Union (Den Hulst)






Een Union Flamingo Sport uit 1969


Union is een Nederlandse fabrikant van fietsen en snorfietsen (elektrisch aangedreven fietsen). Voorheen produceerde Union ook bak-, brom- en motorfietsen.


Union begon als rijwielhandel in 1904 en werd opgericht door de molenaarszoon B.J. van den Berg in Den Hulst (Ov.) (sinds de jaren 70 deel van Nieuwleusen, tegenwoordig gemeente Dalfsen). Naast de rijwielhandel had men een bouwmaterialen- en houthandel. In 1911 begint men met de fabricage van fietsen, waarbij de eerste frames bij Gazelle te Dieren werden betrokken. Het bedrijf groeide al snel uit tot de grootste werkgever van Nieuwleusen. Sinds 1920 is het bedrijf een nv, en was in die tijd al een fietsenfabriek van landelijk formaat.


Vlak voor de Tweede Wereldoorlog ging men motorfietsen met 98- en 125cc-Villiers- en 129- en 125cc-ILO-blokjes maken. Gemotoriseerde bakfietsen hadden 125- en 150cc-ILO-blokken. Erg veel werd er nog niet geproduceerd doordat de Tweede Wereldoorlog uitbrak.


In 1953 ging men bromfietsen maken. Men gebruikte de in Varsseveld geproduceerde GMF Boy-rolaandrijver, die echter van de letters URD (Union Rijwielfabriek Den Hulst) werd voorzien. Deze werd al snel vervangen door een 50cc-ILO-blokje. Vanaf 1956 kwamen er bromfietsen in het programma, die van Sachs- en Berini-blokken werden voorzien. In 1961 bracht Union naar ontwerp van Charles Burki de Boomerang uit die een jaar later door Union werd gerestyld.


In 1965 ging men samenwerken met Kaptein, waardoor de Samenwerkende Rijwiel- en Motorindustrie Unikap N.V. ontstond. Dit betekende dat Union de bromfietsproductie staakte en de Kaptein Mobylette bromfiets het belangrijkste product werd en uit Frankrijk werd geïmporteerd. Deze bromfietsen werden onder de naam Kaptein Mobylette door Motobécane in de fabriek te Pantin, Frankrijk geproduceerd. In 1973 werd de samenwerking weer ontbonden en verliet de laatste Van den Berg de directie van het bedrijf. Union was op dat moment de nummer drie onder de fietsfabrikanten van Nederland. Een fusie met Batavus ketste af en de bromfietsproductie werd beëindigd.




Union elektrische OV-fiets in Utrecht uit 2011.


Daarna volgde een moeilijke periode onder het bewind van een frauduleuze directie die het bedrijf financieel plunderde. Bovendien werd een belangrijk deel van de fabriek in 1976 door brand verwoest. De brandoorzaak is nooit achterhaald. Ook in de jaren tachtig en negentig was Union een onstabiel bedrijf dat slecht draaide en herhaaldelijk werd verkocht.


Sinds 2005 is de naam Union in handen van DBG (Dutch Bicycle Group).


Op 31 maart 2006 verlieten de laatste fietsen het gebouw in Nieuwleusen en werd de productie geheel overgeplaatst naar de werkplaats voor sociale werkvoorziening Larcom in Ommen.


Een groot deel van het restant van het oude complex van de Union fietsenfabriek in Nieuwleusen brandde op 29 mei 2009 af.[1] Het betrof voornamelijk loodsen waar meerdere bedrijven waren gevestigd. Alleen een gebouw dat naast het statige oude gebouw van de Union stond en een achtergelegen hal zijn intact gebleven.


In 2012 bereikten Pon Holdings en DBG overeenstemming over de overname van het fietsmerk Union.[2] De productie blijft bij DBG en Pon gaat alleen de merknaam vermarkten.[2] Pon wil wel de kwaliteit verbeteren en het assortiment verbreden. Pon versterkt met de overname haar marktpositie in de West-Europese fietsenmarkt.[2] In 2011 nam Pon al concurrent Gazelle over.



Externe links


Mediabestanden



  • Officiële website

  • Chronologisch overzicht van Union-Rijwielen te Den Hulst (Ov.)





Popular posts from this blog

Knooppunt Holsloot

Altaar (religie)

Gregoriusmis