Bladveer
Een bladveer is een eenvoudige soort mechanische veer, die berust op het principe van buiging. Een bladveer is een balk waarvan de lengte vele malen groter is dan de dikte. De veerwerking ontstaat door de tegenwerkende veerkracht ten gevolge van elastische deformatie. Het is een van de oudste vormen van mechanische veren, die reeds in de middeleeuwen werd toegepast. Toepassingen van bladveren zijn universeel, maar het bekendst is de toepassing in de veersystemen van motorvoertuigen. Tevens worden bladveren veel toegepast in precisiemechanismen als elastisch scharnier of rechtgeleiding.
Bladveren in de automobielindustrie
Dit type veer wordt ook als semi-elliptische veer of waveer aangeduid. De veer heeft de vorm aan van een slank boogvormig blad van verenstaal met een rechthoekige doorsnede. Het middelpunt van de boog ondersteunt de as van het voertuig, en de uiteinden van de veer zijn via een geëigende constructie, die de veerbeweging mogelijk maakt, aan het chassis vastgezet. Voor zware voertuigen kan de bladveer bestaan uit een pakket van meerdere platen, die op elkaar gestapeld zijn.
Bladveren waren tot en met de jaren 1970 nog algemeen in gebruik bij motorvoertuigen, tot de verschuiving naar voorwielaandrijving en meer verfijnde veersystemen door autofabrikanten. Bladveren worden nog steeds gebruikt in commerciële zware voertuigen zoals pick-ups, vrachtwagens en treinen.
Bladveren in de precisietechnologie
Veel mechanismen worden ontworpen voor relatief kleine verplaatsingen of rotaties. In dergelijke gevallen kunnen elastische scharnieren zoals bladveren worden gebruikt als vervanging voor reguliere scharnieren of rechtgeleidingen. Een groot voordeel van deze bladveren is de afwezigheid van speling of wrijving. Dit maakt zeer hoge positienauwkeurigheid en herhaalbaarheid mogelijk. De stijfheid van bladveren in lengterichting is zeer hoog in verhouding tot de stijfheid in transversale richting, waardoor er bewegingsvrijheid blijft. Dit maakt bladveren uitermate geschikt om bijvoorbeeld statische overbepaaldheid of problemen door thermische uitzetting tegen te gaan.