Vliegtuiggeneratie

Multi tool use
Vliegtuigen worden ingedeeld naar generatie op basis van de periode waarin ze ontworpen zijn, en op basis van de technologie die in het vliegtuig is toegepast. De oudste typen vallen in generatie 1.
Definitie
- generatie 1 – een ontwerp en technologie van voor 1965, bijvoorbeeld DC-8, Fokker F27, Boeing 707.
- generatie 2 – modernere technologie dan de eerste generatie, van eind jaren zestig en zeventig, bijvoorbeeld, Airbus A300, Boeing 727/737-100 en -200/ Boeing 747-100,-200 en, DC-9, DC-10.
- generatie 3 – recenter ontwerp, na 1980, en uitgerust met elektronische cockpit, terrain avoidance systems, bijvoorbeeld Fokker 50/70/100, Airbus A320/330/340, Boeing 747-400/757/767/777.
- generatie 4 – recenter ontwerp, na 1988, en uitgerust met fly-by-wire, bijvoorbeeld Airbus A380/Boeing 787/Embraer ERJ 145/Bombardier C-serie
In 2002 was 95% van alle toestellen die Schiphol aandeden, van generatie 3 en slechts 0,03% van de oudste generatie.
Toepassing
De vliegtuiggeneratie wordt bijgehouden in ongevalsstatistieken, teneinde gerichte verbeteracties op basis van trendonderzoek mogelijk te maken.
Omdat vliegtuigen van vergelijkbare omvang maar van oudere generaties meer brandstof gebruiken, en (veel) meer geluidshinder veroorzaken dan types van de vierde generatie is de indeling in generaties onder andere een eenvoudig middel om te sturen op zuiniger, en stillere vliegtuigen. Door de tariefstelling voor generatie 1- en 2-toestellen bijzonder ongunstig te maken is Schiphol er bijvoorbeeld in geslaagd om de vloot die dit vliegveld aandoet, te "vernieuwen". Dit is zichtbaar in het zeer hoge percentage generatie 3-vliegtuigen dat op Schiphol landt.
Bronnen, noten en/of referenties
Inspectie Verkeer en Waterstaat (2004), Veiligheidsstatistieken luchtvaart, 1989 - 2003, Hoofddorp.
|
J PF6RG35tY8lP315VkwBKFd 4XehgK7qz1W6QjChebZzdqcf,WhpFT0,cxkfqem4Hi,KSDeLkp6y6G0e,VKRF1,Q,1eGBCEbBK1u
Popular posts from this blog
Deel van de serie over kerkelijk gerei waaronder paramenten en liturgisch vaatwerk gebruikt in de liturgie Liturgisch vaatwerk Vasa sacra Miskelk · Pateen Kelklepeltje Ciborie · Monstrans Pyxis · Custodiale Vasa non sacra Ampullen · Wijwatervat Olievaatje Wierookvat · Ablutievat Paramenten Amict · Albe · Baarkleed · Cingel Tuniek · Dalmatiek · Fanon Kazuifel · Manipel · Stola Gremiale · Benedictievelum Mijter Koorkledij Rochet · Superplie Koorkap · Cappa magna Kovel Kelkgerei Bursa · Kelkvelum Ciborievelum Kerklinnen Corporale · Kelkdoekje Lavabodoekje · Palla Altaardwaal Kerkinterieur Altaar · Ambo Biechtstoel · Communiebank Doksaal · Doopvont Faldistorium Godslamp · Hoogaltaar Heilig Kruisaltaar Katheder · Preekstoel Sedilia Tabernakel · Volksaltaar Liturgische boeken Altaarmissaal Benedictionale · Brevier Evangeliarium · Evangelistarium Graduale · Kyriale Lectionarium Psalter · Rituaal Sacramentarium · Volksmissaal Overige Flambou...
Knooppunt Holsloot Kenmerken Wegen A37 × N34 Type knooppunt klaverblad Portaal Verkeer & Vervoer Knooppunt Holsloot is een verkeersknooppunt op de kruising van de autosnelweg A37 en de N34 in Drenthe, tussen Emmen en Coevorden. Oorspronkelijk was deze aansluiting een afritconstructie van het type Haarlemmermeeraansluiting, zoals bij Knooppunt Hooipolder. Sinds 2002 is het knooppunt omgebouwd tot een volledig klaverblad. Als noviteit werd hier voor het eerst gebruikgemaakt van dimbare verlichting in plaats van de normale vaste tijden waarop de verlichting aan en uit gaat, wat een grote kostenbesparing opleverde. [1] Dat Holsloot als volwaardig knooppunt is uitgevoerd, waarbij alle verkeersstromen en afbuigingen ononderbroken kunnen doorgaan, is uitzonderlijk. Het betreft hier namelijk een aansluiting tussen een autosnelweg en niet-snelweg. Een vergelijkbare situatie treft men nabij Hoensbroek bij het knooppunt Ten Esschen. Aa...
Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort bij de kruising met de Zoutmanstraat, gezien vanuit de toren van het Haganum Geografische informatie Locatie Den Haag, Nederland Lengte 6 km Algemene informatie Aangelegd in 1875-1960 Bebouwing woningen Opvallende gebouwen 20 rijksmonumenten Openbaar vervoer tram Portaal: Nederland De Chinese Muur en het einde van de Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort in Den Haag is met een lengte van 5800 meter [1] de langste laan (maar niet de langste straat of weg) van Nederland. Aan de kant van de lage huisnummers zet de Laan van Meerdervoort zich voort in de Javastraat en vervolgens de Wassenaarseweg, wat de totale lengte op 8,5 km brengt. De Laan van Meerdervoort, voorheen 'Dekkerslaantje', is naar een oude boerderij buiten de Haagse grachtengordel genoemd. Daar bevindt zich thans de buurt Willemspark. De boerderij lag ongeveer ter hoogte van het huidig...