Bovenaanzicht van de cilinder van een zijklepmotor: links de kleppen, rechts de zuiger
Zijklepmotor van AJS uit 1920: de kleppen staan ondersteboven naast de cilinders. De klepveren zitten eromheen. V.l.n.r.: De uitlaatklep van de achterste cilinder, de inlaatklep van de achterste cilinder, de inlaatklep van de voorste cilinder en de uitlaatklep van de voorste cilinder.
Een zijklepmotor is een type viertaktmotor waarbij de in- en uitlaatkleppen naast de cilinder staan.
De eerste viertaktmotoren - in de eerste helft van de twintigste eeuw - kenden deze techniek, die een aantal duidelijke voor- en nadelen heeft. Ook worden wel de termen SV (Side Valves), L-head of flathead en, in Franstalige landen, "Lateral" gebruikt. Zijklepmotoren worden - met uitzondering van enkele aggregaten - vrijwel niet meer geproduceerd.
Inhoud
1Voordelen
2Nadelen
3Zie ook
4Externe links
Voordelen
compacte constructie van de cilinderkop
onderliggende nokkenas
Nadelen
lage compressieverhouding door grotere verbrandingsruimte
grotere kans op zelfontbranding (detonatie)
ongelijkmatige verbranding
In de jaren twintig, toen kopklepmotoren in zwang kwamen, werden deze voor veel toepassingen echter nog als nadelig beschouwd: ze waren duur om te maken, moeilijk te onderhouden en leverden een lager koppel dan zijklepmotoren. In veel gevallen gebruikten fabrikanten van auto's en motorfietsen de kopklepmotoren alleen voor sportieve modellen, en produceerden ernaast ook nog zijklepmotoren voor meer toeristisch gebruik.
Knooppunt Holsloot Kenmerken Wegen A37 × N34 Type knooppunt klaverblad Portaal Verkeer & Vervoer Knooppunt Holsloot is een verkeersknooppunt op de kruising van de autosnelweg A37 en de N34 in Drenthe, tussen Emmen en Coevorden. Oorspronkelijk was deze aansluiting een afritconstructie van het type Haarlemmermeeraansluiting, zoals bij Knooppunt Hooipolder. Sinds 2002 is het knooppunt omgebouwd tot een volledig klaverblad. Als noviteit werd hier voor het eerst gebruikgemaakt van dimbare verlichting in plaats van de normale vaste tijden waarop de verlichting aan en uit gaat, wat een grote kostenbesparing opleverde. [1] Dat Holsloot als volwaardig knooppunt is uitgevoerd, waarbij alle verkeersstromen en afbuigingen ononderbroken kunnen doorgaan, is uitzonderlijk. Het betreft hier namelijk een aansluiting tussen een autosnelweg en niet-snelweg. Een vergelijkbare situatie treft men nabij Hoensbroek bij het knooppunt Ten Esschen. Aa...
Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort bij de kruising met de Zoutmanstraat, gezien vanuit de toren van het Haganum Geografische informatie Locatie Den Haag, Nederland Lengte 6 km Algemene informatie Aangelegd in 1875-1960 Bebouwing woningen Opvallende gebouwen 20 rijksmonumenten Openbaar vervoer tram Portaal: Nederland De Chinese Muur en het einde van de Laan van Meerdervoort De Laan van Meerdervoort in Den Haag is met een lengte van 5800 meter [1] de langste laan (maar niet de langste straat of weg) van Nederland. Aan de kant van de lage huisnummers zet de Laan van Meerdervoort zich voort in de Javastraat en vervolgens de Wassenaarseweg, wat de totale lengte op 8,5 km brengt. De Laan van Meerdervoort, voorheen 'Dekkerslaantje', is naar een oude boerderij buiten de Haagse grachtengordel genoemd. Daar bevindt zich thans de buurt Willemspark. De boerderij lag ongeveer ter hoogte van het huidig...