Anheuser-Busch InBev












































Anheuser-Busch InBev NV

Beurs
Euronext: ABI

NYSE: BUD
Oprichting
2004 fusie Interbrew en AmBev
2008 naamsverandering in Anheuser-Busch InBev na overname Anheuser-Busch
Sleutelfiguren
Carlos Brito (CEO)
Olivier Goudet (voorzitter)
Hoofdkantoor Brouwerijplein 1
3000 Leuven
Producten
Bier
Omzet
Gedaald US$ 54,6 miljard (2018)[1]
Winst
Gestegen US$ 4,4 miljard (2018)[1]
Website
AB InBev





Portaal: 

Economie


Anheuser-Busch InBev, vaak kortweg AB InBev genoemd, is de grootste brouwerijketen ter wereld. De multinationale onderneming heeft zijn hoofdzetel in Leuven (België).




Inhoud






  • 1 Activiteiten


    • 1.1 Marketingstrategie


    • 1.2 Resultaten




  • 2 Aandeelhouders


  • 3 Geschiedenis


    • 3.1 Overname SAB Miller




  • 4 Mededinging


    • 4.1 Nederlandse markt


    • 4.2 Belgische markt


    • 4.3 Indiase markt




  • 5 Brouwerij top 4


  • 6 Externe links





Activiteiten




Arkansas




Bremen




Leuven


AB InBev is de grootste bierproducent ter wereld en is de grootste beursgenoteerde onderneming van België.[2] In 2013 produceerde het 400 miljoen hectoliter (hl) bier en nog een bijna 50 miljoen hl frisdrank.[3] De frisdranken worden alleen in Brazilië en Argentinië geproduceerd. De twee belangrijkste markten voor de bierverkopen zijn de Verenigde Staten en Brazilië. In beide markten werd ruim 130 miljoen hl bier verkocht ofwel een derde van het totaal.[3] Mexico is de derde markt met bijna 40 miljoen hl. In Mexico heeft AB InBev een marktaandeel van bijna 60% en alleen in Brazilië ligt dit aandeel nog hoger, in de Verenigde Staten is het marktaandeel net geen 50%. België is een kleine afzetmarkt voor AB InBev met een biervolume van 5 miljoen hl en een marktaandeel van 56%.[3] De Volksrepubliek China is een groeimarkt en hier werd in 2013 zo’n 65 miljoen hl bier verkocht, goed voor een marktaandeel van 14%. AB InBev heeft wereldwijd 139 brouwerijen en 12 fabrieken voor niet-alcoholische dranken.[3] Het heeft zo’n 150.000 werknemers in dienst die werkzaam zijn in 24 landen.[3]



Marketingstrategie


AB InBev probeert haar positie te behouden door middel van een marketingstrategie. Deze deelt haar bieren op volgens drie categorieën:




  • Wereldwijde merken; Dit zijn de drie voornaamste merken van InBev:


    • Stella Artois (Belgisch): Dit bier wordt in meer dan 80 landen verkocht.


    • Budweiser (Amerikaans): het populairste biermerk in de Verenigde Staten, wordt ook gedronken in het Verenigd Koninkrijk en Canada, AB Inbev heeft plannen om het merk in de toekomst in verschillende nieuwe landen te lanceren.


    • Corona (Mexico)




  • Multilandenmerken; Hoewel deze merken wereldwijd succes hebben spreken ze een specifiekere doelgroep aan. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat het bier zeer donker is of omdat het een bepaald ingrediënt bevat waardoor het zich qua smaak sterk onderscheidt van andere bieren. Dit zijn Leffe, Hoegaarden en Beck's.


  • Lokale kampioenen; Vaak hebben deze merken vooral een sterke traditie in eigen streek en kennen daar dan ook het meeste succes. Een voorbeeld hiervan Jupiler in België en Bud Light in de VS.


Bekende lokale "kampioenen" in België zijn Belle-Vue, Hoegaarden, Jupiler, Leffe, Piedboeuf en Stella Artois. In Nederland is de groep ook eigenaar van enkele biermerken, zoals Dommelsch, Hertog Jan en Oranjeboom.


Naast haar hoofdactiviteit verhuurt het bedrijf ook vastgoed aan café-uitbaters (voornamelijk in België) en sponsorde het onder de naam Stella Artois Music beginnende muziekgroepen en bekende muziekfestivals.



Resultaten


In de onderstaande figuur staan de financiële resultaten van AB InBev sinds 2009. In de laatste kolom zijn ook de verkopen opgenomen in hectoliters (hl). De sterke winstgroei in 2013 was vooral het gevolg van de herwaardering van het belang in Grupo Modelo na het overnamebod door AB InBev. Na de inlijving van SABMiller is de nettoschuld van het bedrijf sterk gestegen. Stond deze nog op US$ 42,2 miljard per jaareinde 2015, een jaar later was dit ruimschoots verdubbeld naar US$ 108 miljard.






























































































alle bedragen luiden in miljoenen
Jaar[4]
Omzet
EBITDA
Nettoresultaat
Nettoresultaat
(Genormaliseerd)
Volume
2009
$ 36.758
$ 14.387
$ 4613
$ 3927
409 miljoen hl
2010

Gedaald $ 36.297

Gedaald $ 13.685

Gedaald $ 4026

Gestegen $ 5040

Gedaald 399 miljoen hl
2011

Gestegen $ 39.046

Gestegen $ 15.112

Gestegen $ 5855

Gestegen $ 6449

Stabiel 399 miljoen hl
2012

Gestegen $ 39.758

Gestegen $ 15.493

Gestegen $ 7160

Gestegen $ 7201

Gestegen 403 miljoen hl
2013

Gestegen $ 43.195

Gestegen $ 23.428

Gestegen $ 14.394

Gestegen $ 7936

Gestegen 425 miljoen hl
2014

Gestegen $ 47.063

Gedaald $ 18.465

Gedaald $ 9216

Gestegen $ 8865

Gestegen 459 miljoen hl
2015

Gedaald $ 43.604

Gedaald $ 17.057

Gedaald $ 8273

Gedaald $ 8513

Gedaald 457 miljoen hl
2016

Gestegen $ 45.517

Gedaald $ 16.360

Gedaald $ 1241

Gedaald $ 4853

Gestegen 500 miljoen hl
2017

Gestegen $ 56.441

Gestegen $ 21.429

Gestegen $ 7996

Gestegen $ 7967

Gestegen 613 miljoen hl
2018

Gedaald $ 54.619

Gestegen $ 22.080

Gedaald $ 4368

Gedaald $ 6793

Gedaald 567 miljoen hl[5]


Aandeelhouders


Het aandeel staat genoteerd op diverse aandelenbeurzen. De grootste aandeelhouder met stemrecht is de Stichting Anheuser Busch InBev die in Nederland is gevestigd. Deze stichting heeft ruim 41% van de aandelen. Deze stichting werkt samen met een aantal andere aandeelhouders en als groep controleren deze aandeelhouders met 52,2% van het stemrecht de onderneming.



Geschiedenis



1rightarrow blue.svgZie Interbrew voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Het bedrijf ontstond in 2004 onder de naam InBev uit een fusie tussen het Belgische Interbrew en het Braziliaanse AmBev. De veranderingen die de brouwerij na de fusie heeft doorgevoerd hebben gezorgd dat InBev een hogere winstmarge heeft, onder meer in de moeilijke markt in West-Europa. De brouwerij zei op deze manier haar toekomst structureel veilig te stellen en haar concurrentiepositie te verstevigen.


Deze koers stuitte echter ook op kritiek, voornamelijk uit de hoek van bierverenigingen en caféhouders. De brouwerij schenkt tegenwoordig meer aandacht aan de omzet en minder aan bijvoorbeeld bijzondere authentieke bieren met een kleinere winstmarge, zoals de Belle-Vue Selection Lambic. Die laatste worden langzaam van de markt verwijderd. Ook in deze strategie zijn de glazen voor caféhouders vergroot, zodat het aantal pintjes per vat verkleint. Meer omzet voor InBev, minder voor de uitbater.


Op 12 juni 2008 maakte InBev bekend dat het een bod van US$ 46 miljard had uitgebracht op Anheuser-Busch om deze grootste brouwerij van de Verenigde Staten over te nemen. Nadat InBev het bod tot US$ 52 miljard verhoogde, nam de raad van bestuur van Anheuser-Busch op 13 juli 2008 het bod aan.[6] Door deze overname werd InBev de grootste brouwerij ter wereld met een jaaromzet van US$ 36 miljard. De naam van het bedrijf werd nadien veranderd in "Anheuser-Busch InBev" of afgekort "AB InBev".


Op 29 juni 2012 maakte AB InBev bekend dat het de volledige eigenaar werd van de grootste Mexicaanse brouwerij Grupo Modelo. AB InBev was tot dan voor 50% eigenaar van het bedrijf na de overname van Anheuser-Busch in 2008. Met de overname was er een bedrag gemoeid van US$ 14,2 miljard.[7] Op 1 juli 2012 - de eerste beursdag na bekendmaking van de overname - bereikte AB InBev op de Euronext een beurswaarde van boven de € 100 miljard. Het was de eerste maal dat een Belgisch bedrijf die grens bereikte.[8]



Overname SAB Miller


In 2015 onderhandelde AB Inbev om tot een fusie te komen met SABMiller, de nummer twee in de wereldproductie van bier.[9] AB InBev deed bij herhaling een aanbod dat telkens wegens onvoldoende werd afgewezen. In oktober 2015 wees het bestuur van SABMiller een overnamebod van £ 65 miljard van concurrent AB InBev af. Het bod was te laag. AB InBev deed eerder twee, niet-publiek bekendgemaakte biedingen, die allebei werden afgewezen, en kwam vervolgens met een derde openbaar bod van £ 42,15 per aandeel.


Op 13 oktober 2015 bereikten de twee partijen overeenstemming over een fusie. AB InBev had het bod per aandeel verhoogd naar £ 44 in contanten, maar sommige grootaandeelhouders konden kiezen voor aandelen AB InBev. Daarmee werd SABMiller gewaardeerd op ruim € 95 miljard. De combinatie resulteert in de grootste bierbrouwer ter wereld met een globaal marktaandeel van zo’n 30% en een jaaromzet van £ 64 miljard. De nieuwe groep zal bedrijfsonderdelen moeten verkopen, waaronder in de Verenigde Staten en de Volksrepubliek China, om van de toezichthouders toestemming te krijgen.


Begin maart 2016 werd bekend dat SABMiller het belang van 49% in CR Snow gaat verkopen aan China Resources Beer voor US$1,6 miljard.[10] Deze laatste heeft al een belang van 51% in CR Snow. De verkoop werd in oktober 2016 definitief toen duidelijk werd dat SABMiller door AB InBev overgenomen mocht worden. CR Snow verkoopt in China ongeveer 100 miljoen hectoliter bier.[10]


In mei 2016 gaf de Europese Commissie groen licht voor de acquisitie van SABMiller.[11] Wereldwijd zal de fusieonderneming twee keer zo veel bier verkopen en vier keer zoveel winst maken als Heineken, in mei 2016 de derde grootste brouwerij, en vijf keer meer bier en twaalf keer meer winst dan Carlsberg, nu de vierde grootste bierbrouwer.[11] Er zijn wel diverse voorwaarden gesteld. AB InBev zal de bieractiviteiten van SABMiller in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Tsjechië, Hongarije, Polen, Roemenië en Slowakije verkopen. Voor de bedrijfsonderdelen in Italië en Nederland is dit al gebeurd, de koper is de Japanse brouwerij Asahi.[11] Eind september keurden de aandeelhouders de overname goed en de combinatie gaat verder onder de naam AB InBev. Op 10 oktober werd de overname definitief. In maart 2017 werd de verkoop van de SABMiller activiteiten in Centraal en Oost-Europa afgerond.



Mededinging



Nederlandse markt


In 2007 ontliep InBev een boete van de Europese Commissie vanwege verboden prijsafspraken met met Heineken, Grolsch en Bavaria tussen 1996 en 1999. Bij inspecties had de Commissie handgeschreven aantekeningen gevonden van geheime besprekingen in hotels en restaurants waarin de bierverkopen aan supermarkten en horeca-ondernemingen werden verdeeld. De afspraken zouden op het hoogste niveau van de bedrijven zijn gemaakt. Volgens toenmalig Europees commissaris voor Mededinging Neelie Kroes was het samenspannen van brouwers om de Nederlandse markt onder elkaar te verdelen en de prijzen op te drijven een duidelijke schending van de mededingingswetgeving. De vier zouden ook geprobeerd hebben hun sporen te verbergen door codenamen te gebruiken, waaruit bleek de bierbrouwers wisten dat hun afspraken illegaal waren. De vier brouwers hadden vrijwel de gehele Nederlandse biermarkt in handen, met een aandeel van ongeveer 50% voor Heineken en 15% voor elk van de andere drie. InBev wist een boete te voorkomen door informatie te verstrekken over het kartel aan de Europese Commissie die "doorslaggevend" was voor het onderzoek. Heineken kreeg een boete van 219 miljoen euro, Grolsch een boete van 31 miljoen euro en Bavaria een boete van 22 miljoen euro; toentertijd de hoogste kartelboetes ooit die aan Nederlandse bedrijven zijn opgelegd door de Europese Commissie.[12]



Belgische markt


In juni 2016 opende de Europese Commissie een onderzoek naar de activiteiten van AB InBev op de Belgische markt. Eind 2017 beschuldigde de Europese Commissie in een voorlopig oordeel AB InBev ervan zijn dominante positie op de Belgische markt misbruikt te hebben om de invoer van zijn eigen bieren uit het buitenland (aan goedkopere tarieven) tegen te werken. Volgens Europees commissaris voor Mededinging Margrethe Vestager belemmerde AB InBev al sinds 2009 de vrije mededinging en "betaalde de Belgische consument mogelijk te veel voor zijn favoriete bier". Concreet zou AB InBev onder andere de Franstalige tekst op Nederlandse blikjes en de Nederlandstalige tekst op Franse blikjes van Leffe en Jupiler eraf hebben gehaald zodat deze niet in Wallonië respectievelijk Vlaanderen ingevoerd en verkocht zouden kunnen worden. Ook zouden Nederlandse verkopers bepaalde promoties niet gekregen hebben als de kans bestond dat ze de goedkopere producten daarna in België zouden invoeren. Volgens handelsfederatie Comeos klopte het dat Belgische handelaars hun bier duurder zouden moeten inkopen. De federatie reageerde tevreden op het onderzoek van de Europese Commissie.[13]


Ondanks pogingen van AB InBev om een schikking te treffen in de mededingingszaak, wilt de Europese Commissie de bierproducent beboeten. De mededingingswetgeving in de Europese Unie laat schikkingen toe, waarna de mededingingsautoriteiten de zaak laten vallen zonder een boete op te leggen.[14]



Indiase markt


Op 11 oktober 2018 voerde de Indiase mededingingsautoriteit, de Competition Commission of India (CCI), huiszoekingen uit in de Indiase kantoren van AB InBev, Carlsberg en United Breweries in een onderzoek naar illegale prijsafspraken die de bedrijven zouden gemaakt hebben. Een van de drie bedrijven zou de CCI getipt hebben in ruil voor strafvermindering. Bij de huiszoekingen zouden e-mailgesprekken zijn gevonden die bewijzen dat de bedrijven prijsafspraken maakten.[15][16]



Brouwerij top 4


Ranking volgens geraamd biervolume (in miljoen hectoliter)



  • Anheuser-Busch InBev: 411,5 (2014) (cijfers 2018: 505,4, waarvan 500,6 eigen biermerken)


  • SABMiller: 245,9 (2014)


  • Heineken: 198,8 (2014)


  • Carlsberg: 134,5 (2014)


Ter vergelijking, de bierconsumptie in België bedraagt jaarlijks 8,6 miljoen hectoliter.



Externe links



  • Officiële website van AB InBev

  • InBev Nederland

  • InBev België





































Popular posts from this blog

Knooppunt Holsloot

Altaar (religie)

Gregoriusmis