intussen Andretti, Watson en Stommelen. Watsons wagen had veel last van trillingen, waardoor de Brit moest opgeven. Andretti crashte zeven ronde later door ophangingsproblemen. Jean-Pierre Jarier en Brambilla maakten een pitstop, terwijl Tom Pryce en Tony Brise botsten. Hierdoor kwam Stommelen aan de leiding te liggen, voor Pace, Ronnie Peterson, Jochen Mass en Ickx. In ronde 24 moest Peterson opgeven na een botsing met François Migault.


Twee ronden later brak Stommelen zijn achtervleugel af en crashte hij in de vangrails. Hij ging in de vangrails, werd terug op de baan geslingerd en raakte de vangrail aan de andere kant van de baan. Hier werd hij over gekatapulteerd. Stommelen brak door de crash zijn been en pols, terwijl vier mensen (een brandweerman, fotograaf en twee toeschouwers) de dood vonden. Pace crashte toen hij probeerde Stommelen te vermijden.


De race duurde nog vier ronden, waarin Mass voorbij Ickx ging en de leiding overnam. In de 29ste ronde werd Mass uitgeroepen tot winnaar, Ickx tweede en Carlos Reutemann derde. Jarier werd vierde, Brambilla vijfde en Lella Lombardi zesde. Omdat de race slechts de helft van de race duurde, werd ook maar de helft van de punten toegekend.



Uitslag

















































































































































































































































































Positie Nr Rijder Team Ronden Tijd/Opgave Startplaats Punten
1
2

Vlag van DuitslandJochen Mass

McLaren-Ford
29
42:53.7
11

4.5
2
6

Vlag van BelgiëJacky Ickx

Lotus-Ford
29
+ 1.1
16

3
3
7

Vlag van ArgentiniëCarlos Reutemann

Brabham-Ford
28
+ 1 Ronde
15

2
4
17

Vlag van FrankrijkJean-Pierre Jarier

Shadow-Ford
28
+ 1 Ronde
10

1.5
5
9

Vlag van ItaliëVittorio Brambilla

March-Ford
28
+ 1 Ronde
5

1
6
10

Vlag van ItaliëLella Lombardi

March-Ford
27
+ 2 Ronden
24

0.5
7
21

Vlag van Verenigd Koninkrijk Tony Brise

Williams-Ford
27
+ 2 Ronden
18
 
8
18

Vlag van Verenigd Koninkrijk John Watson

Surtees-Ford
26
+ 3 Ronden
6
 
NC
11

Vlag van Zwitserland Clay Regazzoni

Ferrari
25
Niet geklasseerd
2
 
NF
22

Vlag van Duitsland Rolf Stommelen

Lola-Ford
25
Ongeluk
9
 
NF
8

Vlag van Brazilië Carlos Pace

Brabham-Ford
25
Ongeluk
14
 
NF
16

Vlag van Verenigd Koninkrijk Tom Pryce

Shadow-Ford
23
Ongeluk
8
 
NF
5

Vlag van Zweden Ronnie Peterson

Lotus-Ford
23
Ophanging
12
 
NF
31

Vlag van Nederland Roelof Wunderink

Ensign-Ford
20
Transmissie
19
 
NC
23

Vlag van Frankrijk François Migault

Lola-Ford
18
Niet geklasseerd
22
 
NF
27

Vlag van Verenigde Staten Mario Andretti

Parnelli-Ford
16
Ophanging
4
 
NF
14

Vlag van Verenigd Koninkrijk Bob Evans

BRM
7
Benzinesysteem
23
 
NF
24

Vlag van Verenigd Koninkrijk James Hunt

Hesketh-Ford
6
Ongeluk
3
 
NF
3

Flag of South Africa (1928–1994).svg Jody Scheckter

Tyrrell-Ford
3
Motor
13
 
NF
28

Vlag van Verenigde StatenMark Donohue

Penske-Ford
3
Ongeluk
17
 
NF
25

Vlag van Australië Alan Jones

Hesketh-Ford
3
Ongeluk
20
 
NF
4

Vlag van Frankrijk Patrick Depailler

Tyrrell-Ford
1
Ongeluk
7
 
WD
30

Vlag van Brazilië Wilson Fittipaldi Jr.

Fittipaldi-Ford
1
Teruggetrokken
21
 
WD
20

Vlag van Italië Arturo Merzario

Williams-Ford
1
Teruggetrokken
25
 
NF
12

Vlag van Oostenrijk Niki Lauda

Ferrari
0
Ongeluk
1
 
NS
1

Vlag van Brazilië Emerson Fittipaldi

McLaren-Ford
0
Niet gestart
26
 


Wetenswaardigheden




  • Eerste overwinning: Jochen Mass


  • Lella Lombardi was de enige vrouw die ooit punten pakte in de Formule 1.



Statistieken















Pole-position
Niki Lauda Ferrari 1:23.4
Snelste ronde
Mario Andretti
Lotus-Ford
1:25.1
















Vorige race:
Grand Prix van Zuid-Afrika 1975

FIA Formule 1 Wereldkampioenschap
26e seizoen (1975)


Volgende race:
Grand Prix van Monaco 1975




Vorige race:
Grand Prix van Spanje 1974

Grand Prix van Spanje

Volgende race:
Grand Prix van Spanje 1976



Formule 1 Wereldkampioenschap Grand Prix's (1970–1979)
























































1979:
ARG · BRA · ZAF · USW · SPA · BEL · MON · FRA · GBR · DUI · OOS · NED · ITA · CAN · USA
1978:
ARG · BRA · ZAF · USW · MON · BEL · SPA · ZWE · FRA · GBR · DUI · OOS · NED · ITA · USA · CAN
1977:
ARG · BRA · ZAF · USW · SPA · MON · BEL · ZWE · FRA · GBR · DUI · OOS · NED · ITA · USA · CAN · JAP
1976:
BRA · ZAF · USW · SPA · BEL · MON · ZWE · FRA · GBR · DUI · OOS · NED · ITA · CAN · USA · JAP
1975:
ARG · BRA · ZAF · SPA · MON · BEL · ZWE · NED · FRA · GBR · DUI · OOS · ITA · USA
1974:
ARG · BRA · ZAF · SPA · BEL · MON · ZWE · NED · FRA · GBR · DUI · OOS · ITA · CAN · USA
1973:
ARG · BRA · ZAF · SPA · BEL · MON · ZWE · FRA · GBR · NED · DUI · OOS · ITA · CAN · USA
1972:
ARG · ZAF · SPA · MON · BEL · FRA · GBR · DUI · OOS · ITA · CAN · USA
1971:
ZAF · SPA · MON · NED · FRA · GBR · DUI · OOS · ITA · CAN · USA
1970:
ZAF · SPA · MON · BEL · NED · FRA · GBR · DUI · OOS · ITA · CAN · USA · MEX

















Popular posts from this blog

Knooppunt Holsloot

Altaar (religie)

Gregoriusmis