Claes Oldenburg
Claes Oldenburg | ||||
Claes Oldenburg, 2012 | ||||
Persoonsgegevens | ||||
Volledige naam | Claes Thure Oldenburg | |||
Geboren | 28 januari 1929 | |||
Geboorteland | Zweden | |||
Nationaliteit | Zweeds, Amerikaans (sinds 1953) | |||
Beroep(en) | Beeldhouwer, schilder, graficus | |||
Oriënterende gegevens | ||||
Stijl(en) | Popart | |||
RKD-profiel | ||||
|
Claes Oldenburg (Stockholm, 28 januari 1929) is een Zweeds-Amerikaans beeldhouwer, schilder en graficus.
Inhoud
1 Leven en werk
2 Afbeeldingen
3 Werk in openbare collecties (selectie)
4 Externe links
5 Referenties
Leven en werk
Oldenburg werd geboren in Stockholm, maar verhuisde als kind naar de Verenigde Staten. Aanvankelijk woonde hij in New York en Rye. In 1936 verhuisde hij naar Chicago. Hij studeerde van 1946 tot 1950 aan de Yale School of Art en tussen 1953 en 1956 aan het Art Institute of Chicago. In september 1956 vestigde hij zich permanent in New York. In 1963 woonde hij tijdelijk in Los Angeles. Sinds 1976 werkt hij samen met de Nederlands/Amerikaanse kunstenares Coosje van Bruggen. Ze trouwden in 1977. Samen maakten zij meer dan veertig werken voor de openbare ruimte. Zijn echtgenote overleed op 10 januari 2009 aan de gevolgen van borstkanker.
Oldenburg is vooral bekend geworden door zijn kunstwerken in de openbare ruimte, waarin hij vaak grote versies toont van alledaagse gebruiksobjecten, zoals: een schroef, een wasknijper, een tandenborstel , enzovoorts. Een ander thema in zijn werk zijn de zogenaamde soft sculptures, objecten, die normaal hard zijn, uitgevoerd in zachte, flexibele materialen. Door de omvang van zijn objecten ontstaat een vervreemdende en tegelijkertijd dynamische invloed in en op de omgeving van de sculptuur. Pas na 1970 maakt Oldenburg (vanaf 1976 samen met Van Bruggen) de sculpturen ook daadwerkelijk.
Oldenburg maakt niet alleen opzichzelfstaande sculpturen; nu en dan werkt hij ook mee aan projecten in architectuur. Een goed voorbeeld daarvan is het hoofdkwartier van het reclamebureau ChiatDay dat te vinden is in het Venice district, Los Angeles, Californië: de hoofdingang is een gigantische zwarte verrekijker.
Trowel I of Troffel (1971-1976) in het Beeldenpark van het Kröller-Müller Museum (één van de eerste grootschalige werken in Europa) maakte Oldenburg in opdracht van de Stichting Sonsbeek in Arnhem, waarna het werk naar Otterlo verhuisde. Zijn Schroefboog (Screw Arch) was in 1977 ook onderdeel van zijn ontwerpvoorstel voor een nieuwe Willemsbrug te Rotterdam.[1]
Trowel II bevindt zich in het beeldenpark Donald M. Kendall Sculpture Gardens bij het PepsiCo hoofdkantoor in Purchase (Westchester County) in de staat New York.
Zijn werken behoren tot de popart, van welke beweging hij een voorname representant is geworden.
Afbeeldingen
Troffel (2001) Porto
Klokhuis (1992), Jeruzalem
Lucifers (1992), Barcelona
Werk in openbare collecties (selectie)
Kröller-Müller Museum, Otterlo
Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam[2]
Rijksmuseum Amsterdam, Amsterdam[3]
Externe links
Biografische gegevens bij het RKD-Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis
- Website Claes Oldenburg en Coosje van Bruggen
Referenties
↑ kunstenpubliekeruimte bij archive.is: Screw Arch; schroefbogen en de maquette voor een nieuwe Willemsbrug
↑ Objecten in het Museum Boijmans Van Beuningen
↑ Objecten in het Rijksmuseum
Zie de categorie Claes Oldenburg van Wikimedia Commons voor mediabestanden over dit onderwerp. |